– Augusztus végén két szabadtéri István, a király előadást rendezett. Békéscsabán és Kolozsváron is hatalmas tömeg előtt játszottak. Hogy állt össze a produkció, és miért épp e két helyszínre esett a választás?
– Már tavasszal beszéltünk róla Rosta Máriával, az István, a király előadási jogaival rendelkező Zikkurat Színpadi Ügynökség vezetőjével, hogy készíteni kellene egy határon túli előadást a darabból. Korábban már koreografáltam az öt évvel ezelőtti István a királyt az Arénában, a másik Szörényi darabot, az Árpád népét, de benne voltam az első István, a királyban is, nem volt tehát idegen számomra a dolog. Így nagy lelkesedéssel vállaltam el a feladatot. A júliust végigdolgoztuk a 2008-ban az M1-en futó Társulat című produkció énekeseivel, akiket jól ismertem, hiszen a tévéműsorban én készítettem a koreográfiát számukra. Egy musical vagy rockopera esetében az énekhang a legfontosabb. A Társulat hosszú kiválasztási folyamata végén a legjobb énekesek kapták meg a szerepeket, így minden adott volt egy jó előadáshoz. Ami a táncot illeti, az adott korból származó gyűjtött anyag nem lelhető fel, így különféle más gyűjtéseket használtunk: szibériai sámántáncokat, amely a kedvelt tételeim közé tartozik, de kanásztánc-kultúrából, és a legényeskultúrából is válogattam. Leporoltam, átalakítottam, dinamizáltam saját korábbi koreográfiámat. Az eredeti felkérés a Honvéd Együttes határon túli István, a király előadásaira szólt. Ebből lett végül a kolozsvári produkció. Nagyon vágytam rá, hogy Kolozsváron, az elszakított magyarság körében mutathassuk be a darabot, és reménykedtem benne, hogy a dolog nem marad annyiban, nem csak egy egyszeri előadás lesz. Végül a Társulat szereplői és a Honvéd Együttes közreműködésével és az én rendezésemben megvalósuló előadást 55 ezren nézték meg a Mátyás szobornál Kolozsváron. Ez önmagáért beszél. A helyiek azt mesélték, hogy a negyvenes évek óta nem volt ilyen tömegmegmozdulás a városban. Csodálatos volt.
Zsuráfszky Zoltán
Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet