Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét adta elő a Művészetek Palotájában a pénteki hangverseny első részében Bogányi Gergely Kossuth-díjas zongoraművész, az együttes rezidens szólistája és testvére, Bogányi Tibor vezényletével a Pannon Filharmonikusok. A szünet után Sibelius I. szimfóniája következett, s alighanem e választáshoz kötődött, hogy a hangversenyt a jégkék szín jegyében rendezték meg.
Bár a zenéről indított közös gondolkodás keretében a következőkben a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány mutat majd be a koncertek estéin a Müpában olyan művet, amely a zenéhez kötődik, azt a festményt, melyet az este alkalmából az emeleti előtérben kiállítottak, kifejezetten a zenekar menedzsere, Horváth Zsolt felkérésére festette Zászkaliczky Ágnes festőművész.
Zászkaliczky Ágnes, aki 2004-ben orgonaművészi diplomát is szerzett, szorosan kötődik a finn zenéhez, kultúrához. Már gyermekkora óta vonzódik Sibelius zenéjéhez, a legutóbbi időszakban pedig férjével, Bogányi Tiborral öt évig élt Finnországban, a vörös sziklák, az égig érő fenyők és a jégkék vizű tavak országában, ami nagy hatást gyakorolt rá. Éppen egy ilyen tó víztükre előtt örökítette meg a finnek nemzeti zeneszerzőjét is, akitől egyébként a hangversenyen nemcsak a programban szereplő I. szimfónia hangzott el: ráadásként a talán leghíresebb műve, északi barátaink nemzeti karakterét a leginkább kifejező Finnlandia is.
Amilyen közel áll hozzá a finn zeneszerző világa, olyan fontosnak érzi a portréfestészet lehetőségeinek kutatását. A másfél éve Bécsben élő művész az utóbbi években jó néhány portrét festett, melyeket elsőként május 7-én a bécsi magyar nagykövetség kiállítótermében, majd a tervek szerint Szentpétervárott és más városokban is bemutatnak. A művek kortárs magyar zeneszerzőket és előadóművészeket ábrázolnak – hogy kiket, azt a Sibelius című portré alkotója egyelőre nem árulná el. Az viszont bizonyos, hogy a koncertsorozat március 7-én az Üvegzöld című esttel folytatódik, Mozart és Schumann műveivel.
Fotó: Béres Attila