Tévesztések – Szent Györgytől Stohl Andrásig

Mégsem volt szükség a Kondor Béla Közösségi Ház kiállításán úszósapkára, bár kavicsot mégiscsak dobáltak.

P. Szabó Ernő
2014. 04. 08. 17:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úszósapkát vittem magammal a megnyitóra. Azt olvastam ugyanis, hogy Árvay Zolta és Huller Ákos képzőművészek Martinás Katalin fizikus társaságában kavicsot dobálnak a csöndesen hullámzó vízbe – márpedig ahol kavicsot dobálnak, ott előbb-utóbb messzebbre is fröccsenhet a víz. Persze gyorsan kiderült, hogy a kavicsdobálást átvitt értelemben kell érteni, a kavicsok ugyanis filozofikus gondolatok, amelyek jegyében immár negyedszer rendeznek április 1-jei kiállítást a Kondor Béla Közösségi Ház galériájában, ezúttal Tévesztés címmel.

Hát én is alaposan eltévesztettem a dolgot, mint ahogyan azok a hajósok, akik éppen Huller Ágoston és Martinás Katalin alkotásán szeretnének részt venni a Szabadversenyben, ahogyan a mű címe mondja, miközben a víz megállíthatatlanul sodorja őket a Niagara-vízesés örvénye felé. Hogy sikerül-e fennmaradniuk és célba érniük, az egyelőre kétséges, legalább annyira, mint az, hogy sikerülne-e megismételni azt az eredményt, amelyet Sós László és Kemény Éva idéz fel a szárnyakat növesztő Puskás Ferenc képmása társaságában: Magyarország–Hollandia 8-1.

Ha ez megtörténne, az legalábbis kisebb csodának számítana, márpedig, mint tudjuk, Magyarországon mára odáig már eljutottunk, hogy a lehetetlent azonnal teljesítjük, de a csodára egy picit még mindig várni kell. No nem sokat. Legfeljebb annyit, amennyit a költőnek kell várnia, azaz József Attilának, akinek az arcképét Tettamanti Béla idézi meg Nem tévesztés, nem elírás, József Attila kezeírása című munkájában: „Ki itt ha is csak félig üdvözül / Mert nagy a bűne: idecsöppent / A jövendő emberek közül, / Akik láttatván is, látnak ”

Tettamanti Bélának ajánlotta e sorokkal a költő dedikált fényképét 1924. január 30-án Makón, tehát nem neki, aki kiállít, hanem szeretett önképzőköri vezetőjének, Béla nagyapjának, de valahogy ma is nagyon időszerű, amit mond a jövőből idecsöppenő emberekről, no meg azokról, akik láttatván is látnak.

Kilencven évet, majdnem egy évszázadot fog át a vízió, Tettamanti Béla látomása, amely egymás mellé illeszti az arcképet, a költő sorait s a kezeket, amelyek akármilyen irányba is nyúlnak ki, egymást fogják le, egymás mozgását teszik lehetetlenné, mint ahogyan Homolya Gábor Diszpraxia című munkáján a két irányba néző bakancs.

És mivel egyre gyakrabban hangzik el szakemberek részéről is, hogy a hosszú tizenkilencedik század után a rövid huszadik tulajdonképpen az első világháború végén kezdődött és a rendszerváltással fejeződött be, legalábbis Kelet-Európában, végeredményben egy egész évszázadot sűrít magába a Tettamanti-mű a maga nagyon személyes és egyben objektív, drámai és abszurd elemeivel.

És azt hiszem, épp az egymástól nagyon különböző, nagyon ellentétes elemek ütköztetése miatt válik igazán hatásossá, ha úgy tetszik, a grand art komolysága és a szabályokat, határokat nem ismerő humor ötvözése révén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.