Hogyan mondjam el neked?

A popzene is belenyúl a közéletbe, de nem áll neki jól. Nehezen értelmezhető szöveg, klipben pótolt konklúzió.

Pion István
2014. 02. 07. 15:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az van, hogy a popzene közéletisége is kezdi átlépni a szélesebb nyilvánosság határait, nem is olyan sokkal azután, hogy a költészetben is nagyobb teret kapott ez a tematika. Csak fel kell villantani néhány emléket, és már tisztába is kerülünk a történtekkel. A két évvel ezelőtt megjelent Édes hazám című versantológia hívta fel leginkább a figyelmet arra, hogy létezik ugyan közéleti költészet, de az valahol eddig a partvonalon pihent, viszont íme, itt egy hatalmas csokor a rendszerváltás óta eltelt időből, lehet szemezgetni belőle. Új életre keltek olyan alkotások, amilyeneket addig leginkább a nem létező kategóriába soroltak – úgy, ahogy az egy rendes elefántcsonttorony lakóihoz illik.

Az van, hogy ezzel párhuzamosan a rap és a hiphop zenei műfaja is valamelyest erőre kapott („a rap is pop”), a szintúgy régóta partvonalon dekkoló szcénát is egyre nagyobb népszerűség vette körül. Nyers őszintesége kifejezetten alkalmassá teszi arra, hogy így történjen, hiszen tényleg jól áll neki a közéletiség, ami először nyilván a lecsúszott rétegek problémáinak felkarolását jelentette, aztán egyre szélesedett a kör, és ma már vastagon politizálnak is a rapperek a szövegeikben. De hát nem csak a rapperek ilyenek, hanem szinte minden underground zenei műfaj, de hát most éppen ezen a műfajon van a sor. Hogy éppen rajtuk, annak viszont van egy olyan szála, amely visszavezet a költészethez. Mert nem az van, hogy valahogy visszakanyarodtak a nyolcvanas évek magyar alternatív zenéjéhez.

Hanem az van, hogy mindeközben megjelent a slam poetry műfaja Magyarországon, amelyben szerencsés módon találkoztak egymással többek között a rap és a költészet képviselői is. Persze ezeken kívül a szobafestők és a multialkalmazottak is, de mégis ez a két réteg lett a leghangsúlyosabb a slamen belül, ami egészen addig volt így, amíg meg nem jelent a költőkön és szobafestőkön felüli puszta slammer, aki már nem aggatna más jelzőt magára, csak ezt. (Közben halkan súgom, hogy tulajdonképpen már a nyolcvanas évek magyar alternatívjai is a slamhez nyúlnak, most éppen Pajor Tamás és az Amen zenekar teszi.) Nyilván aztán ez odáig ment, hogy ennek az egésznek sikeresen teret adott az MR2 Petőfi Rádió, hiszen a szerkesztői attitűd bőven engedett teret. Viszont nem az van, hogy itt aztán elérte csúcspontját a történet, és mindenki boldog.

Hanem az van, hogy jól láthatóan halad a popularitás felé a közéletiség témája. És ez elsőre nem áll neki jól, ugyanis az ezzel társuló, leegyszerűsített nyelvi szint a rosszul szabott közhelyek gardróbja. Ráadásul általában nehezen értelmezhető a szöveg, sőt olyan is van, hogy klipben pótolják a konklúziót. Szóval úgy tűnik, populáris formában nagyon nehéz érvényeset, és azt jól is mondani a témában. Még Paulo Coelhónak sem sikerült. Viszont valahogy mégis csak kellene.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.