A vitasorozat szervezői jó érzékkel döntöttek úgy, hogy inkább azt kellene tisztázni, hogy maguk a művészek milyen művészeti akadémiát szeretnének, mint hogy a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) és a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia (SZIMA) tagjainak régi konfliktusait elemezzék. Ez azonban lehetetlennek bizonyult. A videóüzenetben meghallgatott művészek – Horváth Csaba koreográfus és Mundruczó Kornél rendező – olyan elvont kritériumokat sorakoztattak fel, mint a művészeti minőség alapul vétele, a jövőkép kialakítása és a magyar művészet képviselete, de szót sem ejtettek arról, hogy szerintük mit kellene tennie a létező akadémiáknak, hogy megfeleljenek ezeknek. Fischer Iván videóüzenete pedig azt sugallta: nincs is szükség ilyen intézményre.
Ferencz Győző költő, a SZIMA ügyvezető elnöke, Jankovics Marcell filmrendező-művelődéstörténész, az MMA elnökségi tagja, Makk Károly filmrendező, a SZIMA elnöke és Skardelli György építész, kettős akadémikus beszélgetését Veiszer Alinda moderálta. A téma eredetileg a hazai és az európai művészeti akadémiák szerepének vizsgálata lett volna, mégsem került terítékre egyetlen külföldi példa sem. Pedig ez talán jót tett volna a beszélgetésnek, amely így rövid idő alatt a kilencvenes évek elejére kanyarodott vissza, ahol a mára megszilárdult helyzet gyökereit kell keresni.
A Kosáry Domokos alapította SZIMA a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) társult intézményeként kezdte meg a működését. Makovecz Imre ezzel szemben úgy vélte, hogy ezen a téren új struktúrára van szükség, és létrehozta – társadalmi szervezetként – a Magyar Művészeti Akadémiát, amely 2011-ben köztestületi státust nyert. Jankovics Marcell szerint az MTA eleve nem volt megfelelő keret a művészeknek, saját akadémiára van szükségük. Skardelli György pedig örömét fejezte ki, hogy az MMA köztestületté válása révén legalább egy művészeti akadémia pozícióba került, anyagi lehetőségek birtokában van, és előfordulhat, hogy a kultúrával kapcsolatos politikai döntések előtt kikérik a véleményét.