Festmények Vasari folyosójáról

Firenzében őrzött magyar önarcképek kiállításával nyílt meg a Budapesti Tavaszi Fesztivál.

P. Szabó Ernő
2014. 03. 21. 19:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel a Budapesti Történeti Múzeum ad helyet az egyik közönségsikerre esélyes eseménynek, az első rendezvényt mindjárt meg is tekinthették a Budapesti Tavaszi Fesztivál ünnepélyes megnyitójának résztvevői. A Festők tükörben – magyar önarcképek az Uffizi Képtárból című tárlatot, amely a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria együttműködésében valósult meg, s amely a 20. századi magyar művészettörténet egyik legjelentősebb, nemzetközi rangot szerzett képviselője, Boskovits Miklós professzor (1935–2011) emléke előtt tiszteleg.

Az évtizedeken át Olaszországban élt tudós a 13–15. századi itáliai festészet egyik legkiválóbb ismerője volt: már évtizedekkel ezelőtt kezdeményezte a világhírű firenzei képtár, az Uffizi gyűjteményében lévő önarcképek feldolgozását, amelyet Végh János kezdett el, majd Fehér Ildikó és munkatársai fejeztek be. Kutatásaik eredményét tavaly adták közre a Képzőművészeti Egyetem kiadásában megjelent magyar kötetben.

Az Uffizi mintegy 1650 darabot számláló önarcképgyűjteményének holland–flamand és svájci kötete után ez a mű a harmadik nemzeti feldolgozás, amelyet tavaly a Giunti Kiadó olaszul is publikált. Az olasz nyelven való megjelenést az is időszerűvé tette, hogy a tavalyi olasz–magyar, magyar–olasz kulturális évad egyik rangos firenzei eseménye – a San Marco Múzeumban a budapesti Történeti Múzeum közreműködésében megvalósult Corvin Mátyás és Firenze című tárlat mellett – éppen az Uffizi magyar önarcképeinek a kiállítása volt Giovanna Giusti és Fehér Ildikó rendezésében.

Nem kis elismerést jelent a magyar művészetnek, hogy az idők folyamán huszonegy alkotó huszonnégy műve került be a Leopoldo de’ Medici által létrehozott, 1664 óta fejlődő kollekcióba, amelynek már a kezdet kezdetén olyan jelentős, Itálián kívüli alkotók műveit szerezték meg, mint Rembrandt vagy Van Dyck. Az önarcképgyűjtemény egy része, legjelesebb darabjai mindig a művek birtokosainak a szeme előtt voltak, hiszen azon a folyosón függesztették ki őket, amely a Palazzo Pittit a képtárral összeköti, s amelyet az Arno fölött a Ponte Vecchio felső szintjén vezettek át.

Nem önjelöltek műveinek halmaza a gyűjtemény, hiszen kiváló szakemberek elismerése, ajánlása kellett ahhoz, hogy az Uffizi igazgatója felkérjen valakit, ajánlja fel önarcképét a képtárnak. Ily módon került a kollekcióba például Szinyei Merse Pál, Perlmutter Izsák, Csók István önportréja, az élő művészek közül pedig Gábor Marianne, Lakner László két-két, illetve Urbán János egy önarcképe. Máskor készülő mű befejezésére vagy éppen új mű megalkotására biztatták a művészeket, a magyarok közül például László Fülöpöt, Benczúr Gyulát. Rangos festők kvalitásos alkotásai persze olykor úgy is a gyűjteménybe kerülhettek, hogy maguk ajánlották fel azokat, mint például Barabás Miklós vagy Sándor Árpád egy-egy önarcképe.

Benczúr Gyula szerint az Uffizi „a régmúlt és a jelen kor kiváló művészeinek Pantheonja”, s igaz ez a magyar művészek szempontjából is, hiszen a gyűjtemény legkorábbi magyar önarcképei Kupeczky János alkotásai a 18. század elejéről, s az anyag jelzésszerűen felvillantja a 19. és 20. század magyar művészetének fontos törekvéseit is. Ahogyan az önarcképgyűjtemény fejlődik, úgy magyar anyaga is folyamatosan bővül. 1981-ben az Uffizi megszületésének négyszázadik évfordulója alkalmából 27 országból érkező 230 önarcképpel gyarapodott a kollekció, benne Nagy Balogh János és Pór Bertalan önportréival, s amikor 2003-ban felajánlották a múzeumnak a svájci Rezzonico-gyűjtemény több mint háromszáz önarcképét, Kokoschka, Chirico, Chagall és mások művei mellett Victor Vasarely két grafikájával és egy „Scheiber Hugó aláírását viselő festménnyel” is bővült az anyag.

A két legújabb gyarapodásról szólva viszont nem kell idézőjeles megfogalmazás, bizonyos, hogy Keserű Ilona és Fehér László egy-egy önarcképével gazdagodik az Uffizi gyűjteménye. A Magyar Nemzeti Galérián keresztül néhány hónappal ezelőtt kérték fel őket egy-egy mű adományozására, s a kérést a művészek örömmel teljesítették. Tehát ha jól számolunk, a budapesti tárlat zárása, azaz július 20. után 23 magyar művész 26 önarcképe utazik vissza Toscana fővárosába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.