Duray, az időutazó művész

Bár 25 éve halott, igazából sosem volt elfeledve az életműve, csak nem ismertük eléggé. Most megérkezett.

Szilágyi Bundi András
2013. 11. 16. 9:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Duray Tibor valóban nem tartozik a legismertebb képzőművészeink közé, de „elfeledett” festőként való interpretálása kizárólag marketingszempontból magyarázható. A képzőművészeti élet szűken vett közegében mindig is elismert mesterként tartották számon, s karrierje – néhány, főleg politikai alapú megbicsaklást leszámítva – viszonylag egyenes ívűnek tekinthető. Nem volt közéleti ember, nem helyezte magát soha előtérbe, de minden elismerést megkapott életében, amit lehetett: 1939-ben sikeres önálló kiállítással nyitotta karrierjét, s harminc évvel később, 1969-ben a Munkácsy-díjat is elnyerte. Több illusztris nagy megrendelést is teljesíthetett, egyebek között középületeken is dolgozott. Érdemes ezekre figyelni, mert miközben a galériákban reneszánszokat élnek meg az alkotók, köztéri munkáikat sorra pusztítja el az idő. A hatvanas évek számos, hozzá hasonlóan képzőművészet és iparművészet határán egyensúlyozó alkotó művét sodorják el a felújítások: ezeket a „régi” burkolatokat, ablakokat, sgrafittókat, melyből Duray is számos példányt készített a hatvanas években panelházak, középületek falára, egész egyszerűen lefestik, eltakarítják.

Duray Tibor munkássága a magyar monumentális festészet virágkorával esik egybe. A római iskolához köthető alkotók – ösztöndíj révén Duray két évet tölthetett el Itáliában – elsősorban a monumentális művek iránt érdeklődtek. Számukra a műtermi festészet csupán gyakorlóterepnek számított, hogy kikísérletezhessék a számukra igazi művészi feladatnak tekintett monumentális alkotások fogásait. A Duray közvetlen mesterének kikiáltott „barbár zseni”, Aba Novák Vilmos is a hatalmas freskók és kompozíciók világában érezte otthon magát. Duray Tibor e nemzedéket követte. A pályakezdés éve 1939, s talán épp ez az oka, hogy mindmáig feldolgozatlan, félbemaradt, töredékes. Duray Tibor mégis szerencsés kortársaihoz képest, hisz leánya, Duray Lilla kerámikus művész hűen ápolja édesapja művészi örökségét, és köszönhetően a mester kivételes termékenységének, és nagy számú, a Képcsarnoknak készített és épp ezért a piacon eladható művének, idén monográfia születhetett munkásságáról.

Duray olyan monumentális festő, aki a történelem viharai miatt nem igazán kerülhetett közel sokáig az általa áhított formátumhoz. Szabó- és asztalosinasként kezdte életét, szegény család tehetséges gyermeke volt. Teljesen önerőből, tehetsége és mentorai révén lett azzá, aki. Pátzay Pál éppúgy segítette a tehetséges fiút, mint Aba-Novák Vilmos, s mivel ők ketten egyaránt a római iskolának nevezett neoklasszicista irányzat prominensei voltak, Duray művészete is az ő stílusuk hatása alatt formálódott, amit a két éves római ösztöndíj csak megerősített. A háborúból visszatérő művész újrakezdése eleve problematikus volt, hisz az a közeg, amelyből távozott, már nem volt ott, mikor hazatért a frontról. A kommunista rezsim térfoglalását követően – legtöbb kortársához hasonlóan – neki is be kellett sorolnia a szocreál teremtette szigorú korlátok közé. Duray azon művészek közé tartozott, akik ezt a besorolást nehezen viselték. Vallásos alkotó volt, ezért az ötvenes években – ekkor épp karrierje csúcsán lehetett volna, hisz negyvenes éveiben járt – inkább a háttérbe vonulást választotta. Majdnem egy teljes évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy 1958 után, a megváltozó kulturális hangulat révén ő is újabb lehetőséget kapjon.

