Munkatársunk újra a FIPRESCI alelnöke

Kárpáti Györgyöt újabb két évre választotta alelnökéül a filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI).

rKissNelli
2014. 04. 08. 18:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szervezet április 6-7-én tartotta éves közgyűlését, a találkozón új elnököt is választottak a török Alin Tasciyan kritikus személyében, a másik alelnök a holland Dana Linssen lett. Ezzel először két nő is bekerült a FIPRESCI vezetésébe, és első alkalommal áll hölgy a szervezet élén. Kárpáti Györgyöt, a Magyar Nemzet filmkritikusát – aki második ciklusát kezdheti meg – a magyar tagszervezet, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) Film- és Tévékritikusi Szakosztálya jelölte az alelnöki posztra, és egyhangúlag, egy tartózkodással választották újra. A szervezet eddigi történetében csak egyszer töltött be magyar filmkritikus alelnöki posztot: Gyertyán Ervint 1977-ben választották meg. Ő két cikluson át a FIPRESCI alelnöke, majd két cikluson át elnöke volt.

Kárpáti György a hatékonyabb kommunikációt, a közösségi oldalakon való megjelenést és az új kritikusi generációk megszólítását tartotta legfontosabb alelnöki céljának, amikor két évvel ezelőtt átvette a tisztséget. – Világszerte hetven FIPRESCI-fesztivál zsűrijével és 49 ország tagszervezetével kell napi kapcsolatot tartani, Koreától, Japántól Brazíliáig és Ausztráliáig, ez összehangolt csapatmunkát igényel. Ennek a feladatnak korábban nem volt gazdája. Az elmúlt két évben sikerült kialakítani egy állandó csapatot, akik a kommunikáció egyes területeiért felelősek. Olyan embereket kellett találnunk, akik rendszeresen, díjazás nélkül, elkötelezettséggel végeznek el olyan szakmai feladatokat, mint a FIPRESCI honlapjára felkerülő angol nyelvű cikkek nyelvi lektorálása, vagy a közösségi felületek adminisztrációja – mondta Kárpáti. A szervezet igyekszik jelen lenni a közönség életében is, de a FIPRESCI elsősorban szakmai ernyőszervezetként működik. Kárpáti György szerint a következő két év egyik feladata lesz újradefiniálni a filmkritikusi minőséget.

 

A FIPRESCI a fesztiválok zsűrijein kívül elsősorban a honlapján keresztül mutatkozik meg a nyilvánosság előtt. A honlapon nemcsak a kritikusok és a zsűrik fesztiválbeszámolói, riportjai szerepelnek, hanem olyan, a világ filmgyártásával kapcsolatos események, írások is, amelyeket fontosnak tart a szervezet. Kárpáti György alelnökké választása előtt lett a honlap főszerkesztője, ezt a munkát alelnökként is folytatta.

– Kilencven évvel ezelőtt, amikor a FIPRESCI megalakult, világos volt, hogy ki a filmkritikus, hiszen csak a nyomtatott sajtó volt ennek a fóruma, ami egyben meg is szűrte a kritikusi szakmát. Ma még azt a feltételét is elég nehéz teljesíteni, hogy valaki legalább munkaideje ötven százalékában kizárólag filmkritikák írásával foglalkozzon. Ez nem csak Magyarországra jellemző, más országokban is kevés a valóban teljes állásban dolgozó filmkritikus, aki ebből él meg. És ma már az is előfordul, hogy egy fesztivál azt kéri, a zsűrijébe filmes bloggereket delegáljunk. Ez életveszélyes: ismerjük a blogok színvonalának egyenetlenségét, szakmaiságuk megítélése egy íróasztal mögül a világ bármely pontján lehetetlen. Nehezíti a feladatot, hogy olyan definíciót kell találni a filmkritikusra, ami ugyanazt jelenti Bangladesben, mint Franciaországban. Alapvető elvárásokat azért meg tudunk fogalmazni, például azzal kapcsolatban, hogy a filmkritikaírás mellett milyen területen ne tevékenykedjen a szerző: például filmes PR-tevékenységet ne folytasson, vagy ne legyen filmproducer.

Az elkövetkező év részben a FIPRESCI alapításának 90. évfordulója jegyében telik majd. – Több fesztiválon szeretnénk jelen lenni az évfordulós programokkal: Berlinben, Isztambulban, Cannes-ban. Ebbe szívesen bevonnám a miskolci Cinefestet is, érdemes lenne például levetíteni a magyar FIPRESCI-díjas filmekből egy összeállítást. A FIPRESCI már több magyar filmest is felfedezett a nemzetközi szakmának. Legutóbb a Delta és a Pál Adrienn nyert FIPRESCI-díjat. A múltban pedig többek között Forgács Péter Örvényben című dokumentumfilmje, Szász Jánostól a Witman fiúk, a Mephisto, Makk Károly Egymásra nézve című filmje, Gábor Pál Angi Verája, Sándor Pál Szerencsés Dánielje, és Szabó Ildikótól a Gyerekgyilkosságok is díjazott volt. Érdekes lenne meghívni a Cinefestre az alkotókat, rendezőket és színészeket, Tóth Barna, a Gyerekgyilkosságok gyerekszínésze mára például jegyzett filmrendező lett.

– Évek óta készül a FIPRESCI honlapjához új webdesign, ami most végre el fog indulni. Ezzel elsősorban a fiatal kritikusokat próbáljuk megszólítani, mert az a tapasztalat, hogy ők a saját hazájuk szervezeteibe nem, vagy ritkábban lépnek be. Ennek számos oka lehet: vagy azért, mert a szervezet hazai kommunikációja rossz, vagy nem elég nyitott a rendszer, vagy egyszerűen nem kínál semmit, ami vonzaná a fiatalokat. Nem hiszem, hogy a jelenlegi tagságunk lefedi ennek a 49 országnak minden jelentős kritikusát. Ha minél szélesebb körben csatlakoznának a kritikusok, azzal még jobban növekedhetne a szervezet jelentősége, és presztízse, és akkor a nemzetközi közvélemény is még inkább mércének tekintené a FIPRESCI-tagságot. Olyanfajta „szakmai küszöbnek”, ami különbséget tesz a professzionális és a hobbikritikusok között, függetlenül attól, hogy főállásban végzik-e ezt a munkát – vélte Kárpáti György, lapunk filmkritikusa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.