Morricone: Bachhoz képest munkanélküli vagyok

Ennio Morricone az Egy maréknyi dollárért elkészültének 50. évfordulóján turnét tart, magyar zenekarral.

Kárpáti György
2014. 02. 03. 18:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hihetetlen termékeny a filmzeneszerzői pályafutása, volt olyan év, amikor tizenkilenc-húsz új film jött ki az ön zenéivel.
– Lehet, hogy soknak gondolja, de a zeneszerzők között semmi különöset nem jelent ez a szám. Tizenkét-tizenhárom kantáta megírása egy év alatt nem megdöbbentő teljesítmény. Bach például egyetlen hét alatt írt meg egyet, Rossini tizenöt nap alatt szerezte A sevillai borbélyt. Mellettük szinte munkanélkülinek érezhetem magam. Ráadásul a termékenység ellenére a hatvanas-hetvenes években számos felkérésre mondtam nemet, mert ugyanazt várták tőlem, és nem akartam unalmassá válni. Sokszor kérdeznek a westernekről, western-specialistának tartanak, miközben munkásságomban csak mintegy harminc western szerepelt. Minden más műfajra is nyitott vagyok, és nagyon sok más műfajban is alkottam a westernek mellett: politikai filmekben, thriller-, sőt horrorfilmekben is. Éppen emiatt nem tartom magam specialistának. Mint ahogy soha nem tudom megválaszolni azt a kérdést, hogy melyik a kedvenc filmzeném: mindegyiket egyformán szeretem.

– Ha már a westerneket említi, különösképpen a Sergio Leonéval való munkakapcsolata vált emblematikussá. Tekintve, hogy korábban is szerzett már western-zenéket, mi inspirálta a tradícióktól való eltérésre, új elemek, hangszerek, hangok használatára?
– A kísérleti zenében kezdtem a pályafutásomat, így az avantgárd megoldások egyáltalán nem állnak távol tőlem. A Dollár-trilógiában olyan hangokat vezettem be a zenébe, mint az állatok hangja, a harangok, az ostorok, a fütty hangja. Ez az ötlet alapvetően két francia mérnök fejében fogant meg, akik a második világháború után a mindennapi élet apró hangjaiból valódi zenehangok, hangszerek nélkül hoztak létre zenét. Ez inspirált abban, hogy a hagyományos zeneeszközök, hangok mellé kipróbáljak valami rendhagyót is. Leone ebben azért volt nagy segítség, mert nem igazán adott tanácsokat, nem volt zenei fantáziája. Emiatt abban sem éreztem nagy különlegességet, hogy a zenéket a film megtekintése előtt elkészítettem. Ha elfogadok egy felkérést, alkotok, és nincs szükség a filmre az inspirációhoz. Mert mi történne, ha megnézném előre a filmet, s nem tetszene? Visszalépnék a munkától?

A teljes interjú a Magyar Nemzet február 4-ei, keddi számában olvasható.

Fotó: Béres Attila

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.