– Magyarországon a szerzői filmkészítés dominál, és főleg a harmincas-negyvenes évek vígjátékai, melodrámái óta a műfajfilmnek nincsenek hagyományai. Most, hogy az elmúlt években néhányan, például ön is kifejezetten a szakmában addig lenézett műfaji film mellett kötelezi el magát, a törekvésük meglepő módon kerül konfliktusba az újságírókkal. Mintha utóbbiak nem értenék, vagy nem fogadnák el a magyar műfaji filmet.
– Igen, engem is meglep ez a hozzáállás. Amikor a Színház- és Filmművészeti Egyetemre bekerültem, érezhető volt még a szerzői film és műfaji film megítélése közötti különbség előbbi javára, de már oldódóban volt a kettő közötti ellentét. Az utánunk következő osztályok összeállításakor pedig még inkább fontos lett a sokféleség, és külön figyeltek arra, hogy vegyes legyen az összetétel az érdeklődési kör szempontjából. Megjegyzem, a zsánerfilm és szerzői film keveredhet, sőt keveredik is, a saját filmjeim is ilyenek. Szenvedéllyel készítem őket, és olyan kérdéseket fogalmazok meg bennük, amelyek mindennél jobban érdekelnek, foglalkoztatnak. A szerzői filmes hagyomány természetesen erősen él a hazai filmkultúrában, és ezt egyébként nagyon üdvösnek tartom. A mostani ellenérzésnek bizonyos részeit ezzel együtt nem értem, és a saját filmemmel kapcsolatban úgy látom, mintha nem magáról a produktumról lenne szó. A Coming outtal kapcsolatban olyan indulatok törnek fel, amelyeket nem közvetlenül a film vált ki. Sok minden lehet ebben: szólhat ez a témának, a légkörnek, annak, hogy három évig alig volt filmkészítés, és most, hogy az új rendszer beindult, egyfajta csodavárás állapotában van mindenki. Teljesen szürreális hangulatot érzek a magyar filmmel, és különösképpen a zsánerfilmmel kapcsolatban, ugyanis nincs akkora baj, mint amekkorát egyesek kiáltanak. Irreális elvárások keverednek indokolatlan, szélsőséges indulatokkal.
– A műfaji filmmel való elköteleződése már kezdetektől megvolt, vagy folyamatosan tolódott el a széles közönséget megcélzó filmek készítése irányába?
– Gyerekkorom óta filmrendező szerettem volna lenni. A zsánerfilmhez való alkotói vonzódásom viszont nem függ össze a filmfogyasztási szokásaimmal, hiszen mindenféle filmet megnézek. Legutolsó mozgóképes élményem például a Beszélnünk kell Kevinről volt, amely erőteljesen szerzői film. Rendezőként egyszerre törekszem arra, hogy szeressék a filmemet, és hogy a lehető legtöbb emberhez jusson el. Azért is feladatunk a műfaji filmben minőségre törekedni, ugyanakkor a nézőket is megpróbálni visszacsalogatni, mert elképesztően kevesen nézik a hazai filmeket.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!