Nincs talán még egy olyan ország a világon, amely komolyabban veszi a kultúra exportját, mint Korea, értelemszerűen a félsziget déli része. Ennek köszönhető a már hatodik alkalommal megrendezett koreai filmhét, amelyet a Budapesten működő Koreai Kulturális Központ szervez, s ajánl a magyar közönségnek. Az érdeklődők ingyen tekinthetnek meg öt koreai játékfilmet, amelyek közül egyedül az Oldboy című akciódráma volt látható Magyarországon, a többi négy teljes újdonság számunkra. „A koreai himnusz zeneszerzője, An Ek Taj Kodály Zoltán tanítványa volt, a nálunk szervezett nyelvtanfolyamokon vagy K-Pop-órákon rengetegen vesznek részt” – mondta lapunknak Pálffy Dóra, utalva a Koreából induló könnyűzenére és jellegzetes táncra, amelynek idehaza is vannak követői.
Korea filmipara nagyjából tizenöt éve kezdte meg sikersorozatát. A pénzügyi hátteret olyan cégek adták, amelyek a DVD-k gyártásában voltak érdekeltek, ezért jó üzletet láttak a filmkészítésben, és számításuk be is vált. Tavaly 173 millió néző volt a koreai mozikban, ebből több mint százmillióan koreai filmekre váltottak jegyet, ami megdöbbentő szám egy ötvenmilliós országban. Vincze Teréz, az ELTE filmtudományi tanszékének adjunktusa szerint a jelenleg legnézettebb tíz film közül nyolc koreai, az eddigi rekorderre, a Gazdatest című komédiára tavaly 13 millióan vettek jegyet. A filmesztéta szerint a humor nehezebben fordítható le, mint a dráma. Lapunk kérdésére Vincze Teréz rámutatott, valóban létező jelenség, hogy az európai nézők néha nehezen tudják megkülönböztetni a szereplőket, ezt a filmek készítői figyelembe veszik, s egyebek mellett jellegzetes jelmezek alkalmazásával teszik a színészeket egyedivé.
Az észak-déli ellentét, vagy a nyaktörő sebességgel modernizálódó, de alapvetően a hagyományokat nagyon tisztelő társadalom problémái ugyan minket kevésbé érint, de az emberi történetek egyetemes érvényűek. Az Uránia dísztermében magyar felirattal, a Csortos teremben pedig angol felirattal vetítik a koreai alkotásokat.