Olvasás 2.0: Gergő és Vica a Facebookon

Olvasásnépszerűsítés tizenéveseknek – a Pál utcai fiúkat és Dobó Istvánt is megtaláljuk majd a Facebookon.

rKissNelli
2014. 02. 07. 6:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kortárs és klasszikus szerzőket és műveket is népszerűsít közös, egész éves programjával, az Olvasás 2.0-val az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik), a Magyar Olvasástársaság, a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. és a Petőfi Irodalmi Múzeum. A programhoz filmelőzetes is készült, ezen ismert magyar művészek beszélnek az olvasással kapcsolatos élményeikről. Halász János, az Emmi kultúráért felelős államtitkára is azt hangsúlyozta a csütörtöki sajtótájékoztatón: az olvasás kultúráját úgy kell átadni az X- és Y-generációnak, hogy az ne csupán az információszerzés eszköze legyen, hanem élményt is jelentsen. A kisfilmben mások mellett Rudolf Péter, Scherer Péter és Szabó T. Anna beszélnek a két kiválasztott könyvről, A Pál utcai fiúkról és az Egri csillagokról. Az olvasásnépszerűsítő program ezeket a műveket szeretné megszabadítani a nem túl népszerű „kötelező olvasmány”-bélyegtől, és jobban átélhetővé tenni őket a nyolc–tizenhat éves korosztály számára.


A közösségi oldalakon, fájlmegosztókon és blogokon szöveges posztok, fotók és videók felhasználásával le fog játszódni a két regény teljes története. Vicuska és Gergő Facebook-profilt kap, ahogy az Egri csillagok és A Pál utcai fiúk más szereplői is, és a diákok is bekapcsolódhatnak a történet alakításába: feladat lesz például 160 karakterben újraírni Dobó István beszédét az egri várvédőkhöz és Skype-on szerelmet vallani Vicuskának. Az, hogy közösségi oldalak – elsősorban a Facebook – jól használható ilyen célokra, többször is bebizonyosodott a közelmúltban. A Nemzeti Múzeum is Facebookon szemléltette Bethlen Gábor korát tavaly megnyílt új kiállításán. Vajda Éva, a budapesti Madách Imre Gimnázium tanára pedig XIX. századi költők Facebook-profiljait készítette 11. osztályos diákjaival, az akció híre bejárta a sajtót. A Mozi a fejedben-kampány része lesz egy forgatókönyv-pályázat is. A jelentkezőknek az Egri csillagok egy jelenetét kell feldolgoznia, a legjobb művet meg is filmesítik. A program gazdája a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft.

Gombos Péter, az Magyar Olvasástársaság (HunRA) elnöke a szervezet három programját mutatta be: az Olvasó-társ projekt hátrányos helyzetű gyerekekhez juttat el olyan önkénteseket – korábban elsősorban egyetemistákat és könyvtárosokat, most középiskolásokat –, akik rendszeresen mesélnek, felolvasnak nekik. A program összeér a középiskolásoknak kötelező közösségi szolgálattal is, amely 2011 óta az érettségi feltétele. A Betűfaló pedig kortárs szövegekkel ismerteti meg a diákokat, és módszertani segítséget nyújt  a tanároknak, ebben a Klik-kel működik együtt a HunRA. A pedagógusoknak szolgál majd gyakorlati tanácsokkal az egy hónap múlva megjelenő, Kié az olvasás? című tanulmánykötet is, amelyet minden iskolába eljuttatnak. Marekné Pintér Aranka, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnöke közölte: a Klik 40 pedagógus felkészítésében, továbbképzésében és több mint száz olvasásnépszerűsítő programban vesz részt, de plakátkészítő versenyt is hirdet a diákok körében.

A Petőfi Irodalmi Múzeum már ősztől szervezett olvasásnépszerűsítő programokat – könyvcsere akciót, karácsonyi könyvadományozást és Weöres Sándor verseit feldolgozó slam poetry-esteket – és most folytatja a programsort. Ehhez az irodalmi emlékházak hálózatát is felhasználja, amelyek országszerte hatvan helyszínen jelentenek kapcsolatot a közönséggel. Versenyeket, olvasótáborokat szerveznek majd ezeken a helyszíneken, ugyanakkor – mint azt E. Csorba Csilla főigazgató elmondta – törekszenek arra, hogy a csatlakozni kívánó települések, intézmények, közösségek igényei szerint segítsenek az olvasásnépszerűsítésben: például oda juttassanak el könyvadományt, ahol ezt igénylik. A Petőfi Irodalmi Múzeumban rendezik meg az Y-generáció című olvasókört, ahol középiskolásokkal beszélgetnek kortárs költők, írók. A Miért olvassunk? című pályázatra a múzeum háromperces reklámfilmeket vár a fiatalokról. A PIM-ben április 1-jén új kiállítás is nyílik Az olvasó nők veszélyesek címmel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.