A nő: amikor a komputerünk félrelép

Lehet-e tartós kapcsolatot élni mesterséges intelligenciával, és emberré válhat-e a gép? Moziban A nő.

Szathmáry István Pál
2014. 02. 06. 13:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmi sem idegen tőlem, ami emberi – mondta annak idején Terentius, és nyilván nem sejtette, hogy jön majd egyszer egy Spike Jonze nevű úriember, aki arról rendez filmet, hogy a mesterséges intelligencia látszólag emberibb és rokonszenvesebb lehet nálunk.

A nő műfajilag nem is olyan könnyen besorolható film. Futurisztikus melodrámának vagy romantikus scifi-komédiának is nevezhetnénk, csakhogy erősen sántítanak ezek a meghatározások. Egyrészt a műfaji korlátokat elegánsan felülíró szerzői filmről van szó, mely többféle regiszterben szólal meg a finomra hangolt humornak teret engedve és a mélyebb érzelmi rezdülésekre is nagy igyekezettel figyelve, másrészt az, amit a vásznon látunk, már szinte a jelen idejű jövő, egy létező, és éppen ezért használhatatlan utópia.

Digitális magány

Fotó: InterCom

És most itt jönne a kötelező morális pakolás a kritika fénylő arcán, miszerint az emberiség elidegenedik, a kapcsolatok kiürülnek, és a Magányos Szívek Klubja is bezárt, mert a tagság otthon nézi, ahogy a VV6-ban nyelvhasználó pocsolyalakók folyamatosan testnedvet cserélnek. És ez így is van, de tegyük még hozzá, hogy az önkéntes száműzetésnek korábban ismeretlen, rendkívül kifinomult formáját kínálja az a digitális préri, amelyen legtöbbünk bolyong, hiszen egy okostelefonba bújva a legnagyobb kozmikus magányt is a virtuális közösségi zsongás háttérzaja teszi elviselhetővé. Vagy még elviselhetetlenebbé.

Mindenesetre a világ, amelyet Jonze elénk tár, tényleg csak néhány technológia tyúklépésre van. Filmünk hőse is ismerős figura minden különcségével együtt. A Ned Flanders-bajusszal súlyosbított Joaquin Phoenix által remekül alakított magányos Theodore egy elegánsan középkorosodó hipszter, aki úgy kütyüfüggő, hogy közben van benne valami szerethetően régimódi is. Munkahelye is hasonlóképpen fura hibrid: ő és kollégái elegáns, kézzel írott leveleket gyártanak olyanok helyett, akik lusták arra, hogy szeretteik kedvéért papírt és tollat ragadjanak, de a látszatra azért örömmel ügyelnek.

Theodore szívét egyébként szinte a földig húzza a férfibánat, miután képtelen feldolgozni válását. Hogy mitől romlott meg a kezdetben látszólag túláradó szerelemben fürdő kapcsolat, arra pár villanásban kapunk – nagyon finoman és lélektanilag hitelesen felépített – választ. Jonze sokat tud az emberi kapcsolatok érthetetlen matematikájáról, és szívbemarkolóan képes megmutatni, hogy bizony két ember akkor is lehet egymás számára a pokol, ha egyébként külön-külön mindketten tehetségesek, kedvesek és szerethetők.

Ott csatlakozunk Theodore-hoz, amikor már alaposan elszigetelve, a már említett digitális remeteségben vegetál udvarias kétségbeeséssel. A megváltás szinte észrevétlenül lép be az életébe. Egy egyszerű vásárlásnak köszönhetően percek alatt installálja életébe Samanthát, az intelligens operációs rendszert, aki nem elég, hogy szinte erotikusan búgó női hangon társalog a tulajdonossal (már ha az nem a férfihangot választja), hanem gazdája érzelmi reakciói alapján meg elképesztő kapacitása segítségével önálló személyiséget is növeszt magának.

Adná itt magát a ziccer, hogy akkor Theodore végül is valami betegesen narcisztikus érzelmi katyvaszba mászik bele azzal, hogy apránként nemcsak a gyakorlati életét megkönnyítő rendszerként és szellemes társalkodóként, hanem igazi társként kezd gondolni Samanthára. Ám alapvetően a film nem annyira erről a kifordult Pügmalión-történetről szól, hiszen éppen az az egyik leginkább bizarr vonása ennek a kapcsolatnak, hogy a gép is egészen önálló egyéniségnek tűnik benne.

Nehéz lenne azért elítélni hősünket, mert belemegy ebbe a fura viszonyba. Hiszen nem elég, hogy Samantha Scarlett Johansson hangján flörtöl és ölt testetlen lelket főhősünk életében, de rendkívül szellemes, figyelmes, okos és érzékeny is. Elvileg ugyebár mindezt Theodore-nak köszönheti, de Jonze – talán figyelmetlenségből, talán szándékosan – nem azt a kérdéskört járja körbe, hogy vajon saját személyiségünk bűvköre miatt szeretnénk-e, hogy társunk egyenlő legyen a fejünkben elképzelt lénnyel, és mi történik akkor, ha ez az elképzelt lény egyszer csak tényleg megszólal, viszont még csak a kezét sem foghatjuk meg.

Egy emberi(bb) kapcsolat

Fotó: InterCom

A film ebből a szempontból mégis inkább fifikásabb scifinek mutatkozik, és azokat a következményeket veszi számba – meddig elégszik meg például egyetlen emberi elmével egy ilyen mohó mesterséges intelligencia, mi lesz, ha emberi vágyak ébrednek benne stb. –, amelyeket a tudományos-fantasztikus mozik többsége jóval butábban és jóval több vérfolt társaságában szokott tárgyalni. De ezzel együtt is az egyik legszívmelengetőbb, legemberibb mozi, ami az utóbbi években készült, mely mégiscsak azt a végkövetkeztetést kínálja, hogy tökéletes gép helyett az ember válassza inkább a rokonszenves, sokáig csak a barátzónába utalt, nem egészen tökéletes, de nagyon emberi lányt, akivel megnézheti a naplementét tetőn.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.