A slam poetry átalakítja az irodalmi közönséget

Miközben a szakértők arról vitatkoznak, az irodalom része-e egyáltalán, a slam poetry meghódítja az országot.

Ficsor Benedek
2013. 12. 20. 14:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elég végigülni egyetlen slam poetry estet, hogy rádöbbenjünk, korszakváltás küszöbén állunk: a költészet, ha tetszik, ha nem, radikálisan átalakul. Lehet fanyalogni, de a jelenséget figyelmen kívül hagyni hiba lenne. Annál is inkább, mivel nagyon úgy tűnik, a támadások csak még jobban megerősítik a slam pozícióját: a sokszor megalapozatlan kritika hevessége vált a mozgalom fokmérőjévé. Minél jobban támadják, annál komolyabban kell vennünk az „új költészeti” formát.

A slam poetry előadás-központú, az élőszó erejére építő irányzat, amely egyesíti a színházat, a költészetet, és sokszor a zenét. A slammerek közönség előtt, legtöbbször egymással versengve adják elő a szerzeményeiket. A rövid, általában háromperces performanszok közül a publikumból és/vagy szakmai berkekből összeálló zsűri választja ki a legjobbakat. Persze létezik a slam „hivatalos verseny” nélkül is, ám az összemérés szándéka elég mélyen gyökerezik a műfajban ahhoz, hogy a szövegek akaratlanul is egymásnak feszüljenek. Az aktuális – közéleti, politikai vagy akár magánéleti – problémákra reflektáló, kritikus szövegek a nyelvjátékok és az irónia segítségével indítják be a közönség fantáziáját. A cél, hogy az üzenet hatást váltson ki, a slam elindítson valamit a befogadóban.

Az Egyesült Államokban a nyolcvanas évek közepén már tanulmányokban dolgozták fel a jelenséget, a fáziskésésünk jelentős tehát, de ez talán csak még jobban felértékeli a formálódó hazai szcéna erőfeszítéseit. A nyelv a slam anyaga, eszköze és megjelenési formája egyben, így ahány nyelv, annyi különféle slam poetry. A nyilvánvaló differencián túl azonban van egy lényeges hasonlóság függetlenül attól, hol adják elő, ez pedig az elsöprő siker. A közönség megőrül a slamért, vagyis másként: a költészet (vagy legalábbis annak egy formája) olyan népszerű lett, mint korábban talán még soha.

 

Magyarországon 2006-ban indult a mozgalom, ám az utóbbi hónapokban tapasztalt siker nem jött azonnal. Az áttörést a 2012 tavaszán rendezett, Pilvaker elnevezésű rap-slam est hozta meg, ahol több száz néző előtt léptek fel a műfaj nagyágyúi. A nem célzottan bölcsész publikum reakcióját mi sem érzékelteti jobban, minthogy a márciusi rendezvényt követő hetekben tömegek lepték el a slam-rendezvényeket. Mintha koncertre tódulnának, csakhogy költészetre gyűlt a nép.

A slam egy csapásra híres lett, mint valami radikálisan, megfoghatatlanul új kifejezési és befogadási forma, ami – ahogy ez szinte kötelező manapság – egyből szerzett egy rakás ellenséget is magának. A vád nyilvánvaló: a slam nem művészet, és mint ilyen, kifejezetten ártalmas, hiszen a valóságról a valóság nyelvét használva akar szólni, így veszélybe sodorja a magas irodalmat, hiszen (ami népszerű, az egyből értéktelen is) a slamet ezért nem szabad művészetnek tekinteni. Az érvelés itt nagyjából véget is ér, előremutató, érdemi vita a mai napig nem alakult ki a slam poetry képviselői és ellenfeleik között.

Ezért is tűnt különleges alkalomnak a kedden rendezett irodalmi vitaest, ahol fiatal kritikusok és slammerek ültek egy asztalhoz. A szándék megvolt, a közös nyelvre azonban még várni kell. Több fontos kérdés került elő, ám válaszok nem nagyon születtek. Felmerült, hogy vajon milyen esztétikai kategóriák alapján ragadható meg a slam poetry, van-e egyáltalán létjogosultsága a művészeten belül. Ez utóbbi azért volt izgalmas kérdés, hiszen a három jelenlévő slammer, Simon Márton, Závada Péter és Pion István – lapunk munkatársa – mindannyian letették már névjegyüket a hagyományos költészet asztalára is, civilben kötettel rendelkező költők. A határok így számukra jól ismertek lehetnek, pontos definícióra ennek ellenére, vagy talán éppen ezért, nem vállalkoztak. A legpontosabb meghatározás azonban mégis Simon Mártontól érkezett, a közönség reakcióira vonatkoztatva: nem tudjuk, mi a slam, de nagyon jó. Závada Péter a műfaj performatív jellegét emelte ki, vagyis az élő előadást, amely mindenképpen újdonság a költészetben. Szóba került a társadalmi funkció is: hasznos-e a slam, és ha igen, mire; szükség van-e a politikusságra, a kritikára?

