Pilvaker: forradalom újratöltve

Rapperek, színészek és zenészek tisztelegtek rendhagyó módon a szabadságharc hősei előtt az Erkel Színházban.

fib
2014. 03. 16. 10:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két évvel ezelőtt az első Red Bull Pilvaker elsöprő sikert hozott. Az akkori rendezvényen neves hazai rapperek és a még alig ismert hazai slam poetry legjobbjai rendhagyó módon emlékeztek 1848. március idusára. Egy verseny keretében alakították a saját képükre Petőfi klasszikussá vált műveit, a hatás pedig nem maradt el: a közönség majd’ megőrült az újrahangolt forradalomért. A kötelező irodalom egyszeriben trendivé vált, az esemény így hamar kultúrmisszióvá nemesedett: sikerrel hozta közel a fiatalabb korosztályhoz az irodalmat és a forradalom hőseit. Tavaly elmaradt a Pilvaker, az idén azonban megújult formában, új fellépőkkel és új dalokkal tért vissza a rendezvény.

Verseny helyett ezúttal egy színházi előadás keretei között zajlott a szavak forradalma. Az Erkelben éppen 1848 néző előtt bemutatott produkciót Szente Vajk rendezésében állították színpadra. A hazai rapszcéna és könnyűzenei élet neves képviselői mellett az előadásban közreműködött Kautzky Armand, Szervét Tibor és Kiss Ádám humorista is. Az idei repertoár három új átdolgozással bővült, a közönség a már jól ismert Anyám tyúkja és János vitéz mellett a Füstbe ment terv, a Walesi bárdok és a Nemzeti dal mai változatát is hallhatta. Az eseményt az M2 és a Petőfi rádió is közvetítette.

Komoly változás volt a két évvel ezelőttihez képest, hogy a slam poetry képviselői visszaléptek a szerepléstől. Egy héttel a rendezvény előtt kiadott levelükben a slammerek úgy fogalmaztak, „a Szervezők, a rendezvény műsorszolgáltatói és a Mi elképzeléseink korántsem egyeznek azzal kapcsolatban, hogy mit jelent ma, Magyarországon, 2014 márciusában 1848 márciusának, a Nemzeti dalnak vagy a 12 pontnak az öröksége, és hogy mi is pontosan ezeknek az aktualitása”. A vita középpontjában az állt, vajon lehet-e közéleti témákat feszegetni a forradalmi megemlékezés kapcsán, az álláspontok nem közeledtek, a slammerek pedig kiszálltak a készülő produkcióból.

Sok minden megváltozott tehát az első Pilvakerhez képest, az érdeklődés azonban változatlan maradt. A felfokozott várakozást mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az előadásra a jegyek alig néhány óra alatt elfogytak. Tíz perccel a kezdés előtt egy tűt nem lehetett leejteni az Erkel Színház előterében. A tömeg pedig akár egy iskolai ünnepség közönségének is beillett volna. Egy apró különbséggel, itt ugyanis a jól öltözött, kokárdás gimnazisták önszántukból vettek részt a forradalmi megemlékezésen: a Pilvaker már ezzel elérte a célját. Persze a fellépők névsora akár garanciát is jelenthetett erre. Sena Dagadu énekesnő és a Random Trip zenekara mellett ugyanis olyan rapperek és MC-k léptek színpadra, mint Diaz és Wolfie a Punnany Massifból, Dipa és Bom a DSP-ből, valamint Süveg Márk Saiid. De beszállt a forradalmi műsorba a „két kicsi legóról” elhíresült Fluor Tomi, valamint az előző rendezvény ceremóniamestere, Sub Bass Monster is.

A fiatalok gondolkodnak az akkori időkről, csak éppen mostani szavakkal – fogalmazta meg ars poeticáját Szente Vajk rendező. Az előadás ennek szellemében játszotta egymásra a klasszikus műveket és a „mostani szavakat”. Így lett az „Ej, mi a kő! tyúkanyó”-ból „Hé, mi a szitu tyúkanyó?” De „az utca népének stílusában” született újjá a műsorban a Szabadság, szerelem!, a Föltámadott a tenger és a János vitéz is. És ebbe a sorba illeszkedett Kiss Ádám humorista magánszáma is. A Dumaszínház egyik legnépszerűbb előadója Petőfit mai fiatalként képzelte el: „S a kis szobába toppanék /Röpűlt felém anyám /lőttem is egy szelfit/és posztoltam a falán”, hangzott a facebookozó költő dala.

A produkció minden pillanata a forradalmi hevület mai szavakba öntését célozta, és ezt több-kevesebb sikerrel végig is vitték az előadók. A színházi miliő ugyanakkor komoly kihívás elé állította őket. Színpadra állítva az utcai költészet elvesztette spontán jellegét. Érkezett persze visszajelzés a közönségtől, de a forma alapvetően változtatta meg az eredeti produkciókat. Ráadásul a koncepció miatt néha erőltetett stílusparódiának tűntek az újraírások. Nem volt egyértelmű emellett az átkötő jelenetek szerepe sem. Kiss Ádám valódi dumaszínházi hangulatot teremtett néhány másodperc alatt, ám a színészek, különösen a felpörgetett ripacsként színpadra rebbenő Földes Eszter jelenléte néhol indokolatlannak tűnt. A slam poetry kiesésével pedig eltűnt a megemlékezés kritikai éle, amely két éve remek ellenpontként szolgált a főleg a szórakoztatást célzó rapszövegekkel szemben. Ráadásul érthetetlen hibák is megzavarták az előadást: a technika nem állt a helyzet magaslatán, a fények gyakran csak másodpercek elteltével találták meg az aktuális főszereplőt, és a verssorok első fele rendszerint néma maradt.

Nem volt könnyű feladat a kultikussá vált első Pilvaker nyomdokába lépni. A színpadi produkció tovább nehezítette a dolgot, az alkotók és a résztvevők azonban minden probléma és hiba ellenére is egy szórakoztató produkciót hoztak létre, amely ismét elérte célját, megmozdította, színházba csábította a fiatalokat március 15-én.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.