Mindazok számára, akik a rendszerváltás előtt éltek vagy eszméltek, kikerülhetetlen volt a Derkovits-élmény. Tankönyvi illusztrációk, az iskolafalon csendben porosodó reprodukciók jelezték: a puhuló diktatúra sajátjának érezte és egyúttal a forradalmi művészpéldaképek – utólag elátkozottnak mondható – csoportjába sorolta az igen fiatalon elhunyt alkotót.
Ennek a fajta kivételezett helyzetnek persze értelemszerűen meglett a böjtje: a rendszerváltás óta keveset hallani a két világháború közötti időszak egyik legjelentősebb alakjának művészetéről és jelentőségéről, csak valami halvány, nem is olyan kellemes utóíz maradt, meg persze a Dózsa-sorozat gyerekként fenyegetőnek tűnő karcos komorságának felemás emléke. Ezért is volt szerencsés és helyeselhető döntés a Magyar Nemzeti Galéria részéről, hogy újabb nézőpontok és párhuzamok bemutatásával kínáljon alkalmat a mai nézőknek arra, hogy friss szemmel tekinthessenek erre a túlzás nélkül korszakos életműre, melyet nemcsak a magyar művészettörténeten belül illet kiemelt hely, hanem nemzetközi összehasonlításban is kiálltja a próbát.
Két évforduló is kínálja az újrafelfedezéshez magát: Derkovits Gyula 120 éve, 1894-ben született, és 80 éve, 1934-ben, negyvenévesen hunyt el a háborúban szerzett tuberkulózis és a finoman szólva sem fényűző életvitel következtében.
A most látható kiállítás okosan átgondolt koncepciójának köszönhetően egyfelől nagyívű áttekintést kapunk az életművet meghatározó témákra, korszakokra és technikai választásokra vonatkozóan, másfelől mindezek a kortársi horizonthoz is rögtön hozzámérhetők. Ebben a kor hétköznapi vizuális ábécéjét jelző köztéri plakátok, a szintén nagynevű festőkollégák művei és egy-egy fénykép lehet segítségünkre. Derkovits híres Halas csendéletei például olyan képek társaságában láthatók, amelyek maguk is az étkezés témakörét érintik, és itt kapott helyett a neves fotóművész, Pécsi József hasonló témájú képsorozata is. A kölcsönhatás ez esetben is összetettebb, mint elsőre gondolnánk: nemcsak a nyitott szemmel járó Derkovitsra hatott más vizuális műfajok fejlődése, az ő munkásságára is formálta például a korszak fotóművészetét – hangozott el a kiállítás szerdai sajtóbejárásán.