Az élmény önmagában már nem elég – summázhatnánk a tanulságos beszélgetés lényegi mondanivalóját, melynek résztvevői mind alapos ismerői a múzeumi területnek. Káldy Mária múzeumpedagógiai szakértő, a Múzeumi Oktatási és Képzési Központ igazgatója, Szőke Katalin PR-szakértő, a kommunikációs dizájn kategóriában rangos nemzetközi díjat nyert Kassák Múzeum kommunikációért felelős munkatársa, Puczkó László közgazdász pedig art és design menedzserként ismert, egyúttal a Budapesti Üzleti és Kommunikációs Főiskola intézetvezetője beszélgettek szerda este a címben szereplő témáról.
Mindhárman tevőlegesen is részt vesznek a múzeumok arculatának megújításában, gyakorlati és elméleti oldalról is keresve a választ arra a kérdésre, hogyan lehet becsalogatni a látogatókat a sokak számára még mindig a tudás komor szentélyeként tisztelt, de nem szeretett intézmények falai közé. Puczkó László a beszélgetés során felvetette: a kérdést érdemes megfordítani. Szerinte ugyanis azon kell elgondolkodniuk az intézményeknek, hogy miért nem megy el valaki a múzeumokba, mi az a korlát, ami ettől visszatart sokakat. Hozzátette: a múzeumlátogatás is a szabadidős fogyasztás és a szabadidőipar területéhez tartozik, ez a terület azonban hatalmas változásokon megy éppen keresztül, amire a múzeumoknak is ki kellene dolgozniuk megfelelő válaszokat, csakhogy erőforrások hiányában egyedi szinten ez nem megoldható, vagyis ezen a téren jól jönne az átfogóbb szakmai stratégia kialakítása.
Káldy Mária az élmények szerepére hívta fel többek között a figyelmet, hiszen a cél az, hogy a nézőt már a belépéskor sikerüljön meghökkenteni, megfogni. Megemlítette, hogy egyszer éppen Puczkó Lászlótól halotta azt a példát, hogy elképzelhető, Robin Hood nem is élt, de a lényeg, hogy múzeuma van.
Ebben a múzeumban egyébként rögtön, ahogy belép a látogató, egy nyílvessző fúródik a feje fölött a falba, ami radikális, de elég hatásos megoldás, ha az élményalapú múzeumlátogatásról beszélünk – tette hozzá Káldy. Ugyanő azt is kifejtette: eddig az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy az adott múzeum határozott képpel rendelkezzen arról, milyen igényre kínál megoldást. Ez lehet a nosztalgia, vagy a vidéki gyerekkor emlékezete – ahogy az a szentendrei skanzen esetében is működik –, csakhogy ezen a szemléletmódon is túllépett az idő.