Zsuráfszky Zoltán: Koppányok és Istvánok is vagyunk egyszerre

Két nagy sikerű nyári szabadtéri István, a király rendezéséről, a darab hagyományos értelmezéséről és a népi kultúráról kérdeztük Zsuráfszky Zoltánt.

fib
2013. 10. 07. 5:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Augusztus végén két szabadtéri István, a király előadást rendezett. Békéscsabán és Kolozsváron is hatalmas tömeg előtt játszottak. Hogy állt össze a produkció, és miért épp e két helyszínre esett a választás?
– Már tavasszal beszéltünk róla Rosta Máriával, az István, a király előadási jogaival rendelkező Zikkurat Színpadi Ügynökség vezetőjével, hogy készíteni kellene egy határon túli előadást a darabból. Korábban már koreografáltam az öt évvel ezelőtti István a királyt az Arénában, a másik Szörényi darabot, az Árpád népét, de benne voltam az első István, a királyban is, nem volt tehát idegen számomra a dolog. Így nagy lelkesedéssel vállaltam el a feladatot. A júliust végigdolgoztuk a 2008-ban az M1-en futó Társulat című produkció énekeseivel, akiket jól ismertem, hiszen a tévéműsorban én készítettem a koreográfiát számukra. Egy musical vagy rockopera esetében az énekhang a legfontosabb. A Társulat hosszú kiválasztási folyamata végén a legjobb énekesek kapták meg a szerepeket, így minden adott volt egy jó előadáshoz. Ami a táncot illeti, az adott korból származó gyűjtött anyag nem lelhető fel, így különféle más gyűjtéseket használtunk: szibériai sámántáncokat, amely a kedvelt tételeim közé tartozik, de kanásztánc-kultúrából, és a legényeskultúrából is válogattam. Leporoltam, átalakítottam, dinamizáltam saját korábbi koreográfiámat. Az eredeti felkérés a Honvéd Együttes határon túli István, a király előadásaira szólt. Ebből lett végül a kolozsvári produkció. Nagyon vágytam rá, hogy Kolozsváron, az elszakított magyarság körében mutathassuk be a darabot, és reménykedtem benne, hogy a dolog nem marad annyiban, nem csak egy egyszeri előadás lesz. Végül a Társulat szereplői és a Honvéd Együttes közreműködésével és az én rendezésemben megvalósuló előadást 55 ezren nézték meg a Mátyás szobornál Kolozsváron. Ez önmagáért beszél. A helyiek azt mesélték, hogy a negyvenes évek óta nem volt ilyen tömegmegmozdulás a városban. Csodálatos volt.

Zsuráfszky Zoltán

Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet

 

– Békéscsabán is bemutatták a darabot, amely az utolsó pillanatban bekerült a Jókai Színház műsorába sőt, az István, a király nyitotta az idei évadot.
– Márciusban Fekete Péter, a színház igazgatója megkeresett minket, hogy hallott a határon túli István, a király terveiről, és szeretne részt venni a produkcióban, felajánlotta a Békéscsabai Jókai Színház segítségét. Mi ezt örömmel elfogadtuk, és júniusban véglegessé vált, hogy augusztus 20-án Békéscsabán bemutatjuk a jubileumi előadást. Fekete Péter érdeme, hogy jól ráérzett a pillanatra és megszervezte a programot. Ebben a csabai előadásban bizonyos szerepeket már helyi színészek vettek át. Feke Pál helyett Presits Tamás játszotta Istvánt, Gizella szerepét Fekete Zsuzsanna, a Honvéd Együttes szólistája kapta, és Szomor György lett az új Koppány. A békéscsabai és a kolozsvári előadás sikerét látva Fekete Péter végül úgy döntött, hogy az eredeti évadnyitó darabját lecseréli az István, a királyra. A Honvéd Együttes ezt a hosszú, az egész őszi szezonra szóló színházi elfoglaltságot, más kötelezettségek már nem tudta vállalni, így a tánckart a Balassi Táncegyüttes művészei adják. Az előadást összébb húztam, alkalmazkodva a színpadhoz. Tóth Kázmér díszletei is ennek megfelelően mozgathatók. A jelképeket is így alakítottuk: a táltosfát, a várat jelképező falat, a trónt, a háttérben látható szimbólumokat.

