Kortárs és klasszikus szerzőket és műveket is népszerűsít közös, egész éves programjával, az Olvasás 2.0-val az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik), a Magyar Olvasástársaság, a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. és a Petőfi Irodalmi Múzeum. A programhoz filmelőzetes is készült, ezen ismert magyar művészek beszélnek az olvasással kapcsolatos élményeikről. Halász János, az Emmi kultúráért felelős államtitkára is azt hangsúlyozta a csütörtöki sajtótájékoztatón: az olvasás kultúráját úgy kell átadni az X- és Y-generációnak, hogy az ne csupán az információszerzés eszköze legyen, hanem élményt is jelentsen. A kisfilmben mások mellett Rudolf Péter, Scherer Péter és Szabó T. Anna beszélnek a két kiválasztott könyvről, A Pál utcai fiúkról és az Egri csillagokról. Az olvasásnépszerűsítő program ezeket a műveket szeretné megszabadítani a nem túl népszerű „kötelező olvasmány”-bélyegtől, és jobban átélhetővé tenni őket a nyolc–tizenhat éves korosztály számára.
A közösségi oldalakon, fájlmegosztókon és blogokon szöveges posztok, fotók és videók felhasználásával le fog játszódni a két regény teljes története. Vicuska és Gergő Facebook-profilt kap, ahogy az Egri csillagok és A Pál utcai fiúk más szereplői is, és a diákok is bekapcsolódhatnak a történet alakításába: feladat lesz például 160 karakterben újraírni Dobó István beszédét az egri várvédőkhöz és Skype-on szerelmet vallani Vicuskának. Az, hogy közösségi oldalak – elsősorban a Facebook – jól használható ilyen célokra, többször is bebizonyosodott a közelmúltban. A Nemzeti Múzeum is Facebookon szemléltette Bethlen Gábor korát tavaly megnyílt új kiállításán. Vajda Éva, a budapesti Madách Imre Gimnázium tanára pedig XIX. századi költők Facebook-profiljait készítette 11. osztályos diákjaival, az akció híre bejárta a sajtót. A Mozi a fejedben-kampány része lesz egy forgatókönyv-pályázat is. A jelentkezőknek az Egri csillagok egy jelenetét kell feldolgoznia, a legjobb művet meg is filmesítik. A program gazdája a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft.
Gombos Péter, az Magyar Olvasástársaság (HunRA) elnöke a szervezet három programját mutatta be: az Olvasó-társ projekt hátrányos helyzetű gyerekekhez juttat el olyan önkénteseket – korábban elsősorban egyetemistákat és könyvtárosokat, most középiskolásokat –, akik rendszeresen mesélnek, felolvasnak nekik. A program összeér a középiskolásoknak kötelező közösségi szolgálattal is, amely 2011 óta az érettségi feltétele. A Betűfaló pedig kortárs szövegekkel ismerteti meg a diákokat, és módszertani segítséget nyújt a tanároknak, ebben a Klik-kel működik együtt a HunRA. A pedagógusoknak szolgál majd gyakorlati tanácsokkal az egy hónap múlva megjelenő, Kié az olvasás? című tanulmánykötet is, amelyet minden iskolába eljuttatnak. Marekné Pintér Aranka, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnöke közölte: a Klik 40 pedagógus felkészítésében, továbbképzésében és több mint száz olvasásnépszerűsítő programban vesz részt, de plakátkészítő versenyt is hirdet a diákok körében.
A Petőfi Irodalmi Múzeum már ősztől szervezett olvasásnépszerűsítő programokat – könyvcsere akciót, karácsonyi könyvadományozást és Weöres Sándor verseit feldolgozó slam poetry-esteket – és most folytatja a programsort. Ehhez az irodalmi emlékházak hálózatát is felhasználja, amelyek országszerte hatvan helyszínen jelentenek kapcsolatot a közönséggel. Versenyeket, olvasótáborokat szerveznek majd ezeken a helyszíneken, ugyanakkor – mint azt E. Csorba Csilla főigazgató elmondta – törekszenek arra, hogy a csatlakozni kívánó települések, intézmények, közösségek igényei szerint segítsenek az olvasásnépszerűsítésben: például oda juttassanak el könyvadományt, ahol ezt igénylik. A Petőfi Irodalmi Múzeumban rendezik meg az Y-generáció című olvasókört, ahol középiskolásokkal beszélgetnek kortárs költők, írók. A Miért olvassunk? című pályázatra a múzeum háromperces reklámfilmeket vár a fiatalokról. A PIM-ben április 1-jén új kiállítás is nyílik Az olvasó nők veszélyesek címmel.