Courbet, Munkácsy, Tiziano?

A titokzatos öt és fél milliárdos alkotás – hamincmilliárdot költhet 2018-ig a Magyar Nemzeti Bank.

P. Szabó Ernő
2014. 02. 26. 18:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Courbet, Munkácsy, Tiziano? – szakmai körökből többféle vélekedésről érkezett hír a napokban, különösen azután, hogy több hírforrás is feltételezte: a kormány azt a Courbet-képet kívánja megvásárolni mintegy 4,5 milliárd forintnyi euróért, amely regénybe illő módon több évtized után bukkant fel a nyilvánosság előtt.

Az egykor Hatvany Ferenc gyűjteményébe tartozó Fehér harisnyás aktot 1944-ben egy bank trezorjában helyezték el, onnan számos más műalkotással együtt tűnt el, 1945-ben Berlinben bukkant fel újra, majd több mint ötven évvel később, 2007-ben egy szlovák műgyűjtő ajánlotta fel megvételre a Sotheby\'s-nek. 2008-ban a művet, amelyet 1945-ben állítólag egy szovjet katona adott át hálából egy pozsonyi orvosnak, már a Hatvany-örökösök adták kölcsön egy párizsi tárlatra. Egyes feltételezések szerint ez lenne az a műalkotás, amelyet a kormány a Szépművészeti Múzeum számára megvásárolt, illetve vásárolna, az Emberi Erőforrások Minisztériuma ugyanis mindaddig nem kíván nyilatkozni arról a műtárgyvásárlásról, amellyel kapcsolatban a vételár már megjelent egy minisztériumi beszámolóban, az azonban, hogy valóban a Courbet-műről lenne szó, információink szerint kizárt dolog.

Az összeg nyilvánvalóan többszöröse annak az árnak, amelybe a Debrecenben kiállított Munkácsy-trilógia egyik darabja kerülne. Ezek közül a képek közül a a Krisztus Pilátus előtt című mű bérleti szerződése júliusban lejár, s ha nem születik megoldás, az 5,5 millió kanadai dollár (1,1 milliárd forint) biztosítási értékű műremeket le kell akasztani a falról, és visszaszállítani Kanadába, tulajdonosához, a Hamilton Galériába.

 

Felmerülhet a trilógia másik darabja, a Pákh Imre műgyűjtő tulajdonában lévő Golgota megvásárlásának a kérdése is, hiszen a hírek szerint ennek a letéti szerződése is lejárt illetve hamarosan lejár, amit azonban a műgyűjtő éppen úgy nem kívánt kommentálni, mint azt a feltételezést, hogy a műre több vevő is jelentkezett, akikkel tárgyalásban áll. Ha fel is merülne a trilógia két darabjának a megvásárlása (a harmadik, az Ecce homo a magyar állam tulajdonában van), ezek ára külön-külön jóval a szóban forgó összeg alatt van, s valószínűleg együttesen sem közelíti meg azt.

Hasonló a helyzet azzal a kiváló Tiziano-képpel kapcsolatban, amely a Madonnát ábrázolja a kisdeddel és a Szent Pálként megjelenő donátorral. Ezt a művet Pintér Gyula vállalkozó vásárolta meg a Nagyházi Galéria aukcióján, s tartós letétben helyezte el a Szépművészeti Múzeumban, ahová tavaly néhány hónapos szünet után letétként újra visszakerült. A védett mű iránt többen is érdeklődtek, s bármikor újra elviheti, el is adhatja tulajdonosa, így a kép megvásárlása ugyancsak elsőrendű állami érdek lenne, ára azonban, mivel védett műként külföldre nem vihető, ugyancsak jóval a szóban forgó összeg alatt marad.

Marad tehát... maradnak a feltételezések, például a Seuso-kinccsel kapcsolatban, amelynek Pelso felirata is valószínűsítheti, hogy az egykori Pannóniában készült, s amelyet Magyarországról csempésztek ki. Ennek értéke tulajdonképpen felbecsülhetetlen. De ott, ahol üzletről van szó, minden lehetséges.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.