Derkovits: akit kisajátítottak a kommunisták

A Magyar Nemzeti Galéria kiállítása végre helyre teszi az életművet.

Szathmáry István Pál
2014. 04. 03. 7:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindazok számára, akik a rendszerváltás előtt éltek vagy eszméltek, kikerülhetetlen volt a Derkovits-élmény. Tankönyvi illusztrációk, az iskolafalon csendben porosodó reprodukciók jelezték: a puhuló diktatúra sajátjának érezte és egyúttal a forradalmi művészpéldaképek – utólag elátkozottnak mondható – csoportjába sorolta az igen fiatalon elhunyt alkotót.

Ennek a fajta kivételezett helyzetnek persze értelemszerűen meglett a böjtje: a rendszerváltás óta keveset hallani a két világháború közötti időszak egyik legjelentősebb alakjának művészetéről és jelentőségéről, csak valami halvány, nem is olyan kellemes utóíz maradt, meg persze a Dózsa-sorozat gyerekként fenyegetőnek tűnő karcos komorságának felemás emléke. Ezért is volt szerencsés és helyeselhető döntés a Magyar Nemzeti Galéria részéről, hogy újabb nézőpontok és párhuzamok bemutatásával kínáljon alkalmat a mai nézőknek arra, hogy friss szemmel tekinthessenek erre a túlzás nélkül korszakos életműre, melyet nemcsak a magyar művészettörténeten belül illet kiemelt hely, hanem nemzetközi összehasonlításban is kiálltja a próbát.

Két évforduló is kínálja az újrafelfedezéshez magát: Derkovits Gyula 120 éve, 1894-ben született, és 80 éve, 1934-ben, negyvenévesen hunyt el a háborúban szerzett tuberkulózis és a finoman szólva sem fényűző életvitel következtében.

A most látható kiállítás okosan átgondolt koncepciójának köszönhetően egyfelől nagyívű áttekintést kapunk az életművet meghatározó témákra, korszakokra és technikai választásokra vonatkozóan, másfelől mindezek a kortársi horizonthoz is rögtön hozzámérhetők. Ebben a kor hétköznapi vizuális ábécéjét jelző köztéri plakátok, a szintén nagynevű festőkollégák művei és egy-egy fénykép lehet segítségünkre. Derkovits híres Halas csendéletei például olyan képek társaságában láthatók, amelyek maguk is az étkezés témakörét érintik, és itt kapott helyett a neves fotóművész, Pécsi József hasonló témájú képsorozata is. A kölcsönhatás ez esetben is összetettebb, mint elsőre gondolnánk: nemcsak a nyitott szemmel járó Derkovitsra hatott más vizuális műfajok fejlődése, az ő munkásságára is formálta például a korszak fotóművészetét – hangozott el a kiállítás szerdai sajtóbejárásán.

A kiállítás kurátorai, Bakos Katalin és Zwickl András öt nagy tematikus egységbe rendezte el az anyagot, egy-egy irodalmi műfaj vagy műnem elnevezését (elégia, dráma, szatíra, esszé, himnusz) rendelve hozzájuk.

A pálya kezdetét jelző elégiablokk képein az első világháború utáni kiábrándultság és a menekülésvágy érhető tetten, éppen ezért ebben az időszakban – és ezzel nem volt egyedül a kor művészei között – Derkovits egy sosemvolt idilli világ, egy elvesztett Árkádia iránti vágyódását is vászonra álmodta.

Értelemszerűen a dráma címkével fémjelzett szekcióban a szélsőségesebb érzelmeknek teret engedő, expresszionizmusba hajló alkotásokkal találkozhatunk. A Menekülés című képben az első világháború élményei sűrűsödnek, míg a Halottsiratás annak ellenére tekinthető a gyász és az áldozatelsiratás általános érvényű művének, hogy megszületését konkrét eset – egy szociáldemokrata újságíró meggyilkolása – inspirálta. Ez a kép arra is jó példa, milyen iskolázott, a korábbi korszakok mestereinek stílusát jól ismerő és újrahasznosító alkotó volt Derkovits.

Külön teremben kaptak helyet a vélhetően az életmű legszélesebb körben ismert részének tekinthető Dózsa-metszetek, melyek eredetileg agitációs célú röplapnak készültek volna, ám Derkovits méretében és vállalásában is jóval nagyobb léptékű művészi vállalkozássá duzzasztotta a feladatot. Apró, ugyanakkor a kiállításszervezők fifikájának köszönhetően hatásos installáció, hogy a metszeteket kívülről, a folyosó felől is megleshetjük rácsszerűen sorakozó nyílásokon keresztül, mely gesztus kétségkívül hatásosan rímel a fogságra, majd kínhalálra kényszerített parasztvezér sorsára.

 

A kiállítás egyik – keserű hangvétele dacára is – legüdítőbb egységében az alkotó szatirikus hangot megütő grafikái kaptak helyet. Derkovits a korra nagyon jellemző – többek között Otto Dix és George Grosz nevével fémjelezhető – szatirikus és társadalomkritikus irányzat képviselői által készített karikatúrákkal egyenértékű látleleteket készített tussal, és erről megint csak könnyen meggyőződhet a látogató a kiállításon felvonultatott kortárs külföldi példák segítségével.

Az esszé címszó alá rendezett képek Derkovits összetett gondolkodói alkatának újabb rétegét tárják fel: a bonyolult kompozíciókban a rafinált térszerkezet és a művészettörténeti utalások együtt teremtenek olyan képnyelvet, amelynek megfejtése a néző számára is érdekes szellemi tornává válhat.

A Magyar Nemzeti Galéria új időszaki kiállítása átgondoltan, meggyőző elméleti alapokkal és elegánsan szellemes rendezéssel teszi lehetővé, hogy a közhelyek és a történelmileg az alkotóra ragadt jelzők terhétől végre megtisztuljon, és sokszínűségében váljék láthatóvá a huszadik századi magyar művészet egyik jelentős és ma is elevenen ható életműve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.