A talk show-k koronázatlan királynője, Oprah Winfrey biztosan elégedetten nyugtázza, hogy az ő közreműködésével a nyolcvanas években elkezdett fekete egyenjogúsági kampány 2013-ban révbe ért az amerikai mozgóképen is. Akkor Spielberg 1900-as évek elején játszódó és az afroamerikai nők életét bemutató Bíborszínje még csak azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy 11 Oscarra jelölték, de példátlan módon végül egyetlen elismerést sem kapott. Oprah Winfrey ebben a filmben szerepelt először, hogy aztán a tévéképernyőkön keresztül ne csak nők millióinak mutasson utat – évtizedek óta –, melléálljon és segítse a témával foglalkozó filmet.
Utóbbinál nagyobb reklámot – és pénzt – keresve sem lehetett volna találni a tematika újabb és újabb darabjainak: így érkeztünk el 2013-ba, amikor Oprah színésznőként is meghatározó szerepet vállalt A komornyikban, egy megtörtént eseményeket feldolgozó filmben, a Fehér Házat évtizedekig szolgáló fekete komornyikjáról. És mindenki azonnal biztos volt a film Oscar-esélyeiben is, egészen őszig, ám akkor egy brit, és színes bőrű direktor Londonból – gyerekkori élményeivel az intézményes rasszizmussal a háta mögött – megérkezett a 12 év rabszolgasággal, amely szakmailag riválisa fölé nőtt ugyanabban a témában.
A 12 év rabszolgaság várható díjesőjétől függetlenül instant módon beteljesített egy rég várt hollywoodi fordulatot: nyers, realista képekben, a rabszolgaság és a XIX. század romanticizálása nélkül beszéli ki az agyonhallgatott és Hollywoodban sokáig ignorált vagy elferdített amerikai belügyet. Hiába volt már afroamerikai színészek diadala 2002-ben (amikor a legjobb színész és színésznő Oscar-díját is színes bőrű művész, Denzel Washington és Halle Berry nyerte – először a filmtörténetben), a végső fordulat mintha most következne be.
Ez persze mindjárt egy kritikát is magában hordoz, hiszen mégiscsak megdöbbentő, hogy a XVIII-XIX. századi események hiteles feldolgozására 2013-ig kellett várni, másrészt éppen emiatt egy nagy kérdőjel is van a nézőben, hogy mostanra pedig már nem utánlövés-e éppen a rabszolgaságról, gyapotszedésről naturalista kontextusban beszélni. Akkor, amikor Tarantino a maga rabszolga-felszabadítását elintézte a Django elszabadullal, egy filmnyelvileg és nézői elvárásokat tekintve is aktuálisabb közlésmódban.