Biztos létezik a legmodernebb pszichológiában egy jól hangzó szakkifejezés arra a lelki defektusra, amikor egy érzékeny, önmarcangoló, félénk és bizonytalan férfilélek egy nagydarab, erőteljes, kemény fellépést sugalló férfitestbe zárva vívja a maga küzdelmét a külső benyomások alapján előszeretettel ítélkező kegyetlen külvilággal.
És egészen biztosan létezik az a szerényen meghúzódó hollywoodi alműfaj, az intelligens és érzelmes vígjátékok egy sajátos vonulata, ami valamiféle kompenzációnak köszönheti a létét, mintha az álomgyár azért időnként így akarna kikacsintani a nézőkre: azért tudjuk, hogy ráncos, ötven feletti emberek is léteznek, kár, hogy nem ők a reklámozók kedvenc célközönsége.
Jobb kettesben a tornácon...
Fotó: InterCom
Ez a szubzsáner nem ígér bergmani mélységeket, de a fősodorhoz képest jótékony őszinteséggel tárja fel az emberi létezés esendő oldalát. Az Exek és szeretők egy ilyen kedves, szerethető, helyenként egészen bölcs vígjáték, aminek egyik főszereplője a már említett, nagydarab férfiakat sújtó lelki teher egyik legismertebb hordozója, a sajnos már csak néhai James Gandolfini, akit a szélesebb közönség egy nagydarab, erőszakos, ám mégis önmarcangoló maffiafőnökként zárt a szívébe.
Ezúttal szó sincs azonban erőszakról, illetve van, csak éppen a középosztály körében népszerű verbális zrikálás formájában. Ez az intellektuális szájkarate szerencsére szellemes párbeszédek segítségével zajlik, az ön- és közironikus beszólások fő hajtóereje pedig a középkorúvá ért fehér amerikaiak életválsága okozza, ami még akkor is fájó tud lenni, ha a viszonylagos jómód sebtapasza alól kandikál ki.
...ahogy a moziban is
Fotó: InterCom
A van-e élet a negyedik x után, és hogyan csajozzunk-pasizzunk lelki sérelmek, felszedett kilók és barátságos szarkalábak batyujával kérdésekre felépített forgatókönyv két, gyermekét egyedül nevelő felnőtt sokszor esetlen, öniróniával kellően fűszerezett és mosolyra késztető flörtjének, majd egymásra találásának keserédes széphistóriáját meséli el a napfényben fürdő kertvárosi díszletek előtt. A tévétörténeti intézetben közszolgáló túlsúlyos Albert (James Gandolfini) és a masszőrként dolgozó, jó fej, amolyan mindenki barátnője típus Eva (Julia Louis-Dreyfus) egy partin találkoznak, és végül annak ellenére egymás karjaiban kötnek ki, hogy kezdetben inkább kissé furán magyarázható vonzalmat, mintsem elsöprő szenvedélyt éreznek egymás iránt.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!