Elég végigülni egyetlen slam poetry estet, hogy rádöbbenjünk, korszakváltás küszöbén állunk: a költészet, ha tetszik, ha nem, radikálisan átalakul. Lehet fanyalogni, de a jelenséget figyelmen kívül hagyni hiba lenne. Annál is inkább, mivel nagyon úgy tűnik, a támadások csak még jobban megerősítik a slam pozícióját: a sokszor megalapozatlan kritika hevessége vált a mozgalom fokmérőjévé. Minél jobban támadják, annál komolyabban kell vennünk az „új költészeti” formát.
A slam poetry előadás-központú, az élőszó erejére építő irányzat, amely egyesíti a színházat, a költészetet, és sokszor a zenét. A slammerek közönség előtt, legtöbbször egymással versengve adják elő a szerzeményeiket. A rövid, általában háromperces performanszok közül a publikumból és/vagy szakmai berkekből összeálló zsűri választja ki a legjobbakat. Persze létezik a slam „hivatalos verseny” nélkül is, ám az összemérés szándéka elég mélyen gyökerezik a műfajban ahhoz, hogy a szövegek akaratlanul is egymásnak feszüljenek. Az aktuális – közéleti, politikai vagy akár magánéleti – problémákra reflektáló, kritikus szövegek a nyelvjátékok és az irónia segítségével indítják be a közönség fantáziáját. A cél, hogy az üzenet hatást váltson ki, a slam elindítson valamit a befogadóban.
Az Egyesült Államokban a nyolcvanas évek közepén már tanulmányokban dolgozták fel a jelenséget, a fáziskésésünk jelentős tehát, de ez talán csak még jobban felértékeli a formálódó hazai szcéna erőfeszítéseit. A nyelv a slam anyaga, eszköze és megjelenési formája egyben, így ahány nyelv, annyi különféle slam poetry. A nyilvánvaló differencián túl azonban van egy lényeges hasonlóság függetlenül attól, hol adják elő, ez pedig az elsöprő siker. A közönség megőrül a slamért, vagyis másként: a költészet (vagy legalábbis annak egy formája) olyan népszerű lett, mint korábban talán még soha.
Magyarországon 2006-ban indult a mozgalom, ám az utóbbi hónapokban tapasztalt siker nem jött azonnal. Az áttörést a 2012 tavaszán rendezett, Pilvaker elnevezésű rap-slam est hozta meg, ahol több száz néző előtt léptek fel a műfaj nagyágyúi. A nem célzottan bölcsész publikum reakcióját mi sem érzékelteti jobban, minthogy a márciusi rendezvényt követő hetekben tömegek lepték el a slam-rendezvényeket. Mintha koncertre tódulnának, csakhogy költészetre gyűlt a nép.