A The New York Times írt a párzsi Bartók-tárlatról

Az Allegro Barbaro – Bartók Béla és a magyar modernizmus című kiállítás a nagy múltú lapot is érdekelte.

rKissNelli
2013. 11. 01. 17:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A párizsi Musée d’Orsay-ban október 15-én nyílt az Allegro Barbaro – Bartók Béla és a magyar modernizmus című kiállítás, amely Bartók és a magyar modernizmus művészetét tekinti át 90 festményen, 15 grafikán, több mint 50 fotón, zenei és irodalmi dokumentumon keresztül. A Szépművészeti Múzeummal együttműködésben létrejött tárlatról a The New York Times közölt cikket a kurátorok – Claire Bernardi és Barki Gergely – megszólaltatásával. A kiállításnak rajtuk kívül Rockenbauer Zoltán művészettörténész, volt kulturális miniszter is kurátora.

A cikk szerint az október közepén nyílt tárlat a magyar modernizmus művészetének szentelt eddigi legnagyobb volumenű kiállítások egyike, amely Bartók nemzetközi hírnevét felhasználva nyújt szélesebb betekintést a magyar művészet és politikai élet változásaiba az 1905 és 1920 közötti időszakban. – Azért esett a választásunk Bartókra, mert egyrészt nemzetközileg ismert, másrészt, mert a magyar modernizmus képviselőinek egész garmadája vette körül –  mondta Claire Bernardi, a Musée d’Orsay főmuzeológusa, francia művészettörténész.

– Ez az első, a magyar modernizmust ilyen széles körűen – filmen, zenén és képzőművészeten keresztül – bemutató kiállítás – nyilatkozta a The New York Timesnak telefonon Barki Gergely. – Amikor Bartók 1911-ben megírta az Allegro Barbarót, az olyan volt, mint egy önarckép, mivel a zenéje teljesen friss és újszerű volt, majdhogynem túlságosan is modern a magyar közönség számára – tette hozzá. Claire Bernardi szerint a kortárs művészeti múzeumokban azonban megszokottnak számít a zene és a képzőművészet összekapcsolása, a szépművészeti múzeumok számára viszont még új terület ez. A Musée d’Orsay két éve kezdte el zenei témájú sorozatát: tavalyelőtt Gustav Mahlert, tavaly Claude Debussyt helyezték középpontba. De míg azokon a tárlatokon a látogatók csupán egyetlen helyen tudtak zenét hallgatni, a mostani kiállításon minden teremben más-más Bartók-szerzemény hallható.

A látogatók először magyar festők –  többek között Berény Róbert, Czigány Dezső és Pór Bertalan –, valamint Paul Gauguin önarcképeivel találkozhatnak, majd a tárlat egyszerre kronologikus és tematikus rendszerben tekinti át a magyar modernizmust. – A belépő azt látja, hogy minden szem rá szegeződik; provokátorok pillantásai, amelyek azt mondják, mi magyarok vagyunk, nem a régi hagyományok követői, hanem az újak elindítói – emelte ki Bernardi. Az 1900-as évek elején a magyarok számára is Párizs jelentette a viszonyítási pontot: Bartók, Ady és társai, a Nyolcak és más festők egyaránt a francia fővárosba utaztak inspirációért. Barki szerint a francia modernizmus képviselőit főként a festmény felszíne érdekelte, míg „az intellektuális és spirituális élet leginkább a magyar művészek asztala volt”. A magyar népi kultúra Bartók vidéki gyűjtőútjain készült fényképein keresztül elevenedik meg a tárlaton, első ízben tárulva a nagyközönség elé. A 2014. január 5-ig látogatható kiállításhoz a Musée d’Orsay számos magyar vonatkozású kísérőprogramot, többek közt koncerteket, tárlatvezetéseket és irodalmi kávéházakat is szervez – írta a The New York Times.

A cikk szerint a kubisták, valójában azonban Kassák és az aktivisták képeivel ér véget a tárlat. Egy másik apró tévedés, hogy nem 1909-ben, hanem 1905-ben kezdték látogatni a párizsi szabadiskolákat a magyar művészek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.