Tavaly október 12-án Bohdan Szumczyk, a helyi művészeti egyetem 26 éves végzős hallgatója egy olyan szobrot állított fel a város egyik közismert helyszínén – az évtizedek óta ott látható, a várost „felszabadító” szovjet katonáknak emléket állító T–34-es tank szomszédságában –, amely egy terhes nőt megerőszakoló, orosz egyenruhát viselő katonát ábrázol. Lakossági bejelentés alapján a rendőrség – arra hivatkozva, hogy a szobor megosztó – eltávolította a Komm Frau című műalkotást.
Az incidenst követően a lengyelországi orosz nagykövet, Alekszandr Alekszejev is nemtetszésének adott hangot, és kifejezte: a szobor sérti az oroszok érzéseit. Az alkotó nyilatkozatot adott ki: semmiféle agressziót vagy gyűlölködést nem szeretett volna kiváltani a szobor elkészítésével, épp ellenkezőleg, az igazságot kívánta kimondani, és a háború, valamint a háború alatt elkövetett bűntettek kérdésére felhívni a figyelmet.
A bíróság a felmentés indoklásában arra hivatkozott, hogy a kihágás ténye attól függ, ki az, aki nyilvánosan megsérti a közerkölcsöket, vagyis ebben az esetben magának a művésznek kellett volna olyasmit elkövetnie nyilvánosan, ami alapján perbe fogható lenne. A bíróság szerint ebben a konkrét esetben a kérdés az volt, hogy vajon a szobor köztéri kiállítását lehet-e kihágásként értelmezni.
A testület nyilatkozata is egyértelművé tette, hogy az alkotás tartalma a lehető legdrámaibb és sokkoló formában érinti az ember szexuális szféráját. Ugyanakkor abba a kontextusba helyezve, amelynek a közelében látható szovjet tank is a része, a néző figyelme egyértelműen arra a mondanivalóra összpontosul, amelyet az alkotó szeretett volna kifejezni a művével, vagyis a helyi német származású női lakosok orosz katonák által elkövetett tömeges megerőszakolására.
A bíróság úgy ítélte meg: naturalizmusról és drámaiságról mindenképpen, vulgarizmusról és obszcenitásról viszont egyáltalán nem lehet beszélni a mű esetében – már csak azért sem, mert a test intim részei nem láthatók. Az indoklás arra is kitér, hogy a szobor által megragadott jelenet elsősorban az erőszakot, és nem a szexualitást helyezi az előtérbe.
A döntés indoklása a gdanski bíróság során arra is kitért, hogy Lengyelországban a mai napig tabutémának számít a nők elleni nemi erőszak kérdésköre, és a háború során elkövetett nemi erőszak témája is csak az utóbbi időszakban kezdett gyakrabban felbukkanni a közéleti viták sorában. A Komm Frau pedig ennek a vitának a része, egy erős és határozott hang a szólamban.