Zeneakadémia: eredetiség és korszerűség

Ünnepi hangversennyel adják át holnap este a Liszt Ferenc téri felújított épületet.

2013. 10. 21. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Holnap van Liszt Ferenc születésének 202. évfordulója, s ez a dátum egyben az 1956-os forradalom előestéje is. Ezt az ünnepi pillanatot választották a Zeneakadémia Liszt Ferenc téri épületének átadásához, amely hosszú évek munkája után végre elkészült. Az elmúlt egy évtizedben a Zeneakadémián több mint ezren dolgoztak, összesen tizenegy restaurátorszakma tárta fel a múltat és állította vissza az eredeti állapotot, sokszor kopott régi fényképek vagy a festék alsó rétegei alapján.

Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere számokban is összefoglalta a beruházást: 5658 négyzetméter felületet láttak el díszítőfestéssel, 400 négyzetmétert fedtek be Zsolnay-burkolattal, 2830 négyzetméter kőhomlokzatot restauráltak, 367 négyzetméternyi ólomüvegablakot készítettek, 8350 köbméter betont használtak fel. Batta András kormánybiztos, az egész építkezést levezénylő rektor hangsúlyozta: a 2003-ban nyertes pályázattal elindult projektet mindegyik kormány támogatta. Az eredetileg 11 milliárdosra tervezett beruházás költségvetését ez a kormány emelte fel több mint 13 milliárdra, ráadásul Balog Zoltán elmondta: 800 millió forintot szánnak az orgona felújítására és 300 milliót juttatnak az illetékes terézvárosi önkormányzatnak a tér felújítási munkálataira. A Zeneakadémia rekonstrukcióját és az oktatást segítő új, Ligeti Györgyről elnevezett, 2011-ben átadott épületet 90 százalékban uniós forrásból finanszírozták.

A projektnek alapvetően két célja volt: egyrészt visszaállítani az eredeti állapotot, másrészt korszerűsíteni a kiszolgáló technikát, amely magába foglalta az akadálymentesítést is. A szecessziós zenepalota 1907-es elkészülte után számos átalakításon esett át, így a végeredmény egészen meglepő még azok számára is, akik azt hitték, kívül-belül ismerik minden zegzugát. A szisztematikusan zajló átalakítások közül a legerőteljesebb változást az ötvenes-hatvanas években szenvedte el az épület, ekkor ugyanis – valószínűleg ideológiai okokból – teljesen eltüntették az eredeti díszítőfestést, átszínezték a falakat, beleértve a méltán híres Nagytermet, a Kistermet pedig lényegében tönkretették azzal, hogy a zsinórpadlás helyére tantermeket húztak, a zenekari árok és az alsó színpad helyén raktárt hoztak létre, a sérült akusztikát pedig egy nem túl sikeres hangvető kagylóval próbálták ellensúlyozni.

Most a Kisterem nemcsak díszeiben, hanem akusztikájában is visszanyerte eredeti értékeit, ráadásul olyan színpadtechnikát kapott, amely színházi előadásokra is alkalmassá teszi. Az egykori „kistermi” és „nagytermi” jelző, amely a közbeszédben a művészi minőséget meghatározó fogalomként vonult be, hamarosan értelmét veszítheti. Itt még apróbb munkák zajlanak, az első előadásra is várni kell: december 6-án a Varázsfuvola avatja majd fel. A Kisterem helyén tehát egy egészen új teret találunk, de hatalmas meglepetés éri a látogatót a Nagyteremben is, ahol ébenfa hatású oldalfalak, tejeskávé színű drapériák, türkizkék falfelületek és egészen gyönyörű díszítések árulkodnak arról, milyen magas színvonalú a magyar restaurátor-szakma.

A Tanácsterem és a rektori szoba is eredeti pompáját nyerte vissza, a tantermekben fa falburkolat, az eredeti dupla-ajtó és fényképek alapján rekonstruált csillárok határozzák meg az összképet. Megtudtuk, az egyik legnagyobb csatát a kivitelezőkkel a termek római számozása jelentette, amelyet csak nagy nehezen tudott megőrizni az intézmény vezetése, ugyanakkor a tűzoltókkal és az európai szabványokkal nem volt ilyen sikeres a csata: a gyönyörű patinás falfelületeket megtörik a kijáratokat jelző zöld világító útjelzők és a piros tűzjelzők.

Beépítették a belső udvarokat, így nagyobb büfé-kávézó és egy kisebb rendezvényekre alkalmas átrium jött létre, ezeket különleges láthatatlan technikával hangszigetelték a Nagyteremtől. A klimatizálás a tradicionális európai termek megoldásait követi: a mennyezetnél jön be a temperált levegő és a padlózatnál távozik, a hűtést-fűtést a radiátorokhoz vezetett hideg- illetve meleg vizes csövekkel oldják meg.

Holnap este egy zártkörű hangverseny nyitja meg a Nagytermet, amelyet az M1 is közvetít, azonban még előtte a Kisterem felveszi Solti György karmester nevét, akinek szobrát Martonyi János külügyminiszter és Lady Valerie Solti avatja fel a Liszt Ferenc téren délután öt órakor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.