Az ünnep alkalmából október elejétől december 31-ig visszatérnek a Fonóba azok a művészek, akik egykoron innen indultak, akik munkásságukkal meghatározták a zeneház arculatát, akik sosem vendégként érkeznek, hanem hazatérnek az Újbuda szívében megbúvó épületbe – Palya Bea, Lajkó Félix, Ferenczi György és sokan mások. A Fonó múltjáról, küldetéséről, és az ünnepi programokról Horváth Lászlóval, az intézmény igazgatójával és Rosonczy-Kovács Mihály művészeti vezetővel beszélgettünk.
A Fonó története Lukács József alapító-mecénással kezdődött, aki, miután menthetetlenül beleszeretett a népzenébe, úgy gondolta, érdemes ennek a kultúrkörnek egy saját intézményt létrehozni – mesélt a kezdetekről Horváth László igazgató. A mindennapi irányítástól az alapító visszavonult, az aktuális vezetőség azonban az elmúlt tizennyolc évben sosem feledkezett meg a Fonó eredeti küldetéséről, vagyis az autentikus népi kultúra életben tartásáról.
Ritka nyilatkozatainak egyikében Lukács József úgy fogalmazott, elégtételt jelent számára az intézmény sikere, elszomorítja ugyanakkor, hogy mindezt szinte kizárólag önerőből kellett megteremteni, sem magánszemélyek, sem az állam nem állt és azóta sem áll kellő súllyal a népi gyökereinket feltáró kultúra közvetítése mellé – érzékeltette a Fonó nehézségeit Horváth László. „Személyes tárgyalásaink során minden döntéshozó egyetértését fejezi ki azzal kapcsolatban, hogy a Fonót költségvetési sorra kell emelni, lehetőséget teremtve ezáltal az olyan hosszú távon kiszámítható programok és stratégiák kidolgozására, amelyek túlmutatnak a pályázati kereteken, aztán valahogy mégsem történik semmi e téren.”
Horváth László
Fotó: Hegedűs Márta / Magyar Nemzet
Pedig az eredmények a zeneházat igazolják: ma is érdemes népzenével és néptánccal foglalkozni. Elég csak a tizennyolc éve hétről hétre megrendezett táncházra utalni, amelyet százak látogatnak, és amely egyedülálló a hazai táncéletben – mondta Rosonczy-Kovács Mihály, majd hozzátette, az eseménysorozat különlegessége, hogy az intézmény folyamatosan tartja a kapcsolatot az „adatközlőkkel”, vagyis a Rábaköztől Moldváig minden területről érkező táncosokkal, zenészekkel, akiknek köszönhetően közvetlenül ismerhetjük meg a népi kultúra kincseit.