Magyar Pink Floyd-show: felsőbb osztályú produkció

Mitől jó zene még ma is a Pink Floyd? Péntek este a Petőfi Csarnokban ezt mutatják meg magyar muzsikusok.

2014. 03. 21. 13:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A HitRock zenekar korábban saját dalaival, lemezeivel jócskán bizonyított. Mégis, mi szüksége lehet egy patinás, népszerű hardrock bandának arra, hogy Pink Floyd-szerzeményeket játsszon ahelyett, hogy végigjárja a megkezdett utat?
– Füchsel Tibor:
Megpróbáltuk. 1998-ban lemezen kiadtuk azokat a dalokat, amelyeket korábban, a nyolcvanas években nem volt alkalmunk megjelentetni. Közben egykori énekesünk Tóháty Laci, Puttony is hazatért, ha turnén nem is, de jó pár koncerten eljátszottuk a jól ismert szerzeményeinket – szép sikerrel. Ám, mégsem szerettünk volna itt megállni, úgy gondoltuk, szükség van új, XXI. századi elvárásoknak, minőségi követelményeknek megfelelő dalokra. Ebben már nem volt egység a zenekaron belül; előbb tagcserék következtek, aztán kiderült, hiába játszottuk fel stúdióban az új nótákat, időközben a hard rockkal foglalkozó kiadók is megszűntek. Koncertjeinken a saját dalok közé néha becsempésztünk egy-két Pink Floyd-klasszikust, amelyet a publikum nagy tetszéssel fogadott. A vén csavargó című balladánkat is így vezettük fel, majd közönségünk unszolására egyre többet vettünk fel a repertoárba. Az első áttörés 2004-re tehető; az akkor még létező Budapest Televízió felkérésére élő, egyenes adásban nyomtunk egy Pink Floyd-számokból álló koncertet. A sikerre való tekintettel, vokalista lányokkal bővítettük a zenekart, nevünket HitRock Pink Floyd Tribute Bandre változtattuk, és igyekeztünk minél több látványelemet bevonni az élő előadásokba.
– Bese Jozefák László:
2005 végére már szükségesnek látszott még egy gitáros bevonása a munkába. Puskás István személyében – ajánlatomra – kitűnő hangszeres került a csapatba, aki zenetanárként képes átfogni, átlátni a zenei összképet, valamint a szükséges szakmai ismeretekkel is rendelkezik. Nem utolsó sorban elkötelezett Pink Floyd-rajongó és -szakértő, akinek határozott és működőképes víziója van arról, miképp lehet és érdemes e dalokat előadni. Érkezése, a névcsere, valamint a koncepcióváltás után fokozatosan kialakult a Hungarian Pink Floyd Show zenekar ma érvényes felállása és programja. Hosszú évek kemény munkája után, 2012 körül a produkció ismét felsőbb osztályba lépett.

– Mi adja a Pink Floyd-dalok átütő erejét, amelyek máig hatnak?
– B. J. L.:
Az egyszerű dallamokból, melankolikus harmóniákból építkező zseniális összkép, amelyhez döbbenetes hatású vizuális művészet járul: lemezborítók, plakátok, színpadképek, háttérfilmek, füst, köd, lézer, színpadfények, felfújható gumilények, klipek. Hatásában mindezek gondolatébresztő, társadalomkritikus szövegekkel kiegészülve maradandó élményt, benyomást keltenek a közönségben.
A Pink Floyd korát megelőző, összművészeti, multimédiás produkciója társult már kortárs balettel, dupla zenei szvittel kísért „art rock” színpadi performansszal, atonális, kortárs zenei, elektronikus hangszerelési kísérletekkel, művészfilmekkel. Úgy gondolom, a Floyd-életműben fellelhető elemek találkozhatnak a közönség személyes ízlésével, érdeklődési körével, akár a mindennapi életünkhöz kapcsolódó kérdésekkel. A Pink Floyd zenéje biztosan nem megy ki a divatból, értékálló.

