Sikertörténet: újra szól a muzsika a Zeneakadémián

Liszt Ferenc születésének 202. évfordulóján kedden ünnepélyesen megnyitotta kapuit a Zeneakadémia.

2013. 10. 23. 6:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Zeneakadémiát az első pályázathoz képest egy évtized alatt újították fel, ez az időszak természetesen a tervezési és engedélyezési időt is magába foglalja. Ráadásul ezalatt nemcsak a Liszt Ferenc téri patinás zenepalota nyerte vissza eredeti pompáját, hanem új épülettel is gazdagodott a zeneművészeti egyetem: a Ligeti Györgyről elnevezett ingatlanba költözött a menedzsment, a pénzügy, a tanulmányi osztály és számos olyan funkció, amely az oktatást segíti. Megoldottá vált az órák közti gyakorlási lehetőség, stúdió készült, közösségi terek nyíltak.

Hosszan sorolhatnánk még az elért sikereket; a következő az orgona lesz: ez vélhetően a két év múlva kezdődő hangversenyszezonban már újra működni fog. Története szövevényes és titokzatos, akár az épületé, de ne rohanjunk ennyire előre.

Batta András neve a Zeneakadémia nagy fel- és megújítójaként vonul majd be az intézmény történetébe. Rektorsága első ciklusának kezdetén indult a felújítás, és most, a második ciklus végén úgy köszönhet le, hogy a rekonstrukció mellett számos korszerűsítési elképzelése is megvalósult. A zenetörténész, aki egyébként többek között Liszt életművének nemzetközileg elismert kutatója, a legapróbb részletekig ügyelt arra, hogy az eredeti, 1907-es állapotot sikerüljön visszahozni. – Boldog vagyok, különösen azért, mert az alapítónk, Liszt Ferenc születésnapja van, és nagy öröm, hogy ezen a napon nyitjuk meg ezt az épületet, amit ő maga ugyan nem láthatott, de ami az ő munkája nélkül nem jöhetett volna létre – fogalmazott a leköszönő rektorból kormánybiztossá előlépett zenetudós az intézmény tegnapi nemzetközi sajtótájékoztatóján.

Az 1875-ben alapított Zeneakadémia kultúrtörténeti jelentőségét mutatja az, hogy első igazgatója Erkel Ferenc volt, világhírű növendékeit és tanárait pedig hosszan sorolhatnánk. Csak néhány név a teljesség igénye nélkül: Dohnányi Ernő, Bartók Béla, Kodály Zoltán, Solti György – akinek a nevét tegnap a Kisterem is felvette, és akinek a szobrát szintén tegnap avatták fel az intézmény előtti téren –, Cziffra György, Anda Géza, Fischer Annie, Doráti Antal, Fricsay Ferenc, Ormándy Jenő, Reiner Frigyes, a Zeneakadémia tehát maga a magyar zenetörténet, a zenei élet fellegvára.

Az első politikai beszédet a Zeneakadémia érdekében gróf Apponyi Albert tartotta a magyar Országgyűlésben, a tehetséges politikusnak ez volt az első felszólalása pályája kezdetén. Batta András segítségével a Zeneakadémia történelmet írt azzal is, hogy a civil életet is bevonta a felújítás támogatásába; ez az összeg ugyan a végső 13,2 milliárdos költséghez képest elenyésző százalékot tesz ki, de maga a gesztus komoly fordulatot jelenthet e téren.

Nemcsak a zene, hanem a magyar iparművészet fellegvára is – jellemezte a Zeneakadémiát Batta András, az épület ugyanis az utolsó békeévek idején épült, akkor, amikor Budapest is világvárossá vált. Száz évvel később a magyar restaurátorszakma még mindig a tudás legjavával rendelkezik: úgy sikerült az eredeti állapotot visszaállítani, hogy az eltelt időszak alatt számos átalakítás fedte el a gyönyörű díszítőfestést.

Sok esetben kopott fekete-fehér fényképek segítették a munkát, de volt, amikor egy-egy színt vagy mintát a festékrétegek alól kellett kiszabadítani és felfedezni. Lehet persze számokkal is dobálózni: 400 négyzetméter Zsolnay-kerámia, 367 négyzetméter ólomüveg, 5658 négyzetméter díszítőfestés, de a lényeg úgyis a látvány, azt pedig nem lehet szavakkal elmondani.

A gyönyörű és a csodálatos csak halvány kifejezések ahhoz képest, amit megmutat a magyar iparművészetből az 1907-ben korának művészeti előfutáraként elkészített zenepalota, mert régi-új fényében a palota megszólítás szinte a minimum.

A szecessziós épület az art deco előfutára egyben, harmonizáló, kontrasztos színeivel és díszítőelemeivel. A színek és a díszítőelemek a Zeneakadémia új logójában is visszaköszönnek, de részei egy teljes struktúrának, amely a tegnap élesedett www.zeneakademia.hu honlaptól kezdve a műsorfüzetekig mindenre kiterjed.

