A Nemzeti Filharmonikusok és a Művészetek Palotája közös Richard Strauss-sorozatában mutatták be hatalmas sikerrel A hallgatag asszony című operát, Kocsis Zoltán főzeneigazgató vezényletével. A művet először láthatta magyar produkcióban a közönség, de vendégjátékban, a drezdai Semperoper előadásában is csak egyszer hangzott el Budapesten, 1977-ben.
Hosszú vastapssal ünnepelte a csütörtök esti bemutató közönsége a nemzetközi szereplőgárdát és a karmestert, Kocsis Zoltánt, illetve a karigazgatót, Antal Mátyást. A darabot szombat este is műsorra tűzik.
Richard Strauss kultusza természetesen Németországban a legmegalapozottabb, de az Egyesült Államokban is erős, ezekhez nem könnyű felzárkózni, vannak olyan művek, amelyeket nem vagy nagyon ritkán játszottak Magyarországon – nyilatkozta korábban Kocsis Zoltán. Ugyanakkor a magyar operajátszás történetében a két világháború között, rendszerint röviddel az ősbemutatók után Budapesten is játszották a főbb darabokat, nem egyszer a zeneszerző vezényletével.
A hallgatag asszony kimaradt ebből a szériából, Kocsis ezzel a művel indította volna az általa kigondolt hiánypótló programot a 2012–13-as évadban. A premiert részben technikai okok, részben a főzeneigazgató váratlan és súlyos betegsége miatt kellett erre a szezonra halasztani. A Capricciónak, Strauss utolsó operájának a bemutatója azonban 2013 tavaszán megvalósult, ugyancsak kiugró sikerrel. A hallgatag asszony férfi főszerepét, Sir Morosust alakító Rúni Brattaberg dán basszus, akinek a repertoárján számos Wagner- és Strauss-szerep áll, – a naptára szerint – először játszotta a vén tengeri medvét. A Feröer-szigeteken született, két bemutató között ingázó énekes legközelebb Mannheimban és Malmőben A rózsalovag Ochs báróját alakítja.
Richard Strauss születésének 150. évfordulóját 2014-ben ünnepli a zenei világ. A Művészetek Palotája és a Nemzeti Filharmonikusok sorozata a következő évadokban folytatódik. Ősszel a József legendát mutatják be, a balettzenéhez Juronics Tamás készít a Szegedi Kortárs Balett táncosai számára koreográfiát. Tervezik a Daphne és A hallgatag asszonyt követő mű, az 1938-ban keletkezett A béke napja felújítását is, ezeket egy estén szeretnék műsorra tűzni.
Kocsis Zoltán dédelget még egy tervet: az Ariadne Naxosz szigetén első verzióját játszaná, ahogy Strauss Hugo von Hofmannsthallal és Max Reinhardttal eredetileg elképzelte, az opera előtt Lully Az úrhatnám polgár című opera-balettjével.