„Nincs még egy énekes, aki megközelítené azt, amit ez a szőke kansasi bombázó tud, a koloratúrát a madárcsicsergés békés tisztaságával és a szívmegállító szépség kifejezőképességével párosítva. Menj, hallgasd, és csodálkozz!” – írja a The Independent. És valóban, DiDonatóról szinte minden kritikus úgy vélekedik: szó szerint elvarázsolja a közönséget, s nem is nagyon lehet róla rossz értékelést olvasni. Pedig a megnyerően bájos szőke énekesnő az egyetemen csak azért kezdte képezni a hangját, hogy több ösztöndíjat kaphasson, aztán hamar operafőszerepekben találta magát. Igazi karrierje bő egy évtizede kezdődött, tavaly pedig Grammy-díjat nyert Diva Divo című lemezével, amely tulajdonképpen a holnap felhangzó Drámakirálynők műsorát tartalmazza.
DiDonatót imádja a közönség, s nemrég azt írták róla: nem lehet ésszerű indokot felsorakoztatni, hogy valaki miért ne szeretné. Rajongóival személyesen tartja a kapcsolatot interneten, fergeteges humorú mesterkurzusokat tart, ugyanakkor hús-vér ember, aki imád süteményezni, jógázni, fotózni, szereti a finom borokat és kick-boxol. Bátor nyilatkozataiban gyakran emeli fel a szavát a zeneoktatás fontossága és a közélet visszásságai ellen. Közvetlenségével és érdekesen összeállított műsoraival sokat tesz az opera műfajának népszerűsítéséért.
Drámakirálynők című műsora barokk hercegnőket sorakoztat fel, olyan kivételes nőalakokat, akik nemcsak királynők, hanem igazi, nagy volumenű tragikus hősnők, érzelmekkel, egyéniséggel, nagy hatással a hallgatóságra. „Az ember néha csak legyint: á, ezek őrültek. És igen: őrültek! Ezeknek a nőknek szükségük van a nagy térre, hogy ránk zúdítsák az érzelmeiket” – fogalmaz. DiDonato királynői között ott találjuk Kleopátrát, aki Händel ismert Giulio Cesare című operája mellett Johann Adolf Hasse Antonio e Cleopatrájából is megelevenedik. DiDonato Händel Alessandrójából, Nagy Sándorról készült operájából Perzsia hercegnőjét, Roxánát kelti életre, s megismerhetjük Monteverdi Poppea megkoronázása című operájának Ottavia császárnéjaként is – ez egyébként a legkorábbi, 1643-ban íródott mű lesz az est során. A barokk opera gyöngyszemei között olyan érdekességek és felfedezetlen művek is szerepelnek, mint például Giovanni Porta vagy Giuseppe Maria Orlandini szerzeményei. Az esten az Alan Curtis karmester által alapított, a barokk zene ismeretlen mesterműveit felkutató-előadó amszterdami zenekar, az Il Compresso Barocco kísér, amely nem véletlenül tartozik a műfaj élvonalába. DiDonato partnere a kontratenorként és karmesterként is sikeres hegedűművész, Dmitry Sinkovsky lesz, aki koncertmesterként is a zenekarban ül, és ő szólaltatja meg Vivaldi d-moll per Pisendel versenyművét is.
„Egészen kicsi voltam, alig nyolcéves, amikor elkísértem édesapámat mexikói turnéjára – mesélte Natalie Cole a a koncert előtti sajtóbeszélgetésen. – Ma is emlékszem Mexikóváros színeire, az illatokra, az ízekre. Csodálatos volt az a szeretet és rajongás, ahogy az ottani emberek édesapámat fogadták. Ezek a gyermekkori emlékek elkísértek egész életemen át. Sokáig úgy éreztem, sosem leszek olyan nagy művész, mint ő. Amikor mégis az előadói pályára léptem, évekig egyetlen dalt sem énekeltem el, amit tőle ismert meg a világ. Fel kellett nőnöm ahhoz, hogy végre ne féljek attól, ha hozzá hasonlítanak. Apám rendkívüli tehetség volt, de azért én sem vagyok rossz” – mondta nevetve a világsztár.
Natalie Cole gyakori előadói stílusváltásai kapcsán elmondta, hogy számára nagyon fontos az új utak keresése: „Minden igazi művésznek, előadónak ki kell lépnie időnként a saját komfortzónájából. Kísérletezés nélkül nem ér semmit az egész. Lehet, hogy néha mellékvágányra futunk, máskor viszont csodálatos dolgokat ismerünk, élünk meg. Bár nem tudok spanyolul, most mégis ezen a nyelven énekelhetek. Ez olyan, mintha más ember bőrébe bújnék.”
Natalie Cole turnéjának első állomásai között van a magyar főváros
Fotó: Hegedűs Márta
A kísérletezés és a kudarcok Natalie Cole számára nemcsak a színpadi létet jellemezték, hiszen mint erről saját könyvében is vallott, élete egy súlyos szakaszában csaknem összeroppant a kábítószer miatt. Fizikailag maradandó károkat okozott szervezetében a felelőtlen életmód, néhány évvel ezelőtt súlyos májproblémákkal kezelték, ám lelkileg teljesen újjászületett. „Mindig pozitív, optimista ember voltam, de a betegségem óta sokkal jobban értem a dolgokat, az embereket és saját magamat is” – vallott őszintén harcairól.
Nagy öröm számára, hogy együtt muzsikálhat a fiával. „Robert rendkívül muzikális ember, jó vele zenélni. Dobon és ütőhangszereken játszik, nagyon jó zenész, legalább annyira szereti a muzsikát, mint én” – büszkélkedett a gyerekével. A közös munka közben nem okoz gondot számukra a családi kapcsolat. „Az apjával dolgozni, az volt a kemény!” – tette hozzá nevetve. Robert édesapja, Natalie Cole első férje, Marvin Yanci szintén neves r&b-muzsikus, producer, zeneszerző volt. Három évvel fiuk születése után, 1980-ban váltak el. Marvin öt év múlva, 1985-ben meghalt. „A fiammal sem volt mindig egyszerű – folytatta. – Korábban ő volt az asszisztensem, annak nagyon rossz volt, el is bocsátottam!”
Arra a kérdésre, hogy mivel tartja magát formában, mi a titka annak, hogy árad belőle az energia, először nevetve azt válaszolta: kétségbeesésből. Majd komolyra fordítva a szót elmondta, hogy szerinte az a legfontosabb, hogy az ember mindig mozgásban maradjon, éljen kreatív, aktív életet. „Soha ne legyél fáradt, ne unj rá a világra, mindig találj valamit, ami érdekel. Ne fess mindennap ugyanazzal a színnel, legyen tarka a világod – sorolta életfilozófiájának alapjait. – Az én egyéniségemhez, természetemhez hozzátartozik a mozgás, a felfedezés, a kísérletezés. Élvezem, hogy élek, és talán ez a boldogság érződik a dalaimon is.”
Új lemezével, a Natalie Cole En Espanol című albummal kapcsolatban elmondta, hogy kubai származású producere, Rudy Pérez gyűjtött össze számára száz spanyol nyelvű dalt, hogy kiválassza közülük az új produkció anyagát. Legszívesebben mindegyiket elénekelte volna, de valamilyen koncepciót kellett találni a válogatáshoz. Úgy döntöttek, hogy a legismertebb, klasszikus latin slágereket dolgozzák fel, hogy ezzel tisztelegjenek a latin muzsika és a csodálatos zeneszerzők előtt. A lemezen és a koncerten édesapjával, Nat King Cole-lal elénekli az Acércate Más című érzéki bolerót, a technika segítségével győzve le a halált. A műsorban az olyan világszerte ismert örökzöldek mellett, mint a Bésame Mucho vagy Carlos Santana és Tito Puente slágere, az Oye Como Va, szerepel egy Beatles-feldolgozás is. „Nagyon szeretem az And I Love Him című számukat, aminek spanyolul Yo lo amo lett a címe. Ez az egyik kedvenc dalom, spanyolul hihetetlenül szexi” – vallott Natalie Cole.