Rémálmok

Ha volt valami, amitől rettegtem gyerekkoromban, az nem a mumus volt, hanem Sindó Kaneto Onibaba című filmje.

Hegyi Zoltán
2013. 12. 01. 6:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

El is ment a kedvem egy életre a stikában tévézéstől, miután hetekig halott szamurájokról álmodtam, aminél Krúdy és Freud szerint azért akad jobb is. Valószínűleg nem voltam ezzel egyedül, az Onibaba felbukkanása a hatvanas-hetvenes évek magyar televíziójában a meglepetés erejével hatott, váratlanul csapott le két Kloss kapitány és Stirlitz között, napokig beszéltek róla a piacon. Pedig előtte ment a mozikban, de a tömegek nem lelkesedtek a kortárs japán filmművészetért, ám a tévé fétis volt, és oltár, az egész ország csüngött rajta Szabó Lászlótól az éjszakai korhatáros filmekig. A horrorról, mint műfajról viszont mit sem tudtunk, az maradt a hétköznapokra.

Sindó Kaneto filmje persze nem horror, de ma úgy mondanánk, hogy bővelkedik horrorisztikus elemekben, amelyek abban a korban és közegben revelációnak számítottak. Az Onibaba második felbukkanása az életemben kamaszkoromra tehető, amikor az ember úgy működik, mint a szivacs, különösen, ha belecsöppen a Filmvilág című folyóirat szerzői által működtetett, féllegálisnak tűnő filmklubok világába, ahonnan nincs kiút. Nagyon vártam a vetítést, nyilván azért is, hogy megszabaduljak végre a bevésődött szorongástól, de nagyobb súllyal esett a latba, hogy teljesen rákattantam a japánokra, Ozutól Kuroszaván át Oshimáig. A harmadik csapás fiatal felnőttként ért, a negyedik meg most, a nagy újranézések és olvasások idején, amikor a végső bizonyosságok születnek. Például az, hogy az Onibaba legalábbis remekműgyanús. Készítésekor Sindó Kaneto már túl volt egy másikon (a Kopár szigetet az Etalon Film nemrég szintén megjelentette DVD-n a japán filmművészet remekeit bemutató sorozatában, ahogy Sindó Kaneto Onibabáját és Kuroszava Akira három klasszikusát is), amelynek lenyűgöző képi világa már előre vetítette a négy évvel későbbi (1964-es) titokzatos-misztikus látványt.

Az Onibaba története a középkori Japánba repíti vissza a nézőt, ahol egy magára maradt nő és anyósa a túlélésért folyó küzdelem során szamurájokat csalnak tőrbe, hogy aztán megöljék és kifosszák őket. Aztán egy napon a fiatal nő beleszeret egy szökött katonába, amitől a rokon még jobban bevadul. És közben úgy susog az a nyomorult nádas, hogy a néző szintén kezd megzavarodni. Mint ebben a klasszikus japán történetben gyakorlatilag mindenki. Abszurditásig fajuló erőszak, maradék józan eszüket és ép erkölcsi érzéküket elveszítő véglények botorkálnak a semmibe, nyüszítenek a háború kutyái. Ez nem a Bushido, a szamuráj erkölcs világa, az álomnak vége. Naná, a hatvanas évekből nézünk vissza, Nanking, vesztes háború, Hiroshima után. A remény azért felcsillan a nihilben, talán majd az a fiatal lány. Talán.

De az Onibaba nem akad el egy szimpla antimilitarista, háborúellenes parabola szintjén, ami még ráadásul jól valagba is rúgja a hagyományt, amelynek jegyében később Mishima felkoncolta magát. Van itt minden, amitől teljessé válik bennünk a (mozgó)kép. Remekbe szabott fényképezés, hangbravúrok, filozófia és erotika, kikacsintás az aktualizálásra fogékony ínyencekre (a Taiko dobok összehozása a kortárs amerikai dzsesszel) és nagyon komoly borzongatás. Szintézis. Mintha Hitchcock árnyjátékot rendezne.

Sindó Kaneto maga a mozi. Kilencvenhat éves korában még forgatott, közel ötven filmet rendezett, több mint kétszáz forgatókönyvnek volt aktív részese, és producerként gyámolította a kortársakat. Hogy bármi mást mikor csinált, nem tudjuk. A DVD-változatban viszont még az is jó, hogy jár hozzá egy negyvenperces werkfilm, amiből sok minden kiderül. De a maszkos szamurájt, úgy is mint az igazság kegyetlen angyalát ábrázoló borítót azért éjszakára fordítsuk lefelé. Sosem lehet tudni.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.