Amíg a felújítási munkák egyik aspektusa az eredetiségre törekvés volt, a másik a korszerűsítés, amelyet úgy igyekeztek megoldani, hogy a legkevésbé látszódjon. Azzal viccelődtek a bejárásnál, hogy éves hangversenybérletet kap az, aki az arany babérlevelek mögött megmutatja a levegőzőrácsokat, és valóban, hosszan vizslatva sem lehet semmit észrevenni.

A klimatizálást egyébként egy természetesebb módszerrel oldották meg: a radiátorok hűtenek-fűtenek hideg-meleg víz áramoltatásával, a levegő a mennyezetnél érkezik előre temperáltan, és a padlózatnál távozik. Így két legyet ütöttek egy csapásra, nem kellett megpiszkálni az akusztika szempontjából jelentős mennyezetet, és a bejövő levegő nem veri fel a port, mint a klímák mellékhatásaként mondjuk a mozikban.

---- Oldal címe ----

A korszerűség a legszembetűnőbben a Kisterem színpadi technikájában nyilvánul majd meg, erre azonban még egy keveset várnunk kell, hiszen csak december 6-án debütál, ráadásul egy olyan Varázsfuvola-előadással, amely a Zeneakadémia saját produkciója lesz.

Külön érdekesség, hogy Varró Dániellel újrafordíttatták a szöveget, a jelmezek-díszletek pedig csak olyan elemeket tartalmaznak majd, amelyek megtalálhatók a Zeneakadémia régi-új díszítőelemei között. Tehát az a beavatás, amiről a darab szól, a Zeneakadémiába való beavatás is lesz – fogalmazott Csonka András, a Zeneakadémia kulturális igazgatója.

A hangversenyélet úgy kezdődik újra, hogy közben élesedett a versenyhelyzet – a korábban 4000 főnyi közönséget befogadni képes koncertközpont kereken a duplájára nőtt –, és ráadásul a Zeneakadémia abban is újít, hogy a koncertszervezést is magához vette.

Ezzel egy duális rendszer alakul ki, az oktatás és a koncertezés egysége, ami a világon egyedülálló.

Csonka András kiemelte előnyüket, a saját tehetségeket, azt a „fantasztikus tartalékot”, amivel az intézmény a többiekkel szemben rendelkezik.

A Zeneakadémia emellett olyan kamarazenei koncerteket is felvállal, amelyek az utóbbi időben eltűntek a nagy hangversenytermekből, így például lesznek szonátaestek, dalestek, a cappella kórusműsorok, utóbbiak Bartók és Kodály hagyatékaként a magyar zenetörténet fontos részét képezve kihagyhatatlanok a repertoárból.

Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere azt szeretné, ha Budapest a zene egyik világvárosa lenne, és emlékeztetett, hogy az állam nemcsak a Zeneakadémia felújítását támogatta.

Még az első Fidesz-kormány idején kezdődött a rövid idő alatt nagy nemzetközi elismertséget kivívó Müpa sikertörténete.

Nemrég nyitotta meg újból kapuit az Erkel Színház, létrejött a BMC, 4 milliárd forintos támogatásból újították fel a koncertteremként is funkcionáló Mátyás-templomot, most készül a Vigadó.

A tárcavezető a Fesztiváltanács fontosságát is hangsúlyozta, és kiemelte, hogy Batta András kormánybiztosként a budapesti zenei életet hangolhatja össze.

A hatvanas években, amikor felújították a Zeneakadémiát, a régi Voit-hangszert egy Walcker-orgonára cserélték. Az egykori Voit-orgona az ország első koncertorgonája volt, egy 4 manuálos, 74 regiszteres, elektropneumatikus, kúpláda rendszerű hangszer.

Ezzel kapcsolatban terjed egy anekdota, amely szerint az ötvenes évek elején egy szovjet delegációt Rákosi Mátyás kísért végig a Zeneakadémián. Mivel az orgona már nem volt jó állapotban, kínosnak érezték, el is akarták tüntetni, de erre már nem volt idő, így letakarták egy drapériával, a szovjet látogatók azonban észrevették és mindenképpen meg akarták nézni. Szerencsére volt közöttük egy zenész, aki játszott is rajta, és felhívta a figyelmet páratlan értékeire. A hangszer emiatt megmenekült, ám a Zeneakadémia felújításának kezdetén is még mindenki úgy tudta, hogy eltűnt.

Néhány éve derült csak ki, hogy megvan, sőt felújítható. Most a kormány 800 millió forintot szán a helyrehozatalára, emiatt a Walcker-orgonát kiszerelték, a Voit sípjait visszahelyezték a Nagyterembe, a hangszert azonban még nem, így az orgona egyelőre néma marad. A tervek szerint nagyjából két évet kell várnunk az elkészültére.

Próbaüzemként elindulnak a hangversenyek, a Nagyterem tegnaptól üzemel. A Kisterem decemberben debütál, az oktatás és a könyvtár azonban csak a januári vizsgaidőszakban költözik.

Addig is bőven van tennivaló, számos technikai elemet még nem építettek be a tantermekbe, tesztelik a fűtést, az új kiszolgáló rendszereket. Februártól már a hallgatók is birtokba vehetik a Liszt Ferenc téri szentélyt, amely minden bizonnyal egészen új színfolt lesz a magyar zenei életben is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.