 

– Az értékállóság mellett műveikben, de leginkább az élő előadásokban bizonyos politikai állásfoglalás is megjelenik. Roger Waters közismert baloldalisága mennyire egyeztethető össze a koncertjeiken felvonultatott monstre látvánnyal, illetve csúcstechnikával?
– B. J. L.:
Roger Waters, másokkal ellentétben, komolyan gondolja a baloldaliságot, nem ismer tabukat, nem mér kettős mércével. Minden, szerinte azt „kiérdemlő” vallási, etnikai vagy épp politikai csoportosulás a célkeresztjébe kerülhet. Valamennyi létező fal ellen megfogalmazza nemegyszer kemény kritikáját. A korrupcióellenes harc elkötelezett híveként ennek hangot is ad a maga eszközeivel. A Pink Floyd és Waters szólópályája egyaránt látványcentrikus, amely valóban sok pénzbe kerül. De hát progresszív rock drága műfaj. Az általuk megfogalmazott fontos üzenetek a bekerülési költségek ellenére is célba találnak, gondolatokat ébresztenek, vitákat generálnak.

– Az igényesen kimunkált, pszichedelikus dalok színvonalas megszólaltatása bármely „utánjátszó” csapatnak komoly kihívást jelent. Ragaszkodtok, illetve a közönség elvárja-e tőletek a hűséges interpretációt, vagy maradt némi mozgástér arra, hogy saját egyéniségetek is megjelenjen az emblematikus szerzeményekben?
– F. T.:
A Pink Floyd-dalok interpretációjakor a hűséges megszólalás érdekében igyekszünk megtalálni az eredeti hangszíneket, a harmóniákat, soundokat. Azáltal, hogy mi kezeljük a hangszereket, a mi énekhangunk hallatszik a hangszórókban, óhatatlanul bennük rejlik a saját egyéniségünk, tudásunk. Ezáltal megkülönböztethetőek vagyunk. tribute-zenekar létünkre meglehetősen szűk mozgástérrel rendelkezünk, hiszen a név és a színvonal kötelez bennünket a hangulat visszaadására. Érdekes módon a Pink Floyd zenéje közel sem bonyolult harmóniavilágú, és emészthető. Ám a felépítés és a hangszerelés, valamint a muzsikusok egykori szerencsés egymásra találása, együtt munkálkodása létrehozta azt a hangzásvilágot, amely a zenekart zseniálissá teszi.
– B. J. L.:
Egyrészt David Gilmour utánozhatatlan gitársoundja, hajlításai és orgánuma eleve kizárják a hamisítatlan, egy az egyben másolást. Ezért mindig nagyon furcsán érzem magam, ha valahol „autentikus Pink Floyd tribute” előadásról esik szó. Másrészt a Floyd munkamódszere szerint az új dalokat többféle módon is kipróbálták a koncerteken, így a szerzemények folyamatosan változtak, alakultak; majd a folyamat legvégén a készre csiszolt darabokat lemezre rögzítették. Azt hiszem, akiknek valóban fontos a Pink Floyd szellemisége, azok bátran hozzányúlnak a dalokhoz és változtathatnak bizonyos részeket, hiszen ők maguk is ezt tették.

