Mengele doktor házhoz jön

A doktor–beteg viszony alapja a bizalom. De mi van, ha a legközelebbi orvos a környéken egy náci szörny?

Szathmáry István Pál
2014. 02. 02. 11:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel a volt náci háborús bűnösök – szemben a finn Iron Sky című filmes buggyant, agyament ötletével – nem a Hold sötétebbik oldalán húzták meg magukat, hanem  a világ különböző pontjain, mindenekelőtt – valószínűleg ebben a rezsikímélő klíma mellett a helyi német kisebbségek jelentős száma is szerepet játszhatott – Latin-Amerikában, könnyen előfordulhatott, hogy az átlagember is összefusson velük a leghétköznapibb helyzetekben. És persze naivitás lenne azt hinni, hogy az óhazától távol élő német közösséget érintetlenül hagyta volna a nemzetszocializmus eszmeisége.

Lucía Puenzo filmjét megnézve az ember némi megkönnyebbüléssel gondol az internetes keresés áldásaira, hiszen a filmbéli Enzo családja effajta kényelem híján szinte a filmidő legvégéig nem lehet biztos abban, hogy ki is a megnyerő külsejű német úriember, aki oly feltűnő érdeklődést árul el a család egészsége iránt – igaz, őt elsősorban a német–spanyol família kínálta genetikai koktél hozza izgalomba. Különösen a legidősebb gyerek, a növekedési problémákkal küzdő Lilith kelti fel a titokzatos idegen érdeklődését, aki először a család útitársául szegődik, majd a frissen megnyitott családi szálló első vendége lesz, ám hamarosan a születendő ikrekkel kapcsolatban is hasonló odafigyelést árul el.

Mivel Mengele alakja és bujkálásának szomorú tanulságai (Eichmann-nal ellentétben nem sikerült elkapni és felelősségre vonni) több irodalmi szöveget és filmet ihlettek, a néző jó eséllyel már a film elején sejti azt, amire legkorábban a német kisebbségi iskolában fotósként dolgozó női Moszad-ügynök jön rá a vásznon: az egyik leggyűlöltebb háborús bűnös érkezett a festői környékre. Hogy a vonzó és az egyik tanártársával visszafogottan flörtölő nő nem veri rögtön nagydobra a felháborító tényt, annak elég praktikus oka van: a már sokat emlegetett német közösség egy része tud erről a tényről, és nagy örömmel veszi tudomásul, és feltehetőleg a többségnek sem lenne komolyabb kifogása a világ szemében gyűlölt és megvetett vendég személyével szemben.

Törékeny idill

Fotó: Vertigo Média

 

A német doktor visszafogottságában is drámai módon mutatja be, mennyire kiszolgáltatott az ember a megszállottak manipulációjának, milyen könnyen érvényesül a lelki terror a közösségeken belül és mennyire könnyen uralkodik a hallgatólagos megegyezés a múlt értelmezését illetően. Túlzás lenne azt állítani, hogy A német doktor felkavaró vagy maradandó film, aminek legfőbb oka az, mert maguk a karakterek nem válnak igazán hús-vér figurákká, még a kis Lilith esetében is felemás a végeredmény, pedig a film azt az ígéretet hordozza a legelején, hogy az ő gyermeki szempontján keresztül bontakozik ki majd előttünk ez a több szempontból is nagyon tanulságos és rémisztő történet. Ígéretes lehetőség marad jobbára a saját múltját épphogy csak takargató helyi német közösség bemutatása is, annak ellenére, hogy ez a hallgatag, de nagyon is öntudatos összezárás és dacszövetség a múlttal szinte félelmetesebb, mint az inkább megszállott porszívóügynöknek, mint náci szörnynek mutatkozó német doktor ténykedése.

De épp ez a hasonlat rejti a gonosz sokat emlegetett banalitásának titkát: ahogy a ravasz porszívóügynök, úgy Mengele is tudja, hogyan kell finoman kiporciózni a meggyőzés és befolyásolás pszichológiai módszereit és nyomás alatt tartani vendéglátóit. Ennek érdekében a kedvességtől a hízelgésen át a nyílt fenyegetésig számos érzelmi eszközt bevet – többek között tömegtermelésre állítja át és egyúttal „árjásítja” a családfő kézműves módszerekkel működő babaműkészítő műhelyét. És valószínűleg ez a jelentéktelenség – dühöngő náci őrült helyett egy visszafogott úriembert ismerhettek meg benne a vendéglátói – segített Mengelének abban, hogy mire a közösség nem vele rokonszenvező része és az üldözői nagy nehezen ráébred a szörnyű igazságra, már továbbálljon.

A történelmi filmdrámák esetében ma már szinte kötelező fakóan esztétizáló és elegáns képi világú film tisztes iparosmunka, mely elsősorban témája és nem emlékezetes pillanatai miatt érdemes a figyelemre, bár a rendezőnek helyenként kétségkívül sikerült sajátos atmoszférát teremtenie. És persze azok számára is ajánlott, akik szeretnék Natalia „Vad Angyal” Oreirót megcsodálni a német anyuka szerepében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.