Elkészült az első Lego-kaland mozifilmen

A hét összesen kilenc új mozibemutatója közül egyértelműen kiemelkedik az első egész estés Lego-film.

kgy
2014. 02. 06. 9:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Lego kaland

Generációk játékszenvedélyét alapozta meg a legózás, ami legalább annyira szórakoztató, mint konstruktív, elmét fejlesztő szórakozás. A mai, franchise-ra éhes filmgyártásunkban nem is lehetett volna kézenfekvőbb végre mozifilmet készíteni a legófigurák kalandjaiból, főképp, hogy a számítógépes animációs lehetővé teszi a maximális élményt.

A Lego kaland ugyan teljes titokban készült, s még premier előtti vetítéseket sem tartottak, hogy kiszivárogjon bármi a film kapcsán, a mostani egész estés animáció bizton nagy siker lesz Magyarországon, ahol hagyományosan erős a legókultusz. Emellett a film előzetese magas színvonalú animációról, és friss humorról is árulkodik.

Az elektronikus feldolgozásba oltott nyolcvanas évekbeli A-ha-sláger (Take on Me) pedig nyilvánvalóvá teszi, hogy a hét kötelező moziélménye A Lego kaland. Gyerekeknek azért, nosztalgiázó felnőtteknek pedig azért. Így tehát 3D-ben érkezik egy átlagos fickó küldetése a világ megmentéséért, szuperhősök sorának közreműködésével − Batmantől az NBA-sztárokig.

Kísértés

A tavalyi Sundance fesztiválról a magyar mozikba érkező amerikai függetlenfilm egy klasszikus családi dráma, amelyben a főhős szerető családapa, ám egy nap fiatal és hamvas lány érkezik cserediákként, aki vágyat ébreszt az elfásult férfiban.

A tematika klasszikus sémáira építő Kísértésben a főszereplő Guy Pearce mellett Felicity Jones játssza a főszerepet, mi pedig szomorkodhatunk, hogy miképp esik szét egy család a szerelmi háromszög közepette. Az Őrülten hiányzol rendezőjének új filmje.

Kertvárosi bordély

Még egy tavalyi Sundance-en debütált amerikai függetlenfilm a heti premierkínálatban. A Berlint is megjárt − és ott Teddy-díjjal jutalmazott − Kertvárosi bordély egy leszbikus házasságába beleunt nő és egy luxusprostituált viszonyáról szól. 16-os karikája A nimfomániásnál kevesebb direkt jelenetet indexál. Az első filmes Stacie Passon írói-rendezői debütálása.

A háború angyalai

A háború császára októberi bemutatója után ismét egy második világháborús történet. A limitált bemutatásban induló A háború angyalai dél-afrikai (!) alkotás, amely egy dél-afrikai tiszt szemszögéből beszél a brit légierő és a náci Németország légi összecsapásáról.

A nimfonániás 2. rész

Miközben Berlinben éppen az öt és fél órás rendezői változatban lehet méricskélni a különbséget a mozikba kerülő A nimfomániással, addig Lars von Trier kétrészes botrányfilmjének második epizódja megérkezett a mozikba is. Folytatódnak Joe beszámolói nimfománná válásáról, amelyben szado-mazo elemek éppúgy megtalálhatók, mint a „leszokásra” tett extrém kísérletek.

Valamilyen lezárása lesz a filmnek, ezt nyugodtan ígérhetjük a nézőknek, mint ahogy újdonsággal is bőven szolgál a második epizód az elsőhöz képest. Aki az elsőt látta, annak már mindenképp érdemes teljessé tennie a kalandját Lars von Trierrel.

A nő

Éppen harminc évvel ezelőtt a Terminátor című film arról regélt, hogy a jövőben a Skynet nevű számítógépes rendszer öntudatra ébred, és az emberiség ellen fordul. A fenyegető apokalipszis akkor még látványos sci-fiben kapott formát. Ám minél közelebb jutottunk napjainkhoz, a technikai fejlődéssel annál nyilvánvalóbbá vált, hogy az utópia egyáltalán nem elképzelhetetlen.

