– Ezek szerint az operaszerepek megformálásában a színészi eszköztár is fontos?
– Legalább annyira, mint az énektechnika. Ott a párom, Mester Viktória, aki szerintem a világ legjobb színész-opera énekesei között van már. Olyan sztárokkal dolgoztam már egy színpadon, mint Anna Netrebko vagy Jonas Kaufmann, de még a velük való összehasonlításban sem kell szégyenkeznie. Kevés hozzá hasonló tehetség van ma a világon. Szinte perzsel! Ráadásul nemcsak tiszteljük, hanem nagyon szeretjük is egymást. Ő is járja a világot, én is, de amennyi időt csak lehet, egymással töltünk.
– Közös előadások?
– Volt néhány, például a Figaro házassága hozott össze minket. Mivel ő mezzoszoprán, én meg bariton vagyok, kevés az olyan darab, amelyikben szerelmes duetteket énekelhetnénk. Jövőre Posa márki leszek a Don Carlosban, ami az egyik legszebb Verdi-baritonszerep, őt pedig jól el tudnám képzelni Eboli hercegnőként. Nekem ő az egyik színpadi példaképem. Nem véletlenül ő a Carmenek Carmene.
– A színészi játék, a rendezés teheti aktuálissá, modernné az opera műfaját?
– Persze. Hála a drága jó Istennek, sokfelé játszom, és sehol sem látok fél házakat. Münchenben megszokott látvány, hogy táblákkal állnak az emberek a színház előtt, hogy jegyet vennének estére. Jobbnál jobb rendezésekben játszom. Tavaly Bieito Calixto rendezésében énekelhettem el Stuttgartban Wagner Parsifaljának Amfortas szerepét. Calixto sokak szerint a világ legőrültebb opera rendezője. Megesik, hogy a sztárok kikötik, hogy vele nem akarnak dolgozni. Rengeteget tanultam tőle. Ő nem csak botrányhős, hanem valódi zseni. Zsenikkel nem könnyű dolgozni, de megéri. Szóval szeretnek Stuttgartban, a világ legjobb kísérletező operaházában is. Ez nagy dolog, itthon sokan nem is értik, mit jelent. Mindenki erről álmodozik, de kevesünkkel válik valóra. Velem megtörtént ez a csoda, amit meg szeretnék osztani mindenkivel. Megéltem már azt is, hogy külföldi előadáson valaki magyar zászlót lengetett. Ezek olyan szép dolgok, hogy el sem tudom mondani!
– Budapesten miben hallhatja a közönség?
– A Bohéméletben éneklem Marcellót. Közben vissza kell mennem Münchenbe is, de öt év óta először van lehetőségem arra, hogy itthon töltsem a karácsonyt. Januárban a Szerelmi bájital és Don Pasquale következik. Februárban a bécsi Staatsoperben éneklem a Sevillai borbély címszerepét, majd ugyanezt itthon is előadom. Ritka lehetőség a közönség és magam számára is.
– Elég pontosan össze tudja vetni a bécsi és a pesti operajátszás helyzetét...
– Vannak különbségek. Nagy álmom, hogy egyszer azt mondja majd valaki itthon: Levente, te annyifelé jársz a világban, le is tettél már valamit az asztalra, mondd el a véleményed. Szívem csücske a pesti Opera, mindig ez lesz számomra a legkedvesebb, de Münchenben például egy-egy jól sikerült előadás után gyakran megesik, hogy az ottani nagyvezér meghív minket vacsorázni. Jól érezzük magunkat, nagyokat dumálunk. Ez itthon még nincs meg, pedig jó lenne. Tudom, hogy a mostani vezetésnek rengeteg dolga van, rendbe kell tenniük a házat, úgy látom jó úton is haladnak. Talán ha sikerül mindent sínre tenni, beindítani, „viperaházból” operaház lesz, botrányok nélkül, itt is lazábbra veszik a nyakkendőt és folyamatosabbá válik a párbeszéd a komolyabb, világjáró kollégákkal is. Vagyunk azért néhányan és szívesen megosztanánk a tapasztalatainkat, ha kérik.
– Ha jól tudom, határozott elképzelései vannak az opera gazdaságélénkítő hatásáról is.
– Münchenben egymás mellett ül a premieren a BMW és az Audi konszern vezérigazgatója, mert a világszínvonalú előadások magas presztízse odavonzza az üzleti élet igazán komoly szereplőit is. Ezt Budapesten is ki lehetne használni.
– Ezek szerint az üzleti világban is kiismeri magát, nem csak az ének és a mezőgazdaság érdekli. De mitől ferde az orra?
– A sport miatt. Nyolc évig cselgáncsoztam, tizennyolc éves koromig versenyszerűen bokszoltam, az utolsó évben már profiként. Még az utcai harcot is kipróbáltam. Fogadásból, meg a pénz sem jött rosszul.
– Énekes helyett lehetne székely ketrecharcos is?
– Nem hiszem. Elég jó voltam, junior koromban a meccsek többségét kiütéssel nyertem, de mégsem éreztem azt, hogy egyszer világbajnok leszek. Miután beindult az éneklés, teljesen lemondtam a sportról, ezt kicsit szégyellem is. De nem tudok elkezdeni fallabdázni vagy teniszezni. Nálam a sport olyan, ahol ütni, vágni lehet, viszont mégsem állhatok a közönség elé monoklival a szemem alatt a Metropolitan színpadán.
– Mégis átrepüli az óceánt?
– A kedvenc szerepemre hívtak, Marcellót éneklem a Bohéméletben.
– A Metropolitanben színre lépni sokak szerint a szakma csúcsát jelenti.
– Valóban sokan ezt gondolják, én nem értek vele teljesen egyet. A londoni Covent Garden, ahol sokat dolgozom, szerintem legalább ugyanolyan színvonalú.
– Hol van az otthona?
– Egy szigeten. Ott élek én, aki a hegyekből jövök, ott élek két macskával, egy kutyával meg az asszonnyal. Amikor elmondtam egy székelynek, hogy a Duna között lakom, meg is kérdezte: oda nem jön bé a víz? Ha bé is jön, annyi neki. Van csónakom, beléülök, s várom, hogy emelkedjen, s majd lelappan – válaszoltam neki. Van kertem, veteményezek, csinálok mindent, éppen tehenet nem tartok. Pedig szívesen tartanék.
– Ahogy hallgatom, maga elsősorban székely, aztán magyar, végül európai.
– Ezt pontosan így gondolom. A magyarság önmagában olyan összetett dolog, amit mások meg sem értenek. Egyik legnagyobb büszkeségem, a magyar anyanyelvem. Ott van mindjárt a kedvenc szavam: segíts ég. Gyönyörű! Ha rosszul érzem magam, vagy nincs elég erőm, csak felnézek, és kimondom. Az se mindegy ám, hogy a Csíksomlyói Szűzanya lábától jövök. Ki lehetne ennél erősebb szövetséges?