Magyar sikersztorik, követendő példák

Tavaly év végén jelent meg a legelső magyar startup cégek sikersztoriját bemutató Bridge generáció című könyv.

Son
2014. 01. 06. 7:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A startup ötletalapú induló vállalkozást jelent, amelynek lehetősége van a gyors növekedésre. Amerikában legkevesebb harminc éve létezik ez a fogalom, Magyarországon az utóbbi időben kezdtek el megszaporodni a hasonló vállalkozások. Míg a kínai fiataloknak több mint 70, addig a magyaroknak csupán 3,7 százaléka mer saját vállalkozást indítani. Ennek a 3,7 százaléknak is csak kis százalékából lesz valóban sikeres vállalkozás. A Prezi, a LogMeIn és a Ustream voltak a zászlóshajók. Az alapítók között akad, aki nem ment el öltönyös rabszolgának, hanem kockáztatott, s van, aki jogászként vagy akár bölcsészként végzett.

Veiszer Alinda riportszerű kézikönyvében ennek a három cégnek a létrejöttét mutatja be. A magyar alapítók mesének a kezdetekről, arról, hogy mitől is lesz sikeres egy vállalkozás, mitől válik egy ötlet érdekessé a befektető számára, miképp lehet egy kicsi magyar cégnek tőkéhez jutni a tengerentúlon, vagy épp mitől dőlnek dugába el a hazai vállalkozások, a baklövésekről, a hibás marketinglépésekről is képet kaphat az olvasó.

A startup-kultúra alapfokú zsebkönyvének is tekinthető a Bridge generáció. A főszöveghez – sokszor zavaró módon – számos keretes írás társul, amely a legfőbb piaci szereplőkről, befektetőkről, kapcsolódó techcégekről ad rövid áttekintést, sőt a szakzsargont (business angel, seed-dinamizmus, dotkomlufi, lean szemlélet, no asshole policy) is megmagyarázza, de használatukkal így is nehéz megbarátkozni.

A „bridge generáció” kifejezés alatt vállalkozó szellemű, többnyelvű, többlaki fiatalokat kell érteni, akik hidat képeznek az analóg és a digitalizált világban élők, valamint a tengerentúli, működő üzleti kultúra és a hazai között. A Ustream élő netes műsorsugárzóként funkcionál, a világ minden részéről közvetíthet ezen a csatornán keresztül. A formabontó prezentáció- és ötletmegosztót, a Prezit ma már harmincmillióan használják. A legrégebbi magyar startup, a LogMeIn egy évtizede kínál olyan programokat, amelyek különböző megoldásokat kínálnak digitális dokumentumaink elérésére.

A Prezi, a LogMeIn és a Ustream  ma már a világ élvonalához tartozik egy-egy fejlesztésével, s mindegyikük több tízmillió felhasználóval rendelkezik. Ennek egyig fő oka, hogy felismerték: a dinamizmus, a piaci elvárásaihoz való prompt alkalmazkodás lehet az egyetlen mozgatórugója a cég működésének.

Az Anka Márton alapította LogMeIn ma már az egyik legsikeresebb magyar vállalkozás, jelen van az elektronikus cégek amerikai tőzsdéjén, a Nasdaqon. Anka felkúszott a száz leggazdagabb magyar listájára is. A világcég árbevétele huszonkét milliárd forint körül mozog, de amikor ez a könyv megszületett, még mindig nem volt magyarországi céges előfizetője. A LogMeIn Budapesten indult, de a befektetők kérésére ki kellett költöztetni a cég központját Bostonba. Anka Mártonék ma már ott székelnek.

A Fehér Gyula által megálmodott Ustreamnek Budapest és San Francisco mellett már van irodája Tokióban és Szöulban is. Japánban már öt könyv jelent meg róluk.

A Somlai-Fischer Ádám, Halácsy Péter és Árvai Péter által működtetett Prezi is ma már két irodát tart fenn, egyet San Fransiscóban, egyet Budapest szívében.

Ez a három cég rehabilitálta a formalitás által megnyomorított cégkultúrát is, szemléletváltásuk követendő. Számukra mindennél fontosabb a megszállottság és a munkába vetett hit, de mindezt kellő módon honorálják is. A személyes kapcsolatok ápolása alapvetés náluk, Árvai Péter például álomvacsorákat tart az alkalmazottaknak. Vallják, a kreatív munkaerőt nemcsak megnyerni, de megtartani is kell.

Épp ezért például a Ustreamnél ingyen van a Túró Rudi, nem kell fizetni az egészséges kajákat kínáló menzáért sem. És ami a legfőbb, ezek a cégek szabadon értelmezik a munkaidő fogalmát, nem a ledolgozott óramennyiség, hanem az elvégzett munka számít egyedül. És hibázni is ér, mert lehet, hogy még azzal is a cég fejlődéséhez tudnak hozzátenni. A közösség és az egyén fontosságát, a kreativitás megbecsülését hirdetik.

Ők hárman alapították meg a Bridge Budapest nonprofit egyesületet. Céges buli helyett például a prezisek mélyszegénységben élő családok a házait újítják fel, a ustreamesek pedig gyűjtöttek az óbudai gázrobbanásban érintett egyik kollégájuknak. Ösztöndíjprogramot kínálnak a fiatal kreatívoknak, akik testközelből ismerkedhetnek meg a Szilícium-völgyben folyó munkával. Nem felejtették el, ők honnan indultak, és nincs ennél becsülendőbb.

Közös erővel, saját tapasztalataikat felhasználva pedig különböző programokkal, blogokkal és például ezzel a könyvvel is segíteni kívánják a hazai vállalati kultúra fejlődését. Ahogy Árvai Péter megfogalmazza, azt szeretnék elérni, hogy „Magyarország büszke legyen az eredményekre és a tudásra, amely ebben az országban létrejött”.

(Veiszer Alinda: Bridge generáció – Álmokból üzletet. Kossuth Kiadó, 2013, 200 oldal, 2990 Ft)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.