– Köztudott, hogy a Pink Floyd zenéje nagyszerűsége és megszólalása mellett nagy súlyt – és nem mellesleg jelentős összegeket – fordít a látványra. A szakmai és anyagi körülményeket, lehetőségeket-korlátokat figyelembe véve, miként lehet ezt a monumentalitást átültetni a hazai viszonyokra?
– F. T.:
Korlát nagyon sok van. Magyarországon tíz fellépési helyből nyolc alkalmatlan erre a produkcióra. Vigaszként szolgáljon, hogy a Pink Floyd hasonló gondokkal küzdött. A problémát úgy oldottuk meg, hogy mindent lekicsinyítettünk. Például a dobfelszerelésük látványos és monumentális, ennek ellenére dobosunk, Pozsonyi Tibor úgy állította össze a magáét, hogy felfelé építkezik, ezért nem foglal nagy helyet. Az elvállalt fellépéseket minden alkalommal bejárás előzi meg, mérőszalaggal a kezünkben centiméterről-centiméterre feltérképezzük a rendelkezésünkre álló területet.
– B. J. L.:
Szintén egy konkrét példa, hogy az egyik Pink Floyd-kiadvány promóciós ötletét alapul véve, amelyen a dobozos LP-gyűjtemény borítóképeit karcsú nők hátára festették, mi belső világítású kirakatbabákkal valósítottunk meg hasonló színpadi látványt. Ezek a háttérvetítéshez és a fényshow-hoz egyaránt illeszkednek. Alkalmazunk kisméretű lézerágyút, robot, valamint hagyományos lámpákat, fénytörő, tükrös diszkógömböt, UFO-lámpát, de nem hagyhatjuk ki a füstgépet sem. Az alkalmazott show-elemek és felszerelés a koncerthelyszín, illetve a színpad méreteinek függvénye.

– Merre jártatok a világban ezzel a programmal?
– B. J. L.:
Határainkon túl, többek között Felvidéken, Erdélyben, Lengyelországban, Németországban, de Hollandiában is. Belgiumban nagyjából kétezer-ötszáz néző előtt a Spa Tribute Festival nagyszínpadán főműsorként aratott zajos sikert a Hungarian Pink Floyd Show. Magam részéről a külhoni előadások közül a 2007-es osztrák turnéra, Löbenre emlékszem vissza legszívesebben. A műsor befejeztével a lelkes közönség percekig felállva tapsolt. Az ütemes „Un-gar-isch, Un-gar-isch” rigmus felejthetetlen élmény számomra!

 

– Mára állandó klubot üzemeltettek, amelynek színpadán gyakorta neves muzsikusok vendégeskednek. Ezek szerint létezik átjárás a különböző stílusok között, vagy a zenész kollégák ebben a műfajban is egyszerűen „csak” kipróbálják magukat?
– F. T.:
Bármilyen zenészt felkérünk a közreműködésre, kihívásnak tekinti.  Úgy tűnik, a Pink Floydot még mindig misztifikálják. Tavaly többek között Lugosi László a Beatrice egykori gitárosa lépett fel velünk, de nálunk vendégeskedett a lovreckes Kárpáti Zoltán Zalán, a Marooned „torka” Csányi Csaba, de Takáts Tamás és Takáts Máté is. Legutóbb az omegás Benkő László, valamint Jankai Béla állt a billentyűk mögé. Ma már annyian jelentkeznek, hogy kénytelenek vagyunk várólistát összeállítani, és akkor még nem beszéltünk a klubon kívüli nagykoncertjeink sztárvendégeiről.
– B. J. L.:
A klubéletet kettéválasztanám: egyrészt létezik egy több mint két évtizedes múltra visszatekintő, önálló Magyar Pink Floyd Klub, amely különböző „egyéb”, nem élőzenés programokat kínál. A másik, „a közös klub”, amelyben a zenekarral közös rendezvényeket bonyolítjuk. Itt az alkalmanként más és más műsorhoz kapcsolódó vendégek, multimédiás anyagok teszik teljessé a klubesteket. Ezek az úgynevezett tematikus estek nagyon átgondolt és felépített struktúrával valósulnak meg.

