Itt a Pearl Jam tizedik lemeze – hallgasson bele!

A grunge-ból kilógó Pearl Jam maradt csak talpon a hőskorszaktól máig. Itt a Lightning Bolt, a tizedik lemez.

Rajcsányi Gellért
2013. 12. 23. 6:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szomorú, borongós és ködös északnyugat-amerikai tájban barangoló, jellemzően szétesett családokból érkező külvárosi kölyköknek elegük volt a műmájerré vált rockzenéből, de en bloc a világból is. A seattle-i színtéren egyre több zenekar jelent meg újra nyersre hangolt rock and rollal, ön- és világgyűlölő szövegekkel. A ma már rockzenei forradalomnak tekintett grunge-hullámból négy zenekar emelkedett ki: a Kurt Cobain vezette punkos, de popérzékeny, később legendává váló Nirvana; a metálos, misztikus Soundgarden; a legsötétebbnek, legelborultabbnak számító Alice In Chains – és a mindig kissé különutas Pearl Jam.

A gyöngylekváros srácok – élükön a korábban bolti eladóként dolgozó és szörfözgető, mokány termetű, Krisztus-fejű Eddie Vedderrel – kellően dühös, de mégis optimista végkicsengésű rockszámaikkal hódították meg előbb Seattle-t, majd az egész világot a kilencvenes évek elején. Aztán úgy alakult a műfaj története, hogy épp a grunge-fősodorból kilógó, sokak szerint csak a divatot követő Pearl Jam maradt talpon a hőskorszaktól máig. Az Alice In Chains – és persze a Nirvana – története a sajnálatos halálesetek miatt megbicsaklott, illetve véget ért; ahogy a Soundgarden is csak mostanában állt össze, 15 év „pihenő” után.

A Pearl Jam viszont a nagy áttörést hozó 1991-es Ten (rajta a klasszikus Alive-val) óta szállítja rendszeresen a lemezeket. A kilencvenes évek közepére valahol utat vesztettek, hogy aztán a ’98-as Yielddel találják meg a valódi, felnőtt, maníroktól mentes rockhangzást. A kétezres években a 2006-os, cím nélküli album és a 2009-es Backspacer ügyesen hozta össze a banda kezdeti lendületét az évek során megtalált szikár, férfias rockhangzással.

És most itt a Lightning Bolt, a Pearl Jam tizedik lemeze. Tízalbumnyi életművet még a rock and roll hőskorszakában is nehéz volt összehozni, nem hogy most, rég benn járva a lemezipar halálát és a minden korábbinál gyorsabb ütemű popzenei divathullámokat hozó 21. században. A Lightning Bolt a Pearl Jam saját, régen magasra tett mércéjéhez képest nem mestermű, inkább korrekt iparosmunka, ami megidézi az elmúlt harminc év megannyi rockzenei stílusát. Csak a régi, koszos, dühös grunge hangulatból nem maradt szinte semmi mára. A lemezre túlcsiszolt, steril, sokszor meglepően a nyolcvanas évek mainstream rockját idéző megszólalás jellemző. Különösen erős a régi U2 és Bruce Springsteen őszinte, menetelve feszítő zenéinek a hatása. A Pearl Jam továbbra is feszes és pörgős akar lenni – de ezúttal laposabb és kiszámíthatóbb a tartalom. Vedder szokásos daltémáit hozza az amerikai társadalomkritikától a sablonos egzisztencialista tépelődéseken át az életet igenlő, reményt nyújtó szólamokig.

A Getaway középutas, középtempós indulás, illik e generikus Pearl Jam-lemez nyitányához. Az első kislemezként kijött Mind Your Manners viszont meglepően punkos, minimál beindulás. A My Father’s Son is hasonló, kicsit ős-U2-s, újhullámos, posztpunkos gyors menet. Ezután jön a már a rádiókban is hallható Sirens, egy klasszikus, merengős Pearl Jam-ballada, Eddie Vedder behízelgő hangjával. A hosszú, összetett, szépen építkező dal a vége felé monumentális, Pink Floyd-hangulatú gitárszólóba fordul. A lemezcímet adó Lightning Bolt újra hajtós, reszelős, klasszikus rock, Bruce Springsteen hatásaival. Az Infallible kissé tölteléknek tűnő, középtempós, szikár poprock. Izgalmasabb nála a Pendulum, egy nyomott és lefojtott hangulatú, sivatagos-latinos, atmoszferikus merengés. A lemez második feléhez érve a Swallow Whole hoz újra lendületet, optimista életigenlésével felpörgetve a leülő hangulatot. A Let The Records Play kocsmás, ütemes bluesrock; míg a Sleeping By Myself egy szépelgő dalocska tábortüzekhez, ami aztán szépen kinyílik egy nagy ívű örömzenélésbe. A Yellow Moon a Sirens mellett a másik lassan építkező, a nagy amerikai út hangulatát megidéző ballada, hozzáadva kis folkos-íres beütést is. A Future Days végül egy tipikus lemezzáró, búcsúzkodó hangulatú dal az eljövendő szép napokról.

Mert optimistán zárul a Lightning Bolt, mint a sokat megélt és sok társát túlélt Pearl Jam szinte minden alkotása. „Próbáltam az évek során reménytelinek lenni a dalszövegekben. És úgy gondolom, ez most már egyre könnyebb lesz” – mondta nemrég Eddie Vedder. Jól teszi. Örülünk. A Pearl Jam 25 év alatt a grunge lázadóiból a klasszikus rock egyik utolsó zászlóvivője lett. Tartós lett a gyöngylekvár.

(Fotó: Pearl Jam / Facebook)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.