Szentendre nyolcadik temploma

Bálint Endre festőművész háromszázötven művéből rendeztek gyűjteményes kiállítást a Magyar Nemzeti Galériában.

P. Szabó Ernő
2014. 02. 01. 6:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szentendrén hét templom épült a 18–19. században az ide települt pravoszláv szerbeknek, illetve a velük együtt élő katolikus magyaroknak és sváboknak köszönhetően. Olyan építészeti, kulturális, művészeti örökséget jelent mindaz, amit e hét templom szimbolizál, amely a 20. század eleje óta művésznemzedékek generációit inspirálta, ihlette meg. Ennek az örökségnek döntő jelentősége volt Bálint Endre festőművész, a 20. századi magyar művészet egyik kimagasló alakja számára is, olyannyira, hogy ő volt az, aki „felépítette” Szentendre nyolcadik templomát, ahogyan egyik, 1969-ben festett képének a címe mondja.

Bálint Endre természetesen nemcsak Szentendre motívumait sűrítette képeibe, hanem a látható világ sokféle más elemét is: talált tárgyakat, újságképeket, a sváb népviselet formáit, azt a gazdag műveltséget, amelyet családjától, tudós rabbi nagyapjától, műkritikus édesapjától, a Nyugat-szerkesztő nagybácsitól örökölt, vagy éppen azt az élményt, amellyel a középkori katalán művészet ajándékozta meg az ötvenes évek második felében Barcelona múzeumaiban. Tárlatán szerepel is egy több méter hosszú, festett fagerenda, amely hosszú időn keresztül meghatározta a Bálint-képek alakját. Belesűrítette azután műveibe vágyait és félelmeit is, „szinte állandó hajlamát a szomorúságra” és igényét a „kicsapongó jókedvűségre”, látomásait az élet teljességéről, nyomasztó vízióit a halálról, amellyel – lévén, hogy kisgyermekkora óta tüdőbajban szenvedett – évtizedeken át együtt élt.

Fotó: Kovács Attila / MTI

A 20. század egyik legtitokzatosabb magyar művésze volt, akinek életműve nemzetközi mércével is mérhető: ahogyan a kiállításon a példaképeket, párhuzamokat érzékeltető Picasso-, Braque-, Max Ernst-, Marc Chagall-művek jelzik, bátran kiáll mindenféle összehasonlítást. Ez azonban – mármint, hogy lesz-e külföldön is folytatása a mostani bemutatónak – maradjon a jövő titka. Az mindenesetre bizonyos, hogy a Magyar Nemzeti Galéria kiállítása és az azt kísérő monográfia – amely a kurátor, Kolozsváry Marianna művészettörténész munkája – olyan teljesítmény, amelynek alapján nem kell túl nagy képzelőerő, hogy megjósoljuk a folytatást.

Bálint művészetének ma sem rossz a nemzetközi reputációja, amit az is jelez, hogy a bemutatott művek jó részét külföldi, elsősorban párizsi gyűjteményekből kölcsönözték a kiállításra. Idehaza is a legjobb műgyűjtők fedezték fel művészetét a hatvanas évek elején, amikor ötéves párizsi tartózkodása, egyik fő műve, a Jeruzsálemi Biblia illusztrációinak elkészítése után hazatért. Közöttük volt Kolozsváry Ernő, akinek a gyűjteményébe olyan fő művek kerültek, mint például a barcelonai revelatív élményre utaló Itt már jártam valaha I–II. vagy az említett mű, a Szentendre nyolcadik temploma.

Fotó: Kovács Attila / MTI

Ahogyan a kiállításmegnyitót megelőző tárlatvezetésen a kurátor, Kolozsváry Marianna elmondta: képek között nőtt fel, s most méltóképpen viszonozza azt az ajándékot, amelyet édesapja gyűjteményének, a benne őrzött Bálint-műveknek köszönhetően kapott.

(Bálint Endre: A nyolcadik templom, Magyar Nemzeti Galéria, május 11-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.