José Cura: Jótékonyság argentin zenével

Megölik a reneszánsz szellemiséget, pedig meghatározta a szellemi fejlődést – mondta lapunknak a sztártenor.

2013. 12. 04. 7:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Argentin műsorral érkezett, ám ennek keretében egyik saját művének részletét is elhozta. Mennyi időt tölt zeneszerzéssel?
– Sajnálatos módon nagyon keveset.

– Lát arra esélyt, hogy egy kicsit növelje ennek az arányát? Vagy nem is tervezi?
– Talán egyszer, amikor öreg leszek, nem lesz hangom sem, és már nem tudom felemelni a kezemmel a karmesteri pálcát, akkor lesz időm több zenét szerezni. Attól tartok azonban, hogy addigra arra a komoly felismerésre is eljutok majd, hogy a zenémre senki sem kíváncsi, és ezért egyáltalán nem is fogok már komponálni.

– Érdekes az út, ami a művészt az énekléstől vagy egy adott hangszertől a vezénylésen át a komponálásig elviszi. Sokan jártak rajta ön előtt, például a magyar Kocsis Zoltán, akit először zongoraművészként ismert meg a világ.
– Semmi sem új a nap alatt. Ezt a reneszánsz attitűdöt nem mi találtuk ki, több mint 600 évvel ezelőtt már remekül működött. Ma sajnos éppen az ellenkezője történik: a mai kor embere igyekszik kiirtani ezt a fajta hozzáállást. Az olyan embereket, mint amilyen Kocsis Zoltán vagy én is, sok kritika is éri azért, mert több mindent próbálunk egyszerre csinálni ahelyett, hogy az ellenkezőjét tennénk.

– Azt gondolnánk pedig, hogy ez vezet előre, hiszen ha valaki vezényli és énekeli vagy el is játssza ugyanazt a művet, vagy ugyanattól a szerzőtől egy másikat, akkor az sokkal mélyebbre eljut a darab értelmezésében.
– Nagyon veszélyes az az út, amin most az emberiség jár. Megölik azt a reneszánsz szellemiséget, ami pedig évszázadokon át meghatározta a szellemi fejlődést. Ma már az az elvárás, hogy a világnak, a tudásnak csak egy-egy szűk területét ismerjük, műveljük. És ez nem csak a művészetre igaz. Ha valaki másként jár el, akkor azt keményen megkritizálják.

– Öt éve és most is azonnal igent mondott az önt megkereső Salva Vitának. Mindenkinek igent mond, ha jótékonyságról van szó, vagy ez esetben a Salva Vita céljait találta feltétlen támogatandónak?
– Ha segítségért fordulnak hozzám, akkor mindig igent mondok. Természetesen ezt megelőzően alaposan utánanézek az adott alapítványnak, hogy valóban komoly szervezetről van-e szó, vagy csak megpróbálnak hasznot húzni a nevemből. Kell az óvatosság: túl sok olyan alapítvány van manapság a világon, amelynek az adminisztrátorai palotákban élnek, Mercedesszel járnak és az első osztályon utaznak. Ha ilyen alapítvány kéri a segítségemet, mindig nemet mondok.

– Folytatódik ez az együttműködés?
– Nem zárkózom el, de azt sem tudom biztosan, egyáltalán élek-e még holnap, ezt csak a Jóisten tudja.

– Amikor belépett a sajtótájékoztatóra, első szava az volt a Művészetek Palotája épületét illetően, hogy „hihetetlen”. Valóban akkora kuriózum ez Európa-szerte?
– Európában nagyon kevés kivételtől eltekintve a színház- és koncerttermeket több száz évvel ezelőtt építették. Ez azt jelenti, hogy bár sok közülük nagyon szép építészeti alkotás és kiváló akusztikával rendelkezik, a befogadóképességet illetően legtöbbjük túlságosan kicsi. Az a fajta épület, mint amilyen a Művészetek Palotája, inkább Japánra jellemző. Ezért nagyszerű és felfoghatatlan érték Magyarország számára, és őszintén mondom: európai mércével mérve az, hogy egy ilyen óriási koncerttermet hozzanak létre az összes infrastruktúrával és technikával együtt, ideértve a próbatermektől a kiszolgálóhelyiségekig mindent, rendkívüli ritkaságnak számít.

– Úgy fogalmazott, párhuzamot lát a magyar és az argentin klasszikus zene között.
– Igen, mind a két országnak rendkívül gazdag a hagyománya és a folklórja, és ez a klasszikus zenében is megnyilvánul, gondolok itt például Kodályra és Bartókra.

– Nálunk a népzene mint ihlető forrás ma már sajnos kevésbé jellemző. Mi a helyzet az argentin kortárs zeneszerzéssel?
– Jó a kérdés, de csak nagyon rossz választ tudok rá adni: fogalmam sincs. Sajnos egyáltalán nem vagyok képben az utóbbi években a saját hazámban született művekkel. Ugyanakkor feltételezem, hogy mivel az argentin folklór annyira gazdag, a ma élő zeneszerzők is biztosan széles körben alkalmazzák. Amire viszont nem tudok válaszolni, az az, hogy hogyan teszik ezt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.