– Miért kellett eltelnie 15 évnek, mire a filmesek elkezdtek behatóbban foglalkozni az 1956-os forradalom témájával, valamint a korai Kádár-korszakkal?
– 2006-ban az bátorította a folyamatot, hogy a forradalom ötvenedik évfordulójára számos pályázat ösztönözte az alkotókat minél több film, könyv, képzőművészeti alkotás készítésére. Ekkor született mások mellett a Szabadság, szerelem, A Nap utcai fiúk, a Mansfeld, és a Budakeszi srácok is. Másrészről felnőtt közben egy olyan fiatal generáció, amely nem tapasztalta meg a bőrén az ötvenes-hatvanas éveket, és más szemmel tekint az eseményekre, mint mondjuk a szüleik. Külső szemmel, talán objektívebben.
– A filmek zöme, így az ön által jegyzett történetek is a kemény diktatúra időszakában játszódnak. Miért vonzóbbak ezek a késő kádári időszaknál?
– Egyrészt mert annak ellenére nincsen feldolgozva ez a korszak, hogy mennyire megrázó, és ép ésszel felfoghatatlan dolgok történtek. Nagyon sok az elmeséletlen történet, miközben itt már vannak kialakult archetípusok a korszakban: mindenki ismeri az ávós vagy a forradalmár figuráját, ezért az író játszhat a hozzájuk tapadó nézői várakozásokkal. Ehhez képest a hetvenes-nyolcvanas évek felpuhult, langyosabb korszak, nehezebben áttekinthető viszonyokkal.
– A Szabadság, különjárat és A berni követ is meghökkentő, mégis megtörtént eseményeken alapul. Korábban nyilatkozta, hogy még ennél is elképesztőbb történetekkel találkozott kutatásai során. Ennyire kimeríthetetlen lenne ez a korszak a filmre kívánkozó sztorikból?
– Igen, egészen meghökkentő esetekkel is találkoztam. 1956-ban például elvesztek a Belügyminisztérium trezorkulcsai, a belügyesek pedig két, korábban rablóként működő forradalmárt hoztak ki a börtönből, és velük nyittatták ki a páncélszekrényeiket. Annyit lehet tudni a két rablóról, hogy egy óra felkészülési időt kértek, míg a munkamódszerüket leplezik a hatóságok elől. Vagy van egy másik, amelyből valószínűleg a hatalmas költségvetése miatt sosem lehet film. Kína 1956-ban meghirdetett egy teherautó-tendert olyan tehergépkocsik beszerzésére, amelyek bírják magas hegyeit, és nem robbannak le a kaptatókon és rossz utakon. Erre a felhívásra magyarok is elindultak Csepel teherautókkal, és a számos riválisuk előtt a magyarok megnyerték a versenyt. Ám közben itthon lezajlott a forradalom, így hiába a világsiker, végül itthon visszhangtalan maradt a tett, és ha jól tudom, Kína nem is rendelt utóbb a teherkocsikból. Ez a sztori Amerikában már régen egy hollywoodi film lett volna. Az egészben valóban az a legfurcsább, hogy nem is szándékosan keresem ezeket a történeteket, én lennék a legboldogabb, hogyha mondjuk 1923-ban akadnék valami hasonlóra. Soha nem abból indulok ki, hogy most ismét ’56-tal foglalkozom, de valahogy ott gubancolódtak össze úgy a dolgok és a társadalom, hogy azt máig sem tudtuk kibogozni.