2011 óta létezik abban a gigantikus formában Art Market, ahogy idén is megrendezték a Millenáris Park területén. Mondhatjuk (kissé rosszmájúan), hogy a Market az market, azaz piac, bármennyire is a képzőművészet mai képviselői a kiállítók, a kis standokból álló ideiglenes dobozok alkotta installáció, az ezek között rohangáló látogatók, a kis asztaloknál üldögélő csoportok a Construma, vagy valami hasonló nemzetközi termékvásár hangulatát idézi.
Művészet és piac: e kettő metszéspontjában, sőt e kettő találkozását elősegítendő létrejövő rendezvényen kár számon kérni a kommercialitást, a profanitást, s azt, hogy nem a múzeumi környezet csendes áhítata, hanem a piacok nyüzsgése adja meg az alaphangulatot.
Felvonultak bemutatóikkal a hazai galériák, külföldi vendégek tartottak fórumokat, bemutatkoztak a magyar művészeti sajtó képviselői, gasztrobemutatók, borkóstolások váltották egymást.
Még sztárvendég is érkezett az Art Marketre: míg tavaly Jeremy Irons angol színész képei terjedtek az Art Market mémjeiként az interneten, idén amerikai kollégája, Adrien Brody fényképei keringtek, amint – köszönhetően a névazonosságnak – mosolyogva nézegeti a Bródy Stúdió pavilonját, ami alig pár lépésre volt édesanyja, a magyar származású amerikai fotográfus, Plachy Szilvia kis kiállításától.
Ez is mutatja, hogy első feladatát az Art Market szinte minden várakozáson felül teljesítette: hiánypótló rendezvényként jött létre három éve, s ez idő alatt rögtön fel is nőtt feladatához.
A pavilonok közt járva – ahol a rendezvény hatósugara Alma Atától Tel Avivon át New Yorkig terjed – látható, hogy Budapest művészeti vonzáskörzete épp helyzetéből adódóan sokkal nagyobb, mint amilyennek a hétköznapokon tűnik.
Kiállítók ugyanis a Föld szinte minden pontjáról érkeznek. Budapest tehát nem pusztán regionális vásár, bár összességében nézve a regionális jelleg – kimondottan a visegrádi csoport országainak egy egész emeletet szenteltek a vásáron – mégis kidomborodik.
A 2013-as Art Market tanulsága egyrészről az, ami már tavaly is nyilvánvaló volt: a képzőművészet európai integrációját lezártnak tekinthetjük. Immár nincs lényegi különbség, minőségbeli eltérés a „menő” német és nyugat-, illetve dél-európai galériák, vagy akár egy vidéki magyar galéria kínálata között, ami a művészi kvalitást illeti. A különbség – ahogy korábban, most is – a piachoz való hozzáférésben mutatkozik meg.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!