– Hét éve él családjával, feleségével és négy gyermekével északon. Hogyan kerültek Norvégiába?
– Mikor hazajöttünk Bordeaux-ból, ahol lektorként dolgoztam, eltöprengtünk rajta, hogy bölcsészként vajon miként tudjuk eltartani itthon a gyermekeinket. Orsi, a feleségem skandinavisztika szakon, norvég nyelvből diplomázott, elhatároztuk, hogy Norvégiában próbálunk szerencsét. Az interneten keresztül talált magának állást, így nekivágtunk. Én elmentem GYED-re, otthon maradtam a kisebbik gyerekkel, Orsi pedig dolgozott. Ez volt a felállás egészen 2008 februárjáig, amikor én is munkába álltam házi segítőként. Ez az élmény szolgált a regény alapjául. Amikor elkezdtem dolgozni, hamar rájöttem, hogy íróként aranybányára bukkantam. Hogy mindezt ki is tudtam aknázni, az Aime-nak, a francia állampolgárságú, afrikai kollégámnak köszönhető, aki a Boldog Észak főszereplője lett.
– Aimé számára a regényben Norvégia a hosszú vándorlás után megtalált otthont jelenti. Önök is ráleltek a boldog északra a skandináv országban?
– Amikor kiköltöztünk, az volt a legfontosabb szempont, hogy biztonságban és nyugalomban fel tudjuk nevelni a gyermekeinket, ebben nem csalódtunk. A regény címében szereplő „boldog” egyébként meglepően ritkán használt szó a magyar irodalomban, ezért is esett rá a választásom. Inkább a boldogtalanságra utaló kifejezések váltak elcsépelté. Aki boldogságot ígér ma Magyarországon, az a közvélekedés szerint vagy vajákos vagy hazudik, mindig kell valamilyen csavar a boldogság mögé. Én szerettem volna a szokásostól eltérő tartalommal megtölteni a szót. Ám ez a boldogság egészen mást jelent a főszereplőnek, Aimé-nek, illetve nekem mint szerzőnek. És ez fontos, a könyvet ugyanis nem magamról írtam, a Boldog Észak fikció. Én elsősorban regényt akarok írni, a személyes élményeim nem tartoznak másra, és önmagukban nem is érdekesek.
– A regényben többször elidegenedettként jellemzi a norvég társadalmat.
– Elidegenedett világ valóban. De a nyugat egészében sokkal zárkózottabb, mint Magyarország. Az emberek nem szorulnak annyira egymásra, nem másznak bele a másik életébe. Ez fokozottan érvényesül Norvégiában, ahol nem adnak lépten-nyomon tanácsokat: boldoguljon mindenki az önmaga erejéből, pénz van hozzá, az állam mindenben segít. Ez a legnagyobb különbség a két ország között. Itthon mindenki megmondja, hogy mi a legjobb nekem, kint ez elképzelhetetlen. Az elidegenedés mellett ugyanakkor a társadalmi szolidaritás itthonról nézve elképesztő. Egy alkalommal például összetörtem a kocsinkat, használhatatlanná vált, a szomszédaink erre összegyűjtötték a pénzt, és karácsonyra vettek nekünk egy autót, mert látták, hogy nehezen boldogulunk nélküle. És döbbenetesen erőszakmentes a társadalmuk. Nincsenek hatalmi játszmák a mindennapokban, nem gyűlik az emberekben a visszafojtott agresszió, amit aztán egymáson vezetnek le. A közbiztonságról nem is beszélve. A kiérkezésünk napján Oslóban az egyik táskánkat egy padon felejtettük. Minden benne volt, útlevél, pénz, iratok. Másfél óra múlva, mikor rájöttünk, hogy elhagytuk, visszamentünk, és a táska érintetlenül hevert a padon. Ez volt 2006-ban Oslóban. Összetett tehát a kép.