Európában folyamatosan lejjebb értékelődött a kultúra az elmúlt 20-25 évben. Kevés kormány politikájában tölt be markáns, központi szerepet – mondta a hétfői beszélgetésen vitaindítójában Inkei Péter kultúrakutató. Szerinte Magyarországon a rendszerváltás óta eddig csak az Antall-kormánynak volt egyfajta „agendája” a kulturális politikában, és az első Orbán-kormányról volt elmondható, hogy határozott kulturális stratégiával rendelkezett. Úgy véli: soha nem volt annyira kiemelt terület a kultúra, mint akkor, és nem álltak össze hasonlóan határozott rendszerbe a döntések sem.
A pártok – a Fidesz, a PM és az LMP – képviselőit azért hívta össze a színház, hogy kultúrpolitikai koncepciójukat ismertessék. Hamar kiderült, hogy kultúrpolitikával kapcsolatos viták régóta visszatérő alapfogalmai sincsenek teljesen tisztázva. Az egyik ilyen a társadalmi egyeztetés, amelyet Karácsony Gergely (PM) hiányolt a kultúrpolitikai folyamatokból, de Komlósi Csaba (LMP) is utalt rá. L. Simon László (Fidesz) tette fel a kérdést, hogy mit is értünk társadalmi egyeztetés alatt. Főleg ha arra gondolunk, hogy a kultúrpolitikai mechanizmusoknak a jogalkotás szintjén is meg kell jelennie. Elgondolkodtató kérdés, hogy kit hívna meg a döntéshozó egy társadalmi egyeztetésre, milyen formában kérné ki a meghívottak véleményét, és mekkora szerepet juttatna neki a döntéshozatalban. – Szavazzon a közönség? – tette fel a kérdést L. Simon. A beszélgetés során erre nem született válasz.
Inkei Péter vitaindítójában a tudatos szakpolitika mellett tette le a voksát, szerinte ugyanis a kultúrpolitika nem a kulturális szektor politikája, tehát nem a szakmának kell a pénz elosztását magára vállalnia, hanem felelős és számon kérhető szakpolitikusokra van szükség, akik egyeztetnek a szakmával.
Nem volt feltétlenül világos Komlósi Csabának az a felvetése sem, hogy a kultúrára szánt források radikális újraelosztására lenne szükség olyan módon, hogy nem intézmények, hanem közösségek kapnak támogatást. L. Simon László szerint ez a gyakorlatban megvalósíthatatlan. Véleménye szerint Komlósi a közművelődéssel keveri össze a művészet támogatását – amelynek része a művek közönséghez való eljuttatásának támogatása –, és nem veszi figyelembe, hogy a kulturális intézmény is közösségteremtő erő.