Az alagút két végén Skrabski Fruzsinával

Nagy fába vágta a fejszéjét Skrabski Fruzsina legújabb dokumentumfilmjével. A téma: születés és halál.

fib
2014. 04. 23. 9:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az M1-en tavaly novemberben debütált, és már a mozikban is látható Befogad és kitaszít című film a születés és a halál témáját járja körül, évezredek óta megválaszolatlan, megválaszolhatatlan kérdésekre igyekszik feleletet találni.

Skrabski Fruzsina nevét a Novák Tamással közösen készített Biszku Béla-film kapcsán ismerhette meg a nagyközönség. A Bűn és büntetlenség című „gerilla interjúfilmet” a tavaly bemutatott Elhallgatott gyalázat követte, amelyben a rendező a szovjet katonák által megerőszakolt magyar nőknek állított emléket. A kibeszéletlen történelmi traumák után Skrabski Fruzsina ezúttal személyes vonatkozású filmet készített. A Befogad és kitaszít a világ a szülei halála fölött érzett gyász feldolgozása, amelyben élet és elmúlás kérdéseire keresi a választ.

Rendkívül törékeny világot épít fel tehát a film. Születés és halál, az élet két, tudattól független végpontja, amelyet – világnézettől, vérmérséklettől, élethelyzettől függően – számtalan különféle módon értelmezhetünk. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy az alkotást a rendező saját gyásza motiválta, a helyzet még kényesebbé válik.

Szerencsére azonban a film elkerüli a téma buktatóit. Nem merül el a végeláthatatlan magyarázatokban, nem akar egyetlen igazságot kinyilatkoztatni, és a személyes fájdalom sem kerekedik felül. Tisztelettel adózik az elhunytak emlékének, és megtartja méltóságukban az élőket. Egészében véve fontos munka, a részleteket tekintve azonban több problémát is felfedezhetünk.

Skrabski Fruzsina munkamódszere a kérdezés: fáradhatatlanul faggatja riportalanyait életről és halálról. A paletta igen színes: a pszichiátertől a buddhista és jezsuita szerzetesen át a nőgyógyászig, vagy az ateista biológusig számos egymástól lényegileg különböző alany szólal meg. A sokszínűség azonban helyenként az elmélyülés rovására megy. Az élet kezdő- és végpontját érintő kérdések megválaszolására több idő kell. Vagy kevesebb megszólaló.

Az egyes jeleneteket összekötő, és a szereplőket bemutató animációk és kommentárok is különösen hatnak. Helyenként mintha egy kereskedelmi tévé bulvár riportját látnánk, ami teljesen idegen a film elbeszélésmódjától. A megszólalások ritmusa, a téma kifejtése, és az erőteljes képi világ azonban feledteti a sikerületlen betéteket.

A film alapvető kérdései, hogy mikor kezdődik az élet és mi van a halál után. A téma íve egyértelmű: a gyásztól haladunk az új élet adta reményig. Ami a kettő között van, maga a bizonytalanság. És voltaképpen ez Skrabski Fruzsina filmjének legfőbb erénye. Megannyi különböző nézet hangzik el, de egyik sem válik dominánssá, nincs egyetlen válasz. A döntést – a hangsúlyos alkotói vélemény jelenléte ellenére – a nézőre bízza.

(Befogad és kitaszít a világ, magyar dokumentumfilm, 51 perc, 2013. Rendezte: Skrabski Fruzsina.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.