1910-et írunk, négy évvel vagyunk az első világháború kitörése, s alig egy szűk évtizeddel Trianon előtt. Ekkor már azonban felsejlik mindenki számára az, ami végül Trianon egyik okozója lett: a magyarság lassan egy évszázada él szórványként Magyarországon, s csak apró, mondhatni, leheletvékony erecskék kötik egykori központjaihoz. Nagyváradtól délre, Bihar megyében járunk, Erdély és Partium határvidékén, mégis szinte mindentől elzártan, a megállt idő fogságában, leragadva valahol a XVII. század környékén, amikor ezek a hegyek nyújtottak menedéket magyarnak, románnak egyaránt a közelben dúló török veszedelemtől.
Györffy István
Fotó: Néprajzi Múzeum
Amikor Györffy István megérkezik, a környék 80-90 százalékban már románok által lakott része a Magyar Királyságnak, a 137 településből álló tájegységben csupán 18-ban laknak magyarok, ők is többnyire vegyes falvakban, amelyekben a lakosság közel harmada román nemzetiségű. Györffy feljegyzése szerint a magyarok többsége már ekkor is beszélt románul, több mint 80 százalékban, és a keveredés egyetlen gátja csupán „a vallás, amely a görög katolikus és görög keleti románok, valamint a nagyrészt református, kisebb részt katolikus és izraelita vallású magyarok közt feszül”. A környék valóban peremvidék az Isten háta mögött: Erdély és Partium, a magyar és a román Erdély, az Alföld és a Hegyvidék, valamint a civilizációs fejlődés és az évszázados tradíciók határán fekszik. Az etnográfusok Mekkája.
A kiállítás megdöbbentő képein láthatjuk, hogy az elmúlt száz évben szinte alig változott valami Belényes környékén: a korabeli felméréseken és a műholdképeken még a szántások csíkjai is ugyanott fekszenek. Györffy is készített felméréseket, hiszen geográfus végzettséggel is rendelkezett. Ha etnográfiai és fotográfiai tudását is hozzá vesszük, szerteágazó tudása jóformán polihisztorrá avatja, sőt munkájának egyes részei szinte irodalmi, szociográfiai mélységeket érintenek.
Nem csoda, hogy érzékeny és pontos feljegyzései megmutatják azt a különleges helyzetet, hogy miként zárkózik a hagyományba a környék magyarsága, milyen konzervatív szokásokat őriz már 1910-ben is, ami végső soron azt eredményezi, hogy amikor Györffy kutatása nyomán a fiatal helyi református lelkész és pár erdélyi néprajzos segítségével újra bejárjuk a vidéket, nyolc faluban még mindig élő magyar közösség fogad minket. Persze főleg pici öregasszonyok baktatnak a szépen felújított református templomba, az 1840-es években épült ház is düledezik, s mögötte hatalmas, emeletes „tüzép-barokk” családi ház emelkedik. Ennek ellenére kísérteties, hogy szinte beállításra megegyeznek a száz évvel korábbi falak, felismerhetőek az utcák, a házak, a falu képe és sziluettje szinte mit sem változott. Talán csak a kertek végén álló fóliasátrak, s a szinte pontosan ugyanoda emelt szénaboglyák tetején lévő nejlonfólia emlékeztet arra, hogy mégsem 1910-et írunk.