Spike Jones, napjaink egyik leginnovatívabb filmese ezt a témát teljesen eltérő szemszögből vizsgálja: az A nőben gyilkológépek és háborúskodás helyett az emberi érzelmek, apró rezdülések töltik ki a vásznat. Harcoló embertömegek és robotok helyett pedig mindössze egyetlen, félrecsúszott házassága után magányossá váló fickó életébe kapunk betekintést.

Az ő életét változtatja meg a virtuális memória, miután – lemondva a párkapcsolatok árnyoldalairól, a visszautasítás negatív élményeiről – inkább letölt egy intelligens operációs rendszert, aki tökéletes – csak testet nem öltő – nőként tölti meg életét élettel.

A kezdetben játéknak induló kaland, így hamarosan valós románccá válik, s mire hősünk észbe kap, máris a párkapcsolati sztráda hús-vér állomásait rója: a mézesheteket követik a megszokás hétköznapjai, majd jöhetnek az első viták, a féltékenység, végül az elszakadás lehetőségének rémképe.

Joaquin Phoenix remeklésével, Scarlett Johansson igéző hangjával, 5 Oscar-jelöléssel, valamint A John Malkovich-menet és az Adaptáció kultrendezőjétől.


Robotzsaru

Paul Verhoeven 1987-es kultfilmjét is elérte a remake-láz. Bár a holland direktor Total Recall-jának újrája nagy bukta lett, s mindenki fájó szívvel nyúl inkább a Schwarzenegger-féle változathoz, itt most más a kávézó, a Robotzsaru rendezését ugyanis az a brazil José Padilha dirigálta – hollywoodi bemutatkozásképp –, aki az Elit halálosztókkal egy szuper és meglepő filmet produkált, s nyert vele közönségsiker mellett Berlinben Aranymedvét 2008-ban.

A 2028-ban, Detroitban játszódó történetben Samuel L. Jackson, Gary Oldman és Michael Keaton is szerepel, és a világszerte robotizált közbiztonság USA-ba való begyűrűzéséről szól. A nő után ismét a virtuális memória és humán elme találkozása következik be, némiképp ellentétes ambícióval és kivitelezéssel. Akció-fanatikusok előnyben.

Nyárutó

Az idei díjszezon egyik nagy vesztese a Nyárutó, amelyet korábban még csúcsdíjakra is esélyesnek tartottak, majd szép csendben mindenhol kifelejtődött ez az amerikai dráma, Josh Brolinnal és Kate Winslettel a főszerepben.

Jason Reitman a Juno és az Egek ura után előbb a Pszichoszinglivel, majd most a Nyárutóval sem tudta korábbi nagy sikereit megismételni, bár tény, hogy színészei igyekeznek a  Nyárutóban, amely film egy tinédzser szemszögén keresztül beszél két felnőtt találkozásáról, illetve kapcsolatukról.

Az egyik egy depressziós anya, a másik egy szökött fegyenc. A többit pedig sejthetjük...


A túlélő

Még egy Oscar-esélyesnek kikiáltott film, amit elsodort a dömping. Peter Berg – aki képes volt a torpedó nevű játékból Csatahajó címmel izét rendezni – megtörtént eseményeket dolgozott fel Mark Wahlberg főszereplésével.

2005-ben egy afgán küldetésre induló elit alakulatnak megszólal a lelkiismerete, s az akció előtt rájuk találó civileket nem likvidálják, hanem szabadon engedik. Ezzel aláírva halálos ítéletüket, és a küldetés kudarcát. Ahogy a film is indexálja, lesznek áldozatok, de akad túlélő is – illetve nyilván valakinek túl kellett élnie az esetet, hogy elmondhassa.

Sok kegyetlenség és háborús brutalitás mellett humanizmusáért szokták dicsérni A túlélőt, amely összességében nem lép túl a háborús tematika panelelemein. Végül két Oscarra jelölték: a hangkeverésért és hangvágásért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.