– Rendkívül látványos, mégis érezhetően visszafogott verzióban valósította meg a darabot. Eredetileg is ez a kisebb, emberi léptékű előadás volt a koncepció, vagy a monumentális szegedi és Arénabeli produkciók miatt alakult így?
– A darab harminc éve született meg és azóta klasszikussá vált, emiatt többfajta értelmezést elbír. Sokféle István, a király-verziónak van a létjogosultsága, én egy hagyományos verzióban képzeltem el a dolgot, ezt a szerényebb, puritán verziót választottam. Ez jelenik meg például Réka és Gizella alakjában, vagy az imajelenetben a darab végén, ahol István tépelődik: mi legyen Koppány sorsa és mi legyen az ország sorsa. Számos értelmezés megfér egymás mellett. De mindegyik, az enyém is, csak egy lehetséges rendezés. Nem megvívni akarok a darabért, csak előadni. Sok rendező változatát láttam már: Iglódi Istvánét, Koltay Gáborét, Novák Ferencét, sokszor részt is vettem a produkciókban. Alföldi Róberttel még nem dolgoztam együtt, de tisztelem a munkásságát. Nem akarok senkivel versenyezni. Bízom ebben az István, a királyban, úgy gondolom, hogy nem lejárt lemez, nem egy idejétmúlt, népies-romantikus vízió, hanem igenis van benne potenciál. Hiszek benne, hogy az emberek kíváncsiak rá.

– Látta az Alföldi Róbert rendezte változatot?
– Igen, de ebben az esetben nem lenne udvarias, ha én mint egy másik önálló művész elemezném Alföldi Róbert rendezését. Erre nincs szükség. Nem egymás ellen készítettük az előadásokat, nincs felelgetés, oda-vissza dobálás. Nekem egy hagyományos István, a király elkészítése volt a feladatom a 30. jubileumra. Nem kritikai előadást készítettem, ez egy emberi léptékű, kis költségvetésű produkció, amely jól mozdítható, sok helyen bemutatható, bármerre utaztatható a világban. Érdekes, hogy a fiatal alkotók milyen tökéletes darabot írtak annak idején. Bródy János szövegeinek köszönhetően számtalan úton megközelíthető az István, a király. Én nem megmagyarázni akartam az adott politikai viszonyokat, belemenni a tudományos részletekbe, inkább egy nagyon izgalmas kor kérdéseire adott művészi választ akartam színpadra állítani. Egy hittel megadott választ.

– A békéscsabai előadást látva a nézőnek egyből feltűnik, hogy a tánc jóval hangsúlyosabb szerepet kap, mint korábban bármelyik István, a király produkcióban.
– Én nem színházi rendező vagyok, hanem koreográfus. Így amikor rendezek, mindig olyan témát választok, amely „eltáncolható”. Ebben az előadásban is intenzíven megmozdítottam a tánckart. Felhasználtam a Kárpát-medencében fellelhető táncokat, mozdulatokat, motívumokat, de török, makedón mozdulatok is felismerhetők az előadásban. Bár nem hiszem, hogy sokan azonosítanák ezeket, a lényeg a látványvilág. Ha tetszik a közönségnek, akkor jó az előadás. De a mozgás mellett más elemeket, képeket, középkori rézkarcok motívumait is felhasználtam: a pajzsra emelt István, a karóba húzott Laborc, vagy a kerékbe törés esetében. Ezekkel a párhuzamokkal lehet elhelyezni korban az előadást – ha nem is direkt utalás, de mindenképpen előhívja a közönség háttértudását, tapasztalatait. Úgy érzem, kellően felkészültem a darabhoz, és a legjobb tudásom szerint próbáltam választ adni a mai, modern szemmel is elfogadható, mégis hagyományos választ a darab kérdéseire; a tradíció és a modernség alapkérdéseire. Mi mindannyian Koppányok és Istvánok is vagyunk egyszerre. Bízunk Istvánban, hisszük, hogy jól döntött, hiszen nyilván jól döntött, ha még mindig itt vagyunk, Európában. De a Koppányok minden időben felteszik a maguk kérdését, hogy merünk-e elég vadak, vagányok lenni, merünk-e lázadni. Ha a döntéseinket az idő nem igazolja, akkor is legalább kipróbáltuk, adtunk egy esélyt a dolognak. Mindig legalább két út áll a magyarság előtt, és ha rosszul választunk, azt megszenvedjük. Akkor az „istváni” utat választottuk, s jó döntésnek bizonyult.

