A zenekar összeomlik, a tagok eltávoznak

Brit szerző darabját állította színpadra Cseke Péter a kecskeméti teátrumban.

Pethő Tibor
2014. 01. 27. 10:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz-tizenöt évvel ezelőtt láttam egy meglehetősen groteszk esküvői menetet a Keleti-Kárpátokban. Román blokkházak között vonult a nép a bányászvárossá fejlesztett Balánbányán, elöl az ifjú pár, aztán a vendégsereg, a sor vége felé már egészen illuminált állapotban. A menetet borzalmas hamisan játszó alkalmi fúvószenekar zárta.

A kecskeméti Katona színpadán a régi fals hangokat idéző angol amatőr kisvárosi fúvószenekar; a hanyatló város hobbimuzsikusai akár Balánbányáról is érkezhettek volna. A próbaterem koszlott raktár vagy használaton kívüli műhely magyar feliratokkal, jellegzetes kimustrált hazai bútorokkal, világítótestekkel. (Díszlet: Carmecita Brojboiu.) Régen másként volt persze: versenyeken indultak, díjakat nyertek, mint azt a zenekar alapítójától, az örökös tagnak számító Philiptől (Kiss Jenő) megtudhatjuk.

Az egyéni belső viszonyokat, kapcsolatokat, konfliktusokat, búvópatakként húzódó sérelmeket finom eszközökkel, érzékletesen jeleníti meg a színészi gárda. Meglehetősen vegyes összetételű csoportot láthatunk többek között a fiatal, szerelmi bánattal küszködő tanárnőtől (Dobó Enikő e. h.), a joviális karmester Mathew-n (Dunai Tamás), a nem éppen tökéletes hallású kottatároson (Ferencz Bálint), a férfiakra vadászó, középkorú Hannah-n (Sára Bernadett), a gátlásos, jó hallású Wayne-n (Farkas Ádám), a bohém Williamen (Kiss Zoltán), a kirobbanó őserőt hordozó kamionsofőr Alberten (Fazakas Géza) át a tehetséges, bicegő, érzékeny, szinte még gyerek Keith-ig (Orth Péter).

Ebbe a kakofóniába érkezik meg a profi és elismert zenész, James (Kőszegi Ákos), aki az első közös próba után szinte természetes módon veszi át a karmesteri pálcát Mathew-tól s válik a zenekar vezetőjévé.

Új világ kezdődik: James kemény kézzel profi zenekar építésébe kezd, ami addig ismeretlen konfliktusokkal, jóval fegyelmezettebb munkával jár. A minőségi cél eléréséhez, a városban meghirdetett verseny megnyeréséhez kegyetlen munkatempó szükséges; a korábban uralkodó demokratikus viszonyokat diktatúra váltja.

Az új módszernek szemmel látható az eredménye: a muzsika minősége összehasonlíthatatlanul megjavul, komoly modern darabot próbálnak, úgy tűnik, megnyílik számukra az út a jogosan kiérdemelt hírnév felé. James kíméletlenül eltakarítja az útból a tehetségteleneket, Dont (Hegedűs Zoltán) és az alapítóatya Philipet, amely azonban végképp megemészthetetlen a helyzettel s az új karmester elképzeléseivel megbarátkozni nem tudó többségnek. A sikeres próba után néhány perccel a zenekar összeomlik, a tagok eltávoznak. Legutoljára James, aki a kapitányi pálcát visszaadja Mathew-nak.

Valami végérvényesen elromlik, már a korábbi állapot is helyrehozhatatlannak tűnik. A pusztulás elgondolkodtat; okainak összetettségét jól érzékelteti Cseke Péter rendezése. Jó tempójú és arányos előadás nem függetlenül a színészek nívós játékától.

Mi az előbbre való: a szolidaritás vagy a minőségi művészet, illetve tágabb értelemben a hírnév? – szól az egyik alapkérdés. Hazai vonatkozásban ez különösen fontos: nálunk az előbbi igen gyenge lábakon áll, amit az első vihar könnyen elfújna.

(Peter Buckman: Most mindenki együtt. Kecskeméti Katona József Színház. Rendező: Cseke Péter.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.