Mivel a kritikusok – Pethő Anita, Kapelner Zsolt, Körtesi Márton és Tinkó Máté – nem alakítottak ki közös platformot, a vita Braun Barna, a Félonline.hu főszerkesztőjének moderálása ellenére esetlegessé vált. A bírálatok a levegőben lógtak, érvek, definíciók és konklúzió nélkül mintha különböző nyelvet beszéltek volna a résztvevők. Kívülről úgy tűnt, valahogy minden a slam hirtelen jött népszerűségére fut ki. Mintha a popularitás egyből be is skatulyázná a műfajt, amelyről így már nem érdemes újszerű, előremutató kijelentéseket tenni. A meddő vita így is szolgált azonban tanulsággal: a slam megkerülhetetlenné vált napjainkban, és ennek köszönhetően beindult a magas irodalom védekezési mechanizmusa. Jól kivehető a műfajt bírálók kritikusi alakja, és érvrendszerük formája vagy formátlansága.

 

Túlzott leegyszerűsítés lenne személyes okokra kifuttatni a dolgot, de a rocksztárokat megszégyenítő népszerűség láttán nem csodálkozhatunk, ha a kívülállók kritikája nem teljesen objektív. A slammerek ellenállhatatlanul trendik lettek, rádióműsorban szerepelnek, videoklipet csinálnak, érettségi tétel lesz belőlük, a közönség valóságos idolokat kreál a szóművészekből. Vagyis a költészet eszköztára átcsúszik a kontrollálhatatlanul populáris térfélre, a hivatásos irodalmárok pedig tehetetlenül kénytelenek mindezt végignézni. Végül mégis bekövetkezett, amiről évtizedek óta beszéltek: a befogadók – olvasók vagy hallgatók – valóban eluralkodtak a szövegen. A közönség előlépett az olvasás intim magányából és követeli a neki tetsző költészetet. A slam közösségi eseménnyé tette az irodalmat. Ez pedig érzékenyen érintheti azokat, akik a művészet elméletét saját ügyüknek tekintették. Egy rakás laikus nyomult be az eddig biztonságosan kihalt csarnokokba, az elefántcsonttorony zsúfoltabb lett, mint a küzdőtér egy Slayer-koncerten.

A slam alapvetően kötődik a jelenhez, a mosthoz, az aktuális pillanathoz. A slammerek mai nyelven beszélnek mai embereknek. Ez azonban nem jelent kapásból felszínességet, igénytelenséget. A slam esetében a népszerűség nem jár együtt kötelezően a kifogásolható minőséggel. A szövegek nemcsak egyszeri hallgatás után, hanem alapos elemzést követően is értékelhetők. Elsődleges megjelenési formájuknak köszönhetően legfontosabb tulajdonságuk mégis a hatás, és ez az, ami miatt senki sem intézheti el a slam poetryt egy legyintéssel.

A közönség reakciója egyértelmű, és jelen esetben ez lehet a titok nyitja. Egy alulról, esetlegesen, spontán módon szerveződő, decentralizált mozgalom, amely minőségi és tökéletesen szubjektív kritikával illeti a társadalmat, az egyént. Nincs finomkodás, nincs álkorrektség, és főként nincs képmutatás. Ha nem tetszik, kukába vele. A végtelenül belterjes, feleslegesen túlbonyolított nyelven kommunikáló, és a valóságtól esetenként teljesen elrugaszkodott irodalmi élet helyett valami nyers, valóságos, és ami a legfontosabb, érvényes dolgot kap a közönség a pénzéért, vagy a lelkesedéséért. A publikum került a középpontba, méghozzá az érthető, mégis minőségi kultúrát követelő publikum. Ez pedig alaposan felkavarta az irodalom állóvizét. Félreértés ne essék, a helyzetünk szinte példátlanul szerencsés, a magyar irodalom történetének egyik igen fontos korszakában élünk, hatalmas, világirodalmi szempontból is jelentős alkotók között. Ezzel nincs is baj, probléma a kommunikációval van. A megkérdőjelezhetetlen ítéletű kritikusok kinyilatkoztatásával. Mi a jó nekünk, és mi nem. És sajnos egyre többekből bújik elő a tévedhetetlen ítész. A befogadás, vagyis végső soron az olvasás demokratizmusa nevében olyan ízlésdiktatúra jött létre, amelyben az olvasó szerepe a magányos és néma fogyasztásra korlátozódott. Interakció nem lehetséges, a távolság pedig egyre nagyobb az irodalom, a hivatalos irodalmi élet és a közönség között.

Ezt a távolságot csökkenti igen hatékonyan a slam poetry. Ha másért nem, ezért mindenképpen érdemes figyelni rá. És amennyiben komolyan gondoljuk, hogy a kultúra tehet valamit az egyénért, a támadások helyett célszerűbb lenne az együttműködésre koncentrálni. És itt, erről se feledkezzünk meg, hatalmas a slammerek felelőssége is. Sértődött bezárkózás vagy indokolatlanul heves védekezés helyett nekik a műfaj kialakítására kell koncentrálniuk. Rajtuk áll, hogy a slam miként illeszkedik be a magyar kultúrába. És ez nem kis teher.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.