Ízletes külföldi kedvcsináló Budapesthez

Stefano Tealdi olasz filmes a Központi Vásárcsarnok életébe enged bepillantást.

Szathmáry István Pál
2013. 11. 19. 9:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európa jelentős piacait bemutató In the Belly of the City című, ötrészes dokumentumfilm-sorozata több országot érintő koprodukcióként jött létre, magyar részről az MTVA közreműködésével. Tealdi a Színház- és Filmművészeti Egyetemen tartott mesterkurzust, ahol a sorozat magyar részének levetítése után a produkció létrejöttének körülményeiről is mesélt.

Kiderült: sokáig kétséges volt, hogy sikerül előteremteni az anyagi feltételeket. 2008-ban merült fel az ötlet, a koncepció pedig 2009-re tisztult le igazán, melynek része volt többek között az is, hogy a filmekben nem beszélő fejeket láthat majd a néző – vagyis nem direkt interjúkat –, és nem egy-egy fő karakter köré épülnek az egyes epizódok. Az olasz filmes a nehezebb utat választotta akkor is, amikor úgy döntött: minden esetben helyi stábbal fog dolgozni, így került a képbe Magyarországon például Stalter Judit producer.

A filmsorozat elkészítése elé a legnagyobb akadályt a koproducerek és az Európai Unió országai számára filmes támogatást nyújtó Media Programme által nyújtott támogatás feltételéül szabott, a kész filmet vetítő csatornák megtalálása jelentette. De volt, hogy az egyik országban a korábban partner produkciós cég tulajdonosainak válása sodorta veszélybe a tervet.

Szerencsére végül sikerült leforgatni az öt helyszínt – Barcelona, Bécs, Lyon, Torino és Budapest – érintő sorozatot, és úgy tűnik, Tealdi lelkesedése nem volt ok nélküli. Mint a Filművészeti Egyetemen elmondta: Németországban és Franciaországban epizódonként nagyjából 300 ezer néző követte a sorozatot, Olaszországban ez a szám pedig a sokszorosára, többmilliósra nőtt és általában kedvező volt a kritikai fogadtatása. Tealdi elmondása szerint miután visszatért a filmekben szereplő helyszínekre, az ott dolgozók rendre arról számoltak be: sokan a képernyőn látottak miatt keresték fel az adott piacot. Vagyis nem kell hangsúlyozni, milyen jó szolgálatot tesz például Budapestnek az itt készült epizód. Ami ráadásul kimondottan jól sikerült kedvcsináló.

A feszesen pergő, szépen megkomponált képekből kibontakozó film széles keresztmetszetet kínál. A különféle árusok, beszállítók és a rendszeres vásárlók gyorsportréiból egyértelművé válik, milyen sok szállal kapcsolódnak össze a főváros sokszínű gasztronómiai térképének különböző területei a különféle vidékekről beszállított nyersanyagokkal. Itt szerzi be az alapanyagokat a piacra nemrég betört leveses vállalkozás fiatal vezetője, Gögge Ádám éppúgy, mint a szakma nagy öregjének számító étteremtulajdonos, Rosenstein Tibor, aki nagymamáját idézve megadja a kóser konyha talán legkedvesebb meghatározását is: „kóser az, ami jó”. De ide látogat ki alapanyagért a film szerint az utóbbi évek gasztroforradalmának meghatározó alakja, Takács Lajos is, aki a felvételekkor még az olimpia séfje volt.

A kamera azonban nem csak az ő vállukon keresztül igyekszik bekukucskálni a piac mindennapi életébe. Ellátogatunk például Seregélyesre, ahol egy méhészet életének nyugodt szívvel intimnek nevezhető pillanataira csodálkozhatunk rá, és Vecsésre is, hogy meglessük, hogyan készítik családi vállalkozásban Marikáék a savanyúságot évtizedek óta – Marikától sokszor olyan szülők vásárolnak, akik gyerekként szintén itt kóstolták meg először a magyar konyha ezen meghatározó alapvetését.

A vásárcsarnok igazi lényegét éppen az adja, hogy a személyes múlt részévé vált – a filmben felbukkanó, projektmenedzserből lakásétterem-tulajdonossá avanzsált férfi például gyerekként azért fordult itt meg sokszor, hogy hazacipelje, amit a nagymamája vásárolt. És persze a sajátos karakterek, és a csak itt használt nyelv is sokat hozzáad a hely szelleméhez. Amiről a talponállót vezető Gizike is sokat tud mesélni, akinek különös fantázianevet viselő kávéi utalnak egy-egy alakra, helyben ismert vicces történetre.

A kép persze kicsit fényesebb a valóságnál, hiszen a filmben is előkerül, hogy sok eladó a nagybaniról szerzi be az árut, és legtöbbször nem a hazai termelők kínálatából. Ugyanakkor tagadhatatlanul jól eső érzés látni, ahogy egy külföldi őszintén lelkesedik Budapestért és a magyar tájakért.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.