Berlin idei Arany Medve-díjasa csendesen lopódzik be a magyar mozikba, pedig Calin Peter Netzer filmjére érdemes odafigyelni, főképp, mert a román új hullám legfrissebb, és az elődökhöz képest nem kevésbé míves darabja. A korábban az Érdemrenddel és Mariával előrukkoló rendező ezúttal egy elszakíthatatlan családi kötelék drámájáról mesél. A sztori szerint egy, anyjával furcsa viszonyban lévő felnőtt férfi véletlenül halálos baleset okozója lesz. Az anyja keselyűként szállt rá az ügyre, és mindent latba vet, hogy a férfi számára kedvezően alakuljanak a kihallgatást követő események. Mi pedig szomorúan konstatálhatjuk, hogy Kelet-Európában mégiscsak másképp forog a Föld, a román korrupció visszavonhatatlanul hálózza be az adminisztráció, ügyintézés és igazságszolgáltatás minden szintjét. Az Anyai szív nyomasztó dráma, remek alakításokkal és sok-sok kortárs valósággal.
Vannak filmek, amelyek annyira ikonikussá váltak, hogy vétek hozzájuk nyúlni, és évtizedekkel később is annyira frissek, hogy értelmetlen remake-et készíteni belőlük. A most elkészült Carrie című mozi ennek a látványos esete, mivel Brian De Palma 1976-ban olyan érzékkel nyúlt Stephen King regényéhez, hogy ahhoz már nincs mit hozzátenni. Elvenni viszont annál inkább lehet belőle, ahogy a 2013-as Kimberly Peirce-rendezés rámutatott. Pedig a rendezőnő korábban készített már egy, A fiúk nem sírnak című drámát, amelyért Hillary Swank az első Oscarját kapta, de egyrészt 14 év hosszú idő, a horrorfilm pedig teljesen más kávézó, mint egy comingout-dráma. És ami ebben a Carrie-ben a rendezés és hevenyészett forgatókönyv mellett kiderül, az az, hogy Chloë Grace Moretz nem egy Sissy Spacek. Így aki a szégyenlős, anyja által elnyomott lány tragédiájára kíváncsi, aki különleges képességét bosszúra használja, annak irány a videotéka, és keresgélje az eredetit a horror- vagy klasszikus-szekció C betűjénél.
Amíg nem indult be a Dogma-mozgalom a kilencvenes évek közepén, Bille August a dán film egyik legjelentősebb rendezője volt, aki a Hódító Pellével a legjobb külföldi film Oscar-díjáig is eljutott. Ezt követően August jelentős nemzetközi karrierbe és külföldi filmek készítésébe bonyolódott, és a mostani, Éjféli gyors Lisszabonba című munkája is ebbe az alkotói szériába tökéletesen illeszkedő darab. Nemzetközi sztárgárdájában olyan csillagok tűnnek fel, mint Jeremy Irons, Christopher Lee, Charlotte Rampling, Bruno Ganz, az Éjféli gyors Lisszabonba ráadásul Pascal Mercier 2004-es filozófiai regényén alapul, amely nagy nemzetközi sikert aratott és az európai regényírás egyik csúcstermékeként emlegetik a kritikák. A történetben Jeremy Irons egy szürke svájci tanárt alakít – tökéletes átéléssel –, akit egy ismeretlen nővel való furcsa találkozás kizökkent hétköznapi apátiájából, és amikor véletlenül még egy vonatjegyet is talál egy, az Amadeu de Prado portugál orvos és költő-filozófus feljegyzéseiről szóló könyvben, úgy dönt, Lisszabonba utazik. De Prado élete után kutatva nemcsak saját életével kapcsolatos, fájdalmas, új felfedezéseket tesz, de egy titkokkal terhelt, bűnös élettörténet is kibontakozik előtte.
Gladiátorok gyöngye