 

– A Honvéd Együttes művészeti vezetőjeként hogyan látja, a népi kultúrával meg lehet szólítani a közönséget?
– A Fölszállott a páva című tehetségkutató műsor talán egy kicsit felrázta az országot, amire szükség is volt ennyi idő után. Fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy létezik egy hátország, amely a népi kultúrával foglalkozik. Mi a műsorban a szigorú hagyományőrzés hangsúlyozása helyett igyekeztünk bemutatni a fiatalok népi kultúrához való viszonyát. A néptánc mozgalom folyamatosan fejlődik, és megőrzi a frisseségét, így tudtuk például a néptáncot alkalmazni egy rockmusicalben, anélkül, hogy elavultnak, idegennek tűnne. Hiszek a tánc sokszínűségében s abban, hogy a népi kultúra a mindennapi életünk része lehet. A ritmusok, a dallamok, a hangulatok, mind-mind egy modern művészeti ág elemei. A fiatalok életében éppen ezért meghatározó lehet a néptánc, a népdal, és a Fölszállott a páva megmutatta, ha valaki elénekel egy nótát, az nem ósdi, unalmas vagy ciki, hanem nagyon is izgalmas dolog. Csináljanak bármit a fiatalok: sportoljanak, evezzenek, tornázzanak, brékeljenek, de a nemzet zenei és tánckultúráját meg kell ismernie mindannyiuknak, hiszen aki ezt elmulasztja, annak valami kimarad az életéből. Amikor a gátlások feloldódnak, a táncos a tánc teremtő részévé válik – a magyar tánc a világ egyik legvirtuózabb, az improvizáció legmagasabb fokán álló, erősen individuális önkifejezési formája –, s aki ezt gyakorolja, amellett, hogy érzelmeit képes kifejezni, nemzeti karakterrel, „magyarosan” fog megmozdulni. Amint elkezd valaki táncolni, rögtön belé száll a „magyar lélek”: dinamikus férfi lesz belőle, a lányból pedig szépen forgó, a férfi mozgását követő, igazi nő. A tánc minden szinten helyre teszi az identitást. Ha belemerülünk a magyar tánckultúrába, mindjárt minden a helyére kerül.

– Nagyszabású produkciókkal készülnek a következő évadra.
– A Honvéd Együttessel, amelynek része a tánckar, a férfikar, és a színészkar, komoly terveink vannak a következő évadra. Jövőre a Dózsa című darab előadása a legfőbb program, hiszen az parasztfelkelés 500. évfordulója lesz 2014-ben. De megemlékezünk az első világháború kitörésének 100. évfordulójáról is. Kortárs zeneszerzőket kértünk fel, írjanak számunkra műveket, amelyekhez koreográfiát, mozgásokat készíthetünk. Reméljük, hogy a tervezett turnéink is összejönnek. A Ghymes zenéjére készült, Kassán bemutatott Benyovszky előadásunkat is szívesen elvisszük bárhová. Az együtt élő különböző nemzetiségek kultúráját bemutató darabjainkat is szeretném minél szélesebb körben elterjeszteni. Megmutatni, hogy a népművészetet miként lehet mai értelmezésben felrakni a színpadra. A küldetésünk, hogy a Kárpát-medence népeinek hagyományos kultúráját eljuttassuk a közönséghez, hogy felmutassuk a közös kulturális kincset, a békés egymás mellett élés kultúrájának példáján keresztül. Mi élünk itt, nekünk kell példát mutatni. Szerencsére a tánc és a táncosok egyre többet mutathatnak magukból. Szükség van erre, hiszen ez a magyar kultúra egy nagy szelete, és büszkének kell lennünk rá.  

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.