– Az angol „anyacsapat” hivatalosan 1965-ben alakult és harminc éven át ontotta lemezeit, s tarolt különböző monstre koncerteken. Azóta több generáció is kicserélődött a küzdőtéren. Mit mondhat a Pink Floyd zenéje a mai tizen-huszon éves korosztálynak?
– F. T.:
Népes családomon teszteltem elsőként a Pink Floyd muzsikáját, akikre nagy hatást gyakorolt. Ebből kiindulva a magyar fiatalsággal minden további nélkül el lehetne fogadtatni ezt a zenét, sőt a kemény ősrockot is, ha ebben a média partner lenne. Ez a korosztály csupán a szülők hanglemez, vagy hanghordozó gyűjteményére hagyatkozhat, mert nincsen más fórum, ahol a zenei gyökerekkel megismerkedhetnének. Érdekes példa, mikor az A fal című album legismertebb dalát játszottuk, amelyet a rádió gyakrabban forgatott, a fiatalok meglepetéssel vették tudomásul, hogy ez is Pink Floyd-zene.
– B. J. L
.: Ugyanazt, mint a korábbi fiataloknak, hiszen ez a zene, produkció, kortalan. Mióta a beat és progresszív zene létezik, generációk nőttek fel, de a fiatalok kultúrigénye szinte semmit sem változott. Egy részük az értékes kultúrára éhes, míg mások megelégszenek a konzumszeméttel, az agymosással. Míg előbbiek egy része rátalál a Floydra, más részük egyéb értékekből választ magának valót. Utóbbiak pedig azt a silány menüt fogyasztják, amelyet a multik és a bulvármédiumok eléjük öntenek.

– A Pink Floyd-muzsika értékeinek megőrzésével és terjesztésével missziót vállaltok, vagy ne használjunk nagy szavakat és jelentsük ki, hogy a Hungarian Pink Floyd Show egy nagyszerű nosztalgiazenekar, amely inkább szórakoztatni akar?
F. T.: Szó sincs nosztalgiáról! A rockzene lassan hatvanéves, amely azóta beépült az egyetemes zenekultúrába. Mi rockzenekar vagyunk, akik ezt az örökzölddé vált muzsikát népszerűsítjük koncertjeinken. De nem nosztalgiából dolgozunk, hanem azért, mert ezeket a műveket akár ötven év múlva is meg lehet szólaltatni.  Klasszikussá váltak, mint Beethoven Ötödik szimfóniája.
B. J. L.: Szerintem egyiket sem. Számunkra a Pink Floyd életmű élő, maradandó, máig ható, megőrzendő érték. Társadalomkritikus üzenete pedig aktuálisabb, mint valaha. Úgy gondolom, legfőbb cél a gondolatébresztés, emellett a kultúrörökség ápolása kimondatlanul is megjelenít valamilyen értékrendet. Ebből következik, hogy nem a Pákó vagy Győzike jellegű „produkciókért” rajongunk. Mi nem Stohl Buci Koppányát tekintjük origónak.

– A jobb napokat látott zenekar komoly múlttal és a hazai körülmények között kiszámítható jelennel rendelkezik. De mit hozhat a jövő?
– F. T.:
A közeli jövő: remélhetőleg folyamatos koncertezést. Legközelebb 21-én, pénteken, márciusi klubnapunkon, a PeCsa Kávézóban találkozhatnak a zenekarral azok, akik szeretik a Pink Floyd zenéjét. Olyan projektről van szó, amelynek hazai vonatkozásai mellett külföldön is van létjogosultsága. Ezért választottunk nemzetközileg is értelmezhető zenekarnevet: Hungarian Pink Floyd Show. Reményeim szerint ez majd akkor is tovább él, ha mi már kiöregszünk, ezt a zenét sokáig szeretnénk életben tartani. A csapatot dobosunkkal, Pozsonyi Tiborral alapítottuk, aki az eddigiekben is elévülhetetlen érdemet szerzett a felszerelés és a logisztika területén. Puskás István, aki jelenleg is a csapat zenei motorja, pedig majd tovább hajtja a szerkezetet. Mert meg fogja találni azokat az embereket –, ahogyan mi is megtaláltuk – akik tovább viszik ezt a projektet.
– B. J. L
.: A gyakorlati része úgy néz ki, hogy ez az alkotóközösség eddig minimum háromszáz megtanulható dalt hagyott az utókorra, emellett legalább tucatnyi színpadi mű, konceptalbum, performance vár még feldolgozásra. Tehát sok-sok évre van még teendőnk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.