Ez az úgynevezett sgrafittós korszak, amikor sok, harmincas években kezdő kortársához hasonlóan az újonnan épülő lakótelepek dekorálásában vehet részt. Hálátlan feladat volt ez a kommunizmust megelőző korszak nagy művészeinek, de ennek köszönhetjük, hogy vidéki városaink lakótelepi parkjait Pátzay- és Ohmann-szobrok, Gorka-kerámiák, Szőnyi- és Duray-sgrafittók díszítik; olyan művészek sokszor leszocreálozott alkotásai ezek, akik immár némileg elszakadva az ötvenes évek stílusától visszatérhettek háború előtti alkotói módszereikhez, sőt bizonyos fokig beereszthették műveikbe a háború utáni későmodernizmus szellemét is. Duray is ezen az úton járt, s e korszak mintegy megkoronázása volt a Mementó című alkotás, mely mai szemmel nézve egy korszak tükrét nyújtja. A Picasso-követő közép- és kelet-európai képzőművészet jellemző, 1967-es darabja hozta el számára 1969-ben a Munkácsy díjat, ekkor azonban már új fejezet kezdődött a magyar képzőművészet történetében, melyben Duray látszólag már nem vett részt.

Megmaradt klasszikus és termékeny mesternek, aki erős expresszivitást hordozó alkotásokat készít. Megújulást számára a műfajváltás hozott: a hetvenes évektől több ólmozott üvegablakot is készített, ezek közül Budapesten a legnagyobb az 1976-ban a budapesti Hilton hotelbe készített alkotás volt, de az üllői úti Örökimádás-templom apszisának ablakai is kiemelkedő szépségűek. A debreceni köztemetőben látható másik főműve. A színek és formák összhangja jellemzi ezeket az alkotásokat, s talán ezek azok a munkák, ahol a monumentális festő leginkább eléri azt a formát, melyben ki tudja fejezni tehetségét.

Molnos Péter monográfiája a pályaív felvázolása mellett inkább a személyes epizódokra koncentrál. Igyekszik megérteni, felvázolni a Duray életét alakító sorsfordulókat. A monográfia tehát – ha lehet így fogalmazni – több szempontból is hiánypótló, hisz határozott lépésnek tekinthető a művészettörténet-tudomány részéről egy olyan korszak felé, mely eddig csupán alkotók és művészetkedvelők anekdotáiban élt. A problémák is itt kezdődnek, hisz a korszakról szóló, főleg korabeli publikációk korábban végig a hivatalos szocialista nézetet tükrözték. A rendszerváltozást követően ezek a „jól datált” források ideológiai okokból érvényüket vesztették. A művészettörténészek tétován léptek az anekdoták és legendák világába, a „feljegyzetlen művészet”, az informális történelem lejegyzése szintén akadozva vette kezdetét. Ezért is több évtizeden át tartották magukat a korábbi „hivatalos nézetek” is, mely szerint például Duray munkássága másodvonalbeli, hisz ez írások lapjain az első vonalat a kommunista párt által támogatott alkotók jelentették.

A rendszerváltozást követő években, pont a második T-be eső, tűrt irányzatok estek ki megint a rostán. Az érdeklődés ugyanis rögtön azon képzőművészeti irányzatok felé fordult, amelyek nyílt konfliktusban voltak a korábbi rendszerrel. Így maradhatott ki Duray, Csekovszky életművének feldolgozása, elhelyezése, és sorolhatnánk tovább azokat az alkotókat, akikről nem szóltak monográfiák, holott munkásságuk révén megérdemelnék. A „csendes generáció” tagjai ők, mesterek, kismesterek és kevéssé ismert nagymesterek. Molnos munkája tehát megtöri a jeget, s külön szerencse, hogy a Kieselbach Galéria technológiai újítását, a képzőművészeti netboltot és adatbázist is Duray monográfiája és kiállítása kapcsán mutatta be a széles publikumnak. Ez a technológia további lehetőségeket rejt azt illetően, hogy eddig töredékesen jelen lévő, szétszórt és feldolgozatlan életművek váljanak a közönség és a szakmai plénum számára elérhetővé. Duray Tibor tehát időutazóként élhette meg halála után azt a technológiai változást, amely egész nemzedéke számára elhozhatja a művészi feltámadás lehetőségét.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.