A Húsvéti hó 12 dalának túlnyomó része már Cipő halála után készült, erre a lemezre. A kivételt a záródal, az elhunyt énekessel rögzített Felfedezni a várost jelenti. „Előbbit nem a Republic számára írtam, és nagy szerencse, hogy Cipő felénekelte, így válhatott egy múltból küldött meglepetés ajándékká a rajongók számára” – mondta Tóth Zoltán az MTI-nek.
A pop és a rock határán működött, rendkívül népszerű Republic 1990-től 23 éven át, egészen Cipő idei haláláig létezett, 37 albumot adott ki, és számos szakmai elismerést kapott. „A lemez címe és a címadó szám szövegét áthatja a Cipőre utaló tartalom, de a húsvéti hó általánosabbat is jelent, a havazás húsvétkor a ragaszkodó és nehezen eresztő múltat szimbolizálja. Cipő zűrzavaros, nehéz életén mindig átsütött egy bizonyos tartás és magasabb lelki-égi kapcsolat. Művészete is ebből a forrásból eredt” – magyarázta a gitáros.
A lemez hangzása jellegzetesen republicos, Tóth Zoltán azt mondta, ezt ha szeretné, se tudná megkerülni. Hozzáfűzte: automatikusan nyúl a korábbi évek alatt kifejlesztett és bevált hangszerelési megoldásaihoz. „Természetesen Cipő nélkül nem lehet Republic-lemezt készíteni, a Republic már múltbéli kaland.”
A zenész mindennél izgalmasabbnak nevezte, hogy az egyszerre megszólaló hangszerek éppen milyen harmóniát fejeznek ki, milyen összérzetet keltenek és miért. „A Republicban többféle komponens volt egységbe olvasztva. Az egyik a nagyon régi, korai beat-hangzások következetes megjelenítéséről szólt, voltak azonosulások a new-wave-korszakból, folkos elemek is megjelentek, és voltak a kifejezetten saját fejlesztésű hangzások, amely például A 67-es út című dalban hallható” – jegyezte meg.
A Republicban Cipő írta a legtöbb zenét és szöveget, mellette Tóth Zoltán egyedül ötven számot írt, emellett tíz instrumentális felvételt komponált, húsz dalt pedig társszerzőként jegyez. A basszusgitáros Boros Csaba és a gitáros Patai Tamás is írt dalokat. „A Republic Cipő személyisége által erősen átszőtt és meghatározott történet volt, amelyet meg kell őrizni a méltóságnak. Hogy az új kaland rezonál-e bármiben múltbéli elemekkel, az felfedi magát, ilyen irányú szándékolt ambícióim nincsenek” – fogalmazott a zenész.