Nemzeti Színház: oratórium az árulásról

Paul Claudel és Arthur Honegger Johanna a máglyán című művét mutatja be ma este a budapesti Nemzeti Színház.

Son
2013. 11. 29. 16:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ott áll a Szűz a máglyára kötözve, még mielőtt a lángok elérnék, és ebben a valóságos szituációt felfüggesztő sokkhelyzetben emlékszik vissza Johanna életének legfőbb történéseire Domrémytől a roueni máglyáig.

„Egyetlen hatalmas pillanat az egész mű: egyazon pontban ér Johanna a látomások által visszafelé elmondott élettörténetének az elejére, mint amikor fellobban a máglya. Számomra most ez a máglya, amelyben Johanna elég, könyvekből van összehordva, és az európai kultúra szemünk előtt zajló pusztulását hivatott megidézni. Hatalmas könyvfalat rombol szét a tömeg, és ez válik a lángok martalékává. Johanna – az élet – meghatározó szimbólumaként is megjelenik ez a motívum: egy nagy könyvet látunk majd színpadon, amelybe Johanna története íródik” – mondja a műről Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója, a darab rendezője.

Szerinte Paul Claudel szövege és Arthur Honegger zenéje tisztán illeszkedik a Nemzeti Színház profiljához, hitvallásához, gondolatiságához, ezért is választották a második nagyszínpadi bemutatónak ezt az oratóriumot, amely az áldozat és az árulás, a hitbéli kétség és a tántoríthatatlanság kérdéséről, a szent fogalmáról polemizál.

 

„A mű egyik fontos vonulata a politikai játszmák működésének a bemutatása: miként használja fel a hatalom, a politika az egyént saját céljaira, és miként dobja oda pribékjeinek, ha már nincsen rá szüksége. Rendkívül kényes kérdés, hogy mennyire legyünk aktuálisak a színházban. A darab egyik kulcsjelenetében, az úgynevezett kártyajátékban a legfertelmesebb szereplők – a százéves háború, a 15. századi Nyugat politikusai, uralkodók, hatalmasságok – cinkkelt kártyával játszott partiban döntenek Johanna sorsáról. Ezek a partik mindig ugyanúgy zajlanak: aki veszít, az is nyer – ha nem most, majd a következő partiban. Claudelék konkrétan megnevezik a francia történelem akkori dicstelen szereplőit. Hogyan jön ez át ma? Hogyan tudok erről ma hitelesen beszélni egy mű által: ha szimbolikus maradok, vagy ha konkrét leszek? Az aktualizálás hatása erős és érthető, de nem veszít-e ezáltal a mű, amely mindig több az aktuálisnál?” – írja  az előadás kapcsán Vidnyánszky a Nemzeti Színház honlapján.

A balladisztikus, látomásszínházi misztérium premierjét ma este tartják a Nemzeti Színházban. Címszerepét Tompos Kátya alakítja, Szent Johannaként mellette Kiss Emma is színpadra lép, Blaskó Péter Szent Domonkost, Udvaros Dorottya a hordók anyját, Bodrogi Gyula pedig a lisztes molnárt alakítja.

Az előadás koreográfiáját Bozsik Yvette készítette, a produkcióban közreműködik a MÁV Szimfonikus Zenekar, a Budapesti Stúdió Kórus, a Honvéd Férfikar és a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola gyermekkara.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.