Ezek voltak 2013 legjobb lemezei

Objektívnek álcázott, velejéig igazságtalan gyűjtemény az év legfontosabb könnyűzenei lemezeiből.

fib
2013. 12. 29. 6:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nine Inch Nails: Hesitation Marks

Bár korábban arról volt szó, nem csinálnak több lemezt, a Trent Reznor vezette Nine Inch Nails (NIN) szeptember elején váratlanul megjelentette legújabb, Hesitation Marks címre keresztelt albumát. A banda agya, a The Social Network (A közösségi háló) című David Fincher-alkotás zenéjéért Golden Globe- és Oscar-díjat besöprő Reznor vitathatatlanul az egyik legbefolyásosabb popzenész napjainkban. Az új NIN-album így még akkor is érdekes, ha sok újat nem hoz. A filmzenék sötét, nyomasztó világa nem múlt el nyom nélkül, de a NIN eddig sem a vidám, napsütéses slágereiről volt híres. 2014-ben Trent Reznorék Magyarországra jönnek, addig érdemes beszerezni a lemezt.

 

Pearl Jam: Lightning Bolt

Vannak veterán zenekarok, amelyek kis túlzással bármit kiadhatnak pályafutásuk hátralévő részében, a múltjuk miatt mindig helyük lesz a legnagyobbak közt. A Pearl Jam ott bábáskodott a seattle-i rockforradalom, a grunge megszületésénél, első lemezeik, a Ten, a Vs. vagy a Vitalogy a mai napig biztosítják számukra a kultikus státuszt. Ezen még az sem változtat, hogy a grunge manapság már csak egy üres fogalom. A Pearl Jam örökké az a lendületes, fogyaszthatóan sötét, okos és kritikus banda marad, ami a kilencvenes években volt. Az új lemez egy tisztességesen összerakott rockalbum, kellően dallamos, kellően zúzós, meglepetések és a korai zenei világot meghatározó újítások nélkül.

 

Nick Cave and The Bad Seeds: Push the Sky Away

Egy újabb régi motoros, akire a fent leírtak mindegyike ráillik. Nick Cave kihagyhatatlanul fontos zeneszerző, és a múltjából tökéletesen megélő muzsikus egy személyben. És az előzőekhez hasonlóan ő is jó albummal örvendeztette meg a közönségét. Bár a Push the Sky Away-re is inkább csak a változás és nem az újítás a jellemző, a kiszámítható Nick Cave-hangulat aranyat ér. Nem csak a fanatikus rajongók számára.

 

Black Sabbath: 13

Egy legenda, amelynél minden legendát feszegető célzás közhelyes. A Black Sabbathot több műfaj képviselői tekintik ősüknek, mint ahányat egy ültő helyünkben fel tudunk sorolni. Csoda, hogy még mindig élnek, és még inkább, hogy egy ilyen ütős lemezzel jelentkeztek – valószínűleg utoljára. A 13 nem csak a nosztalgia miatt figyelemre méltó. Tony Iommi még mindig nagyon érzi a riffeket, Geezer Butler – a remek hangzásnak is köszönhetően – lehengerlően tolja a basszust, Ozzy pedig még agyhalott zombiként is Ozzy marad (Bill Ward helyett a Rage Against the Machine dobosa, Brad Wilk játszik). A 13 egy modern, ízig-vérig mai album, amely azonban minden hangjával felidézi a rock- és a metálzene hőskorát.

 

Paul McCartney: New

Úgy tűnik, 2013 a legfrissebb zenei hatásokra nyitott dinoszauruszok éve. Az egykori Beatles-tag szólóalbumain is mindig remek arányérzékkel nyúlt a dalokhoz: popos, dallamos, érzékeny, okos, de nem túl bonyolult szerzeményei könnyedén megtalálták az utat a rajongók szívéhez. Nincs ez másként a New című korongon sem. Érdekes és sokatmondó tény, hogy a lemez hangzásáért McCartney korábbi hangmérnökeinek a fiai felelnek. A generációk változnak, Paul McCartney örök.

 

Queens of the Stone Age: Like Clockwork

Josh Homme majd hét évet várt az új album megjelentetésével. Az előző, Era Vulgaris című komoly eresztés volt, ám a hosszú szünet miatt az összehasonlítás csak annyiban releváns, hogy ez új lemez talán minden eddigi QOTSA-korongon túltesz. A legendás Kyussban nevelkedett Homme egyszer ráérzett egy hangzásvilágra, és azóta azt nyomja, szinte változatlanul, de ez az ő esetében nem számít hibának. A zenéje dallamos, de mégsem slágeres, sötét, de nem nyomasztó, húzós, de nem riasztóan kemény. Mindez persze számtalan albumra ráhúzható, ám az utánozhatatlan pszichedelikus, sivatagi atmoszféra csak a QOTSA-szerzemények sajátja. A Like Clockwork ha nem is mestermű, mint ahogy sokan vélik, műfajoktól függetlenül az év egyik legjobb lemeze.

 

Daft Punk: Random Access Memories

Zenei minőségtől, ízlésektől, és egyáltalában mindentől függetlenül, ennek az albumnak ott a helye minden poplistán. Úgy látszik, ha eleget beszélnek valamiről, az végül érdemessé válik a figyelemre. A Daft Punk egyszer talán nyomtalanul eltűnik a süllyesztőben, de ez a zene úgyis a pillanatra, a kortárs trendekre hagyatkozva értékelhető. Félreértés ne essék, a 60-as, 70-es évek zenei világát mai fülhöz igazító diszkólemez nem rossz, de az efemer csillogás még nem egyenlő a minőséggel. Majd meglátjuk.

 

Kanye West: Yeezus

Rendben, erről csupán egyetlen szempontból beszéljünk. Kanye West hamar híressé vált hazánkban, miután lenyúlta – művészi igénnyel újrahasznosította – az Omega Gyöngyhajú lányának dallamát. Van tehát egy ember, aki istennek képzeli magát, de legalábbis jól játsza ezt a szerepet, és egy sokak által mesterműnek titulált lemez, amin ott az Omega slágerének részlete. Akárhogy is, Kóbor Jánosék legalább egy kicsit megint a reflektorfénybe kerülhettek.

 

Arctic Monkeys: AM

A brit gitárpop legtöbb zenekara hamarabb üresedett ki, mint hogy klasszikussá vált volna. A kevés igazán értékes kivétel azonban különleges albumokkal rukkolt elő az elmúlt évtizedekben. Ennek az áramlatnak a legfrissebb hulláma az Arctic Monkeys. A különös hangulatú AM bájos egyszerűségben ötvözi a mai gitárpopot és elektronikát a hatvanas évek lassú, kimért blues-rockjával. Nyoma sincs a britpopra sokszor jellemző ötlettelen szenvelgésnek. Az AM nagyszerű, okosan felépített, kellően egyedi album, egy szimplán remek lemez.

 

Lajkó Félix: Mező

Jöjjön egy kakukktojás a végére. Lajkó Félix lemeze messze nem pop, zsenialitását azonban éppen az jelzi, hogy akár egy ilyen listán, ebben a környezetben is simán elfér. Sőt, könnyedén lenyom minden vetélytársat, ha arra kerül sor. De szerencsére semmi ilyesmire nincs szükség, a műfajok közötti átjárásnak hála összemérés helyett jobb hatásokról, inspirációról beszélni. Az első citerás Lajkó-album lendülete, kísérletezőkedve, dallamossága, kordába zárt kaotikussága minden műfajban alkotó zenészek számára értékes ihletforrás lehet. A WMCE 2013-as világzenei toplistájának 5. helyén végző album listáktól függetlenül az év egyik legfontosabb lemeze.

 

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.