– Édesanyja észt, édesapja finn. Hogyan befolyásolta ez az interkulturális közeg az életét, és miként hatott az írásaira?
– Két eltérő rendszer vett körül gyermekként, két különböző kultúrába nőttem bele. Ez remek helyzet egy író számára, hiszen lehetőséget teremt rá, hogy egyszerre legyen bennfentes, mégis kívülálló.
– Műveit finnül írja, sosem tervezte, hogy észt nyelven alkosson?
– Az iskolában finnül tanultam, és az esetemben az oktatás nyelve bizonyult meghatározónak, így finnül írok.
– A regényeivel párhuzamosan, vagy azokat megelőzően a történeteket színdarabban is megörökíti. Így könnyebb felépíteni a karaktereket?
– Ez a történettől függ. A Tisztogatás esetében nem terveztem, hogy regényt írok, de a színdarab megszületése után mégis nekiláttam a munkának. A Mikor eltűntek a galambok két változata párhuzamosan készült, a kérdés csak az volt, melyiket fejezem be el előbb. Végül úgy alakult, hogy a kiadóm szerkesztője gyorsabban olvasott, mint a Nemzeti Színház dramaturgja, így a regény jelent meg elsőként. A színdarab egyébként több helyen is eltér a regénytől, amelyben Edgar íróként jelenik meg, amit azonban nehezen lehetett volna színre vinni, így a darabban Edgar fényképész lett. Ugyanazt a propagandamunkát végzi, mint a regényben, ám szavak helyett képekkel dolgozik.
– Műveiben a történelmet személyes történeteken keresztül meséli el, amelyek sok esetben eltérnek a hivatalos történetírás téziseitől. Mit gondol, a tudományos kutatások eredményei megváltoztatják, torzítják a privát történelmi tapasztalatot?
– Attól függ, melyik országban él az ember, és melyik korban. Jó példa erre a finn történelemoktatás, amely napjainkban a náci Németországot és a Szovjetuniót egyaránt totalitárius diktatúraként értelmezi, de ez nem volt mindig így. A finnlandizáció időszakában, vagyis amikor a 2. világháborút követően Moszkva számos kérdésben beleszólt a látszatra független Finnország politikájába, az oktatásban teljesen más kép alakult ki a Szovjetunióról. Ez a történelemfelfogás komoly károkat okozott. A szovjetek által bekebelezett Észtországban természetesen még látszatra sem volt szabad az oktatás, ott a Moszkvából diktált igazságok alapján tanították a fiatalokat. Mindeközben azonban elevenen élt az emberek tudatában a saját privát történelmük, amely az igazságot képviselte a hivatalos történetírás torzításaival szemben.