A 22 éve alkotó Quimby a kilencvenes években Dunaújvárosról indulva a fővárosi alterművészvilág zászlóshajója lett; majd Kiss Tibor énekes-gitáros kétezres évek eleji megzuhanása és újra önmagára találása után még érettebb, még kiforrottabb zenekarként folytatták tovább az alkotást – immár országos és külhoni sikereket élvezve. A két évtizede kitartó működés és siker receptje minden bizonnyal a kialakult Quimby-hatosfogat összetétele. Egy zenekarvezető frontember és őt kiszolgáló háttérzenészek helyett hat önálló, önmagában is sokszínű, zeneileg sokfelől érkező és sokfelé tekintő karakter alkotja a Quimbyt. Kiss Tibor (ének, gitár), Varga Livius (ütőhangszerek, vokál), Gerdesits „Faszi” Ferenc (dob), Balanyi Szilárd (billentyűk), Mikuli Ferenc (basszus) és Kárpáti „Dodi” József (trombita) között mindig van annyi kreatív feszültség – és harmónia –, hogy lemezről lemezre, dalról dalra valami újat villantsanak fel a Quimby színes-szagos alternatív univerzumából.
Talán ez a folyamatosan működő ön- és közreflexió is közrejátszott abban, hogy a banda időben észrevette a zsákutcát. Az Ajajaj heveny öregecskedés és elzoránosodás jegyeit mutatta, a Most múlik pontosan pedig nyolc év alatt beépült a néplélekbe – és nemcsak a Quimby-féle eredeti változat, hanem annak mindenféle feldolgozása és azok feldolgozásai miatt. Az undergroundból a magyar értelemben vett csúcsokra érkező Quimbysek minden kapálózásuk ellenére intézmény lettek. De úgy tűnik, a Kaktuszligettel ez ellen lázadnak újra: megint kapálóznak, és jól teszik. Akár zúzós, akár finomra hangszerelt új számaikat nézzük, súlyos és mély mondanivaló tükröződik bennük. Egyéni élethelyzetek és kilátások keverednek össze korrajzokkal, sőt, közéleti problémákra utaló megfejtésekkel. A Quimby hol melankolikusan, hol érzékelhető dühvel mesél korunkról és környezetünkről – de megadják a reményt, hogy a végén mindenkinek marad egy búvóhely, ahol önmaga lehet.
A már hónapokkal ezelőtt megismert Kivándorló Blues zenében és szövegben is erős, súlyos albumnyitó dal. Kiss Tibi sötét költői víziókkal ábrázolja a kivándorlók kétségeit, az elvágyódás és a honvágy között kavargó érzelmeket, 21. századi változata ez az Ady-féle korholó hazaszeretetnek. „Ne szoríts meg engem, ne szoríts erősen, ez fáj, inkább szoríts nekem, ha menni muszáj; hidd el én veled maradnék, szívesen széjjelszakadnék, ha lenne mér', Magyarország!” A zúzás folytatódik a következő dalban: az Unbekannte Schmerzen című, német–magyar keveréknyelven megszólaló, szürreális etűd megidézi a Quimby legelborultabb oldalát. Az elmúlt harminc év magyar underground hagyományaiba is illeszkedő dalban Kárpáti Dodi trombitás énekel: „Egy 55 éves fószer gondolatai, aki már túl van az életközépi fordulaton, és a dal egyesíti mindazokat a gondolatokat, amik megfordulnak a fejében. Mi van a midlife crisisen túl?” – mesél a dalról Kárpáti